Også Arne-Johan Rauan gikk veien via maleriet før karakterene hans materialiserte seg gjennom jern.
Han kaller seg selvlært, men har i virkeligheten gått to år på Mølla Kunstskole i Moss. Dessuten har han det i genene, i blodet, i fingrene. Arne-Johan er fjerde ledd av familiebedriften Rauan Jern mekaniske verksted i Tjølling i Vestfold.
– Opprinnelig var det ei landbrukssmie, forteller Arne-Johan, som ikke bare har arvet kunsten å sveise og smi. Også navnet går slekt og slekters gang. Bedriftens gründer, Arne-Johans oldefar, het Johan, sønnen hans ble døpt Arne, Arne-Johans far heter John Arne og sammen med ham, drifter nå Arne-Johan verkstedet.
Jern og musikk
Daglig handler det om smijernsporter, stakitt og rekkverk, men Rauan Jr. er også utdannet mekaniker. Ikke nok med det. Arne-Johan sveiser også sammen noter.
Komponerer musikk. Fra tid til annen innkaller han profesjonelle musikere, deler ut de låtene han har skrevet, arrangerer konserter og legger ut på turné som bandet Bellman.
– Jo, kanskje bør den stå på en pidestall, men den kan like gjerne stå i en vinduskarm eller på ei hylle.
Spesielt i Russland og Kina liker de å høre Bellman spille.
– Kanskje sier det noe om oss her i vest, og våre fordommer, filosoferer Rauan, – men hver gang vi besøker disse landene, blir jeg overveldet av den varme og vennlige mottakelsen!
Noe i ryggen
– Skulpturmarkedet er ikke så enkelt, innrømmer Rauan som i dag har verkene sine både på Galleri Osebro i Porsgrunn og Galleri Ramfjord. Denne vinteren skal skulpturene hans også stilles ut Danmark. Kunstneren selger også privat.
En gang hadde han en kunde som kjøpte ni figurer. Rauan er ikke mannen som skryter, ikke heller var han tilstede da kvinnen kom for å hente kunsten, men gildt var det likevel. Lavmælt sier han at hun først kjøpte en, og at hun deretter ønsket seg flere.
Vil ha skulpturer
– Jeg skulle gjerne sett det hjemmet, innrømmer Rauan som ellers sitter igjen med et inntrykk av at flere kunstinteresserte liker skulpturer, vil ha skulpturer – at de er fascinert og forelsket i kunsten hans, de vet bare ikke hvor de skal plassere den hjemme.
Rauan selv mener det er en myte at en skulptur krever plass. Jo, kanskje bør den stå på en pidestall, men den kan like gjerne stå i en vinduskarm eller på ei hylle.
– Mine skulpturer gjør seg godt med trygg bakvegg, sier han.
Semiabstrakt
Rauan har rett. Skulpturenes materiale har en stabilitet og tyngde, men karakterene hans bøyer nakken. Er de introverte? Plaget? Dette er figurer som på mer enn ett plan trenger en vegg å støtte seg til.
– Jeg er ute etter en i gjenkjennbar form, forteller Rauan. I hver skulptur leter han etter det universelle, menneskelige, en kjerne, men også feil og mangler.
Slipper kontrollen
– Det hender jeg lager en skisse, innrømmer han, men i det samme han sier dette vrir han seg som om han selv var fanget. Som kunstner ønsker han ikke å bli låst. Ofte er det snarere tvert i om. Når du slipper kontrollen, først da blir resultatet bra.
– Først når du har lært deg et håndverk, kan du begynne å ødelegge, bryte ned og legge på.
– Jeg tror jeg har en løsning, men materialet oppfører seg annerledes enn forventet, og det jeg får blir noe annet enn jeg hadde tenkt, og ofte bedre. For er det ikke også slik blant oss levende? At det er utskuddene som er interessante?
Som dryppstein
– Kanskje er de ikke så pene, kommenterer Arne-Johan Rauan og plasserer skulpturen «Discomfort» foran en hvit murvegg. Figurene hans trives best i klassisk, rene miljø, men han har også sett gallerister kople kunsten hans med både kolorister og figurative bilder på veggene. Selv synes han naturtro kunst er mindre spennende og lager gjerne noe som kan stå som en motvekt til det pene. Også her trekker kunstneren paralleller til musikken.
– Først når du har lært deg et håndverk, kan du begynne å ødelegge, bryte ned og legge på. Hele tiden må du likevel tenke balanse.
Armene henger ned
I dette arbeidet mener Rauan et menneskes armer er med på å jobbe mot skulpturens langstrakte form. – De er motstreberske, sier han om armene som bare henger ned. I følge kunstneren forstyrrer det helheten.
Resultatet er skulpturer som kan minne om en kopling mellom Weidemanns langstrakte mennesker og klassisismens torsoer. Får han spørsmålet om hvorfor han ikke lager noe ordentlig, kan han svare at jo, han lager også smijernsporter, stakitt og rekkverk.
Et gjerde er som den kjolen en kunde mener hun trenger. Men å lage en skulptur er å skape det kunden egentlig higer etter. Skulpturen er kunstens svarte kjole.