500 000 i prispenger til norsk design og kunsthåndverk - PLNTY | kulturmagasinet

500 000 i prispenger til norsk design og kunsthåndverk

Stiftelsen Scheiblers priser i design og kunsthåndverk deles ut hvert år til to grener de mener får for lite oppmerksomhet. I år ble prisene utdelt for 21 gang, og Stine Aas og Toril Bonsaksen ble hedret med 250 000 kroner hver.

 

De vil begge at ting skal leve videre og få respekt – i samtiden. De vil at vi skal dumpe mindre og se verdien av det vi faktisk har. Ut av den tankegangen skapes det genuine gjenstander og design. Snakk om god avkastning for samfunnet. Og at det finnes priser for dette!

Designer Stine Aas (f.v.) og kunsthåndverker Toril Bonsaksen mottok Scheiblerpriser på 250 000 kroner hver ved årets utdeling på Mellomstasjonen foran Nasjonalmuseet.

Fokuset på kunsthåndverk og design – helt i Hroar Scheiblers ånd

– Det er på en dag som denne vi må takke våre store donatorer, Nanna og Hroar Scheibler og Fabritius Forlag, som drev og stod for den ypperste kvalitet i norsk forlags historie, sier seniorforsker Widar Halén begeistret fra talerstolen på Mellomstasjonen foran det nye Nasjonalmuseet. 

Hroar Scheibler forstod seg på design og kunsthåndverk og unge talenter, som han ofte lot slippe til – enten som forfattere, illustratører eller grafiske designere hos Fabritius. 

Toril Bonsaksens kunsthåndverk handler mye om å sette sammen objekter med det man allerede har. Foto: Toril Bonsaksen.

Tyggiskunst i garasjen

Kunstkarrieren til Bonsaksen begynte med en hemmelig kunstutstilling i familiens nybygde garasje i Sandessjøen allerede da hun var seks år. Hun samlet på gamle og tyggede tyggis som hun fant. 

– Alle var så vakre, med ulik form og farge. Jeg stilte de opp inne i garasjen, men var påpasselig med at ingen skulle vite om det. For etter utstillingsåpningen tygget hun på de fineste, og det var naturligvis ikke helt lov.

Kunstkarrieren til Bonsaksen begynte med en hemmelig kunstutstilling i familiens nybygde garasje i Sandessjøen

Ideen om tyggegummiutstilling har forplantet seg videre til at gammelt metallbestikk for eksempel blir til intrikate og geniale sammensetninger i arbeider – ofte fugler, som er et gjennomgående tema hos Toril Bonsaksen. Tåvær, et gammelt handelssted på øya Vega på Helgelandskysten, er funnsted for rustne gjenstander som brukes i kunsthåndverkene.

Bildet heter Sound of. Nature. Toril Bonsaksen er innkjøpt av Nasjonalmuseet og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, og har stått for en rekke utsmykninger. Foto: Marek Podowski.

Ville bli misjonær

Hun vurderte å bli misjonær, jordomseiler og gruvearbeider. Blandt annet. 

– Misjonærdrømmen ga jeg opp da jeg oppdaget at det handlet om religion, fortalte Bonsaksen, som er innkjøpt av Nasjonalmuseet og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, og har stått for en rekke utsmykninger. 

Seniorforsker Widar Halén ved Nasjonalmuseet takket donatorene Nanna og Hroar Scheibler og Fabritius Forlag for muligheten de gir videre med disse prisene.

Stine Aas om å fordype seg

– Kunstnere har gjennom alle tider vært avhengig av hjelp i den såkalt idéfasen og produksjonsfasen. Å få denne prisen åpner opp for å kunne fordype seg og å gå i dybden av materialet uten å tenke på store regninger. Så tusen takk for at dere gir meg denne muligheten.

Den norske møbelprodusenten Northern har kjøpt inn og produsert flere av arbeidene til designer Stine Aas.

Det er få år siden Stine Aas debuterte som designer. Hun skaper elegante og nyskapende møbler, lamper og objekter og er opptatt av hverdagsobjekter som knagger, vannkanner og stoler. Det er ikke bare form og funksjon som er viktig, men også at objektene kombineres med spesielle farger hun selv utvikler.

Innkjøpt og produsert

Den norske møbelprodusenten Northern har produsert flere av arbeidene hennes. Stolen «Oaki», kannen «Grab», knaggholderen «Nest» og lampen «Alter», består av et håndhamret flak av miljøvennlig aluminium.

Den norske møbelprodusenter Northern har kjøpt inn flere av Stine Aas sine design. Foto: Chris Opander Tønnesen.

Tar tid å bygge seg opp

– Det tar lang tid å bygge seg opp som designer, og det er økonomisk vanskelig. Prisen gir meg frihet til å jobbe videre med det jeg elsker. Og hun er stolt over å kunne føye seg inn i rekken av gode, norske designere som har vunnet den før. 

En av dem er den anerkjente norske moteskaperen og klesdesigneren Per Spook, som arbeider i Paris.

Prisvinneren lampen Cosmos er et samarbeid mellom Stine Aas og Shaun Kastperbauer. Foto: Charlie Schuck.

Støtter med betydelige midler

Stiftelsen Scheibler har gjennom årene støttet Kunstindustrimuseet og Nasjonalmuseet med betydelige midler til utstillinger og publikasjoner, og kjente norske designere har klart å skape en karriere innen sine respektive faglige felt på grunn av Scheiblerstiftelsens priser.

Hroar Scheibler forstod seg på design og kunsthåndverk og unge talenter

Hroar Scheibler innvandret fra Tyskland på 1800-tallet, som boktrykker. Etter å ha solgt det velrennomerte Fabritius Forlag, gikk familien inn i eiendom. Da de ble solgt i 2001, gikk pengene inn i Stiftelsen Scheibler. 

Styremedlem i Stiftelsen Scheibler, Sissel Benneche Osvold, hadde æren av å invitere de prisvinnende til scenen for å  annonsere at de mottar 250 000 kroner hver.

Verdsetting av talent

Årlig utdeles mellom 10 og 12 millioner kroner til samfunnsnyttige, sosiale og noen kulturelle tiltak, i hovedsak Oslo-regionen. Et prioritert og langvarig samarbeid er ett med Kirkens Bymisjon.

– I år er Scheiblers Priser øket fra 200.000- 250. 000 skattefrie kroner, presiserte Sissel Benneche Osvold, som fikk æren av å invitere de prisvinnende opp på scenen.

Close