Ikke le deg ihjel. Du kan risikere å bli lurt! - PLNTY | kulturmagasinet

Ikke le deg ihjel. Du kan risikere å bli lurt!

– Humor kan være en døråpner til hva som helst, sier Sara Korshøj Christensen. Men i hennes verker får vi den servert som noe å tygge på. Og du kan risikere å bli stående og tygge ganske lenge. Hvis du vil.

Sara Korshøj Christensens tilsynelatende enkle grep med ordspill og leken estetikk, kan få deg til å tenke. En ekstra gang.

– Det er ikke sånn at publikummet mitt ler seg ihjel, bekrefter Christensen raskt. Hun er nå aktuell med utstillingen «When Absence turns Present & Silence turns Loud» på Galleri K i Oslo i perioden 14. februar – 15. mars 2020.

Her vil hun lede oss dypere inn i materien. Du kan se enkelt på det. Eller grave deg ned. Her finnes det mange lag med referanser, hvis du ønsker å søke.

Sara Korshøj Christensen er født i Skovby i Danmark i 1979. Hun er blant annet utdannet ved Kunstakademiet i Oslo – byen hvor hun også bor og arbeider. Frem til 15. mars stiller hun ut i Galleri K i Oslo. Kunstverket heter «Going Metal – Top gun», 2019, malt stål, 36 x 125 cm.

Spøk med alvorlig undertone

Hva er det med humor som tiltaler deg?

– Humoren kan slå paradene ned, og så tror jeg at humoren innebærer håp. Hvis humoren forsvinner, så er det tegn på at alt håp er ute. Humor er vanskelig fordi det kan tippe over og fremstå banalt, sier Sara Christensen. Hun er mester i å servere den på en leken og intelligent måte. Den kjølige bismaken man fornemmer føles merkelig nok god og nødvendig. 

– For meg handler det meste om å stille spørsmål. Jeg prøver å stille spørsmål ved det eksistensielle gjennom det kjente, uten å se etter konkrete svar og løsninger.

Sara Korshøj Christensen er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo. Hun jobber i mange  forskjellige materialer og media, avhengig av kunstprosjektenes omfang. Men materialene har ofte til felles at de kan utvides eller forandre form. Verkene hennes er også kjent for å kunne oppfattes humoristisk. Men med humoren kan det også følge en litt ubehagelig undertone.  

– Er justisen rettet mot de som står øverst på sokkelen, eller forbrukeren? Så hvem og hva er da egentlig First Price-produktet? Dette er spørsmål Christensen stiller. «First Price Justice», 2019/20, tekstil, tre, variabel høyde x 380 cm.

– Er det maktkritikk?

– For meg handler det meste om å stille spørsmål. Jeg prøver å stille spørsmål ved det eksistensielle gjennom det kjente, uten å se etter konkrete svar og løsninger. Enhver som kommer på mine utstillinger har alltid med sin bagasje. Barn liker ofte mine ting fordi de er fargerike. De leser kanskje ett lag. Men jeg håper selvsagt verkene kan sparke en samtale i gang. 

Sara Korshøj Christensen jobber i flere materialer. Skulpturene er konstruert av rundstål. Stengene er bøyd for hånd, sveiset og malt, og sømmen sydd av Christensen selv. Verket er kalt: «Going Metal – Present», 2019. Malt stål 56 x 62 cm.

«First Price Justice»

Hvis man kan våge å påstå at alle kjenner til First Price-konseptet så kan man spørre seg om hvem justisen er rettet mot. Christensen stiller spørsmålene:

– Er justisen rettet mot de som står øverst på sokkelen, eller forbrukeren? Så hvem og hva er da egentlig First Price-produktet? Og hvem er det egentlig som har råd til denne justisen?  

Kunstneren bruker ofte humor i verkene sine. Men ofte kommer den med en litt ubehagelig undertone. Her kunstverket «You are Right You are Wrong», 2019/20, tektil, tre, variabel høyde x 370 cm, detalj.

Kontraster i materialbruk

Skulpturene er konstruert av rundstål. Stengene er bøyd for hånd, sveiset og malt, og sømmen sydd av Christensen selv.

– Metallet er hardt, men samtidig ligner estetikken på mange av skulpturene på neonskilt. Jeg arbeider innenfor et vidt spekter av medier og teknikker. De fysiske materialene velges på grunnlag av at jeg ser potensialet for ekspansjon og foranderlighet i dem.  

Og jeg liker å gjøre ting selv. Da kan jeg styre prosessen og ikke minst omformulere verkene om nødvendig, forklarer hun. 

I utstillingen «When Absence turns Present & Silence turns Loud» kan skjønnheten og estetikken oppfattes som invitasjoner, og hun etterstreber å imøtekomme disse med noe annet enn det som er umiddelbart forventet. Verket heter: «Follow every rainbow», 2019. Akrylmarkør og blyant på papir, 32 x 24 cm.

Lokker oss med delikat estetikk

Skjønnheten og estetikken kan oppfattes som invitasjoner, og hun etterstreber å imøtekomme disse med noe annet enn det som er umiddelbart forventet.

– Mitt interessefelt springer ut fra det allmenmenneskelige og hverdagslige, sier Sara Christensen. Man kan muligens kalle det dagligdags forundring?

Sara Korsøj Christensen er utdannet ved Kunsthøyskolen i Rogaland og deretter Kunstakademiet i Oslo, hvor hun gikk ut med en master i 2010. Verket heter: «Going Metal – Rabbiting on», 2019, malt stål, 88 x 54 cm.

Å gå videre enn fornuften

Jeg kretser omkring sammenstillinger som ved første møte kan fremstå som absurde, men som ved nærmere studie har potential til å generere nye tankerekker og alternative perspektiver; altså en tilnærmelse med intensjon om at fornuften ikke som første instans skal sette en stopper for uventede perspektiver. Dermed kan det også åpne for et større refleksjonsrom for betrakteren.

– Humoren kan slå paradene ned, og så tror jeg at humoren innebærer håp. Hvis humoren forsvinner, så er det tegn på at alt håp er ute. Humor er vanskelig fordi det kan tippe over og fremstå banalt, sier Sara Christensen. Verket heter: «Going Metal – Baby hit me one more time», 2019. Malt stål, 47 x 38 cm.

Den banale eksistensen

Kunstneren har også en forestilling om at svaret på de store spørsmålene i livet kan kobles opp til det banale og trivielle. 

– Derfor forsøker jeg å stille spørsmål ved det universelle og det eksistensielle gjennom det nære, uten egentlig å lete etter konkrete svar og løsninger, sier Sara Korshøj Christensen.

Close