Design for lesende barnesinn. Og voksne. - PLNTY | kulturmagasinet

Design for lesende barnesinn. Og voksne.

Kamilla Stokkevågs masterprosjekt «Lytteland» er skapt med barn i sikte, men passer like godt for voksne. Designeren inviterer til positive leseopplevelser, interaktivitet og økt bevegelse, og hvem finner vel ikke glede i det? 

Hvordan kan man lage romlige virkemiddel for å skape positivitet i møte mellom barn og litteratur på biblioteket? Det har interiørarkitekt og møbeldesigner Kamilla Stokkevåg stilt spørsmål om i sin masteroppgave ved Fakultet for kunst, musikk og design i Bergen. Her har hun har studert møbel- og romdesign og ble uteksaminert våren 2019. 

Samme året ble hun kåret til en av årets tre nykommere i forbindelse med avviklingen av Bergen Design Festival.

Kamilla Stokkevågs masteroppgave «Lytteland» er skapt med barn i sikte, men passer like godt for voksne. Med møbelet «Ile» inviterer hun til interaktivitet og leseglede.

Inspirert av barnesinn

Jeg blir inspirert av fortellerstunden som sår spirer i barnesinn, der de blir dratt inn i et rom av fantasi og undring, forteller hun. 

Hun har valgt å ha barn som målgruppe fordi de fremdeles har en uhindret begeistring og måte å bevege seg på. De kryper under, over og i mellom. Akkurat som barn flest liker å gjøre.

– Formene er åpne og kan bli til alt for den som bruker fantasien, sier Kamilla Stokkevåg om møbelet hun har designet.

Lyttelandet til designeren Kamilla Stokkevåg

I sitt masterprosjekt har Kamilla Stokkevåg tatt utgangspunkt i bydelen Laksevåg i Bergen og deres ønske og behov for et bydelsbibliotek.

– Jeg blir inspirert av fortellerstunden som sår spirer i barnesinn, sier designer Kamilla Stokkevåg.

– Jeg har utforsket situasjonen mellom barn som lytter og forteller. Med biblioteket som ramme har jeg designet et fleksibelt møbel som kan være en del av formidlingsstunden, enten som scenografi, sittemøbel eller gulvpute.

I Lytteland-prosjektet har Stokkevåg jobbet med hvordan man kan lage romlige virkemidler for å skape positive opplevelser i møte mellom barn og litteratur på biblioteket.

– Konseptet mitt er et fleksibelt og lekent møbel for bibliotekrommet. Formen kan bli brukt som et sittemøbel, men også som et scenografisk element i fortellerstunden, sier hun.

Design med oppfordring til økt bevegelse og utforskning

Stokkevåg ønsket å utforske et rom eller et møbel som kan legge føringer for hvordan mennesker beveger seg, og som kan oppfordre til økt bevegelse og utforsking.  

– Med dette som utgangspunkt ønsket jeg å se nærmere på formidlingssituasjonen i et bibliotek-rom. Som bakteppe for mitt prosjekt har jeg utforsket bydelen Laksevåg og ulike bibliotek i Bergen, forteller hun.  

I Lytteland-prosjektet har Stokkevåg jobbet med hvordan man kan lage romlige virkemidler for å skape positive opplevelser i møte mellom barn og litteratur på biblioteket.

Lekent møbel for bibliotek

Laksevåg mistet bydelsbiblioteket sitt i 2004, og helt sidan da har de kjempet for å få gjenreise filialen. I mai i 2018 ble det vedtatt at det vil komme et nytt bibliotek i bydelen, og i løpet av 2020 er de i gang igjen.

Les Også:  Hvor går grensen for usnobbete kultur og snobbisme?

– Konseptet mitt er et fleksibelt og lekent møbel for bibliotekrommet. Formen kan bli brukt som et sittemøbel, men også som et scenografisk element i fortellerstunden. Snudd over på siden er møbelet en lav vegg som omfavner situasjonen, eller som aktivt kan bli brukt mens historiefortellingen pågår. 

– Hva har du tenkt i forhold til form?

Formene er åpne og kan bli til alt for den som bruker fantasien, men sammen kan de organiseres for å skape store eller små rom mellom seg. De kan også skape et visuelt landskap som barn får lyst til å bruke, viser hun.

– Tegn eller spor av at tiden har gått er ofte vakre og kan bli visuelle mønstre som reagerer med hverandre – med været, naturen og elementene rundt. Alt er med i tekstilet hun har skapt for møbelet.

«Ile» av Kamilla Stokkevåg

Ille betyr øy på fransk. En kan tenke seg at navnet «Ile» kan være en avlegger og assosiasjon til en øy. Uansett er det et skulpturelt og lekent møbel som kan ha flere funksjoner.  Formen kan stå i tre ulike vinkler og fungere som et møbel du kan sitte i, lene deg på eller krype inn i.

– «IIe» kan også stå oppreist som en lav skillevegg og omslutte formidlingssituasjonen, eller den kan fungere som et scenografisk element for fortelleren, forteller Stokkevåg. 

Møbelet «Ile» er et skulpturelt og lekent møbel som kan ha flere funksjoner. Formen kan stå i tre ulike vinkler og fungere som et møbel du kan sitte i, lene deg på eller krype inn i.

Tekstil med respekt for lokal historie

Hun har tatt bilder av og dokumentert industriområdet på Laksevåg og de ulike bydelsbibliotekene. Bydelen i Bergen er utgagnspunkt for prosjektet. 

Formen kan stå i tre ulike vinkler og fungere som et møbel du kan sitte i, lene deg på eller krype inn i.

– Tegn eller spor av at tiden har gått er ofte vakre og kan bli visuelle mønstre som reagerer med hverandre – med været, naturen og elementene rundt. Ved å ta utgangspunkt i et slikt bilde under utviklingen av tekstilen tilfører jeg prosjektet mitt et nytt lag som kan gi brukeren eller tilskueren mulighet til å lese mer inn i objektet, sier hun og tenker at både barn og formidlere på bibliotekene og skoler kan ha glede og nytte av dette møbelet. 

Møbelet «Ile» er et skulpturelt og lekent møbel som kan ha flere funksjoner. Formen kan stå i tre ulike vinkler og fungere som et møbel du kan sitte i, lene deg på eller krype inn i.

Designeren selv tror på et møbel som kan legge føringer for hvordan mennesker beveger seg, og at det til og med kan oppfordre til økt bevegelse og utforsking.

Close