Sara Korshøj Christensens tilsynelatende enkle grep med ordspill og leken estetikk, kan få deg til å tenke. En ekstra gang.
– Det er ikke sånn at publikummet mitt ler seg ihjel, bekrefter Christensen raskt. Hun er nå aktuell med utstillingen «When Absence turns Present & Silence turns Loud» på Galleri K i Oslo i perioden 14. februar – 15. mars 2020.
Her vil hun lede oss dypere inn i materien. Du kan se enkelt på det. Eller grave deg ned. Her finnes det mange lag med referanser, hvis du ønsker å søke.
Spøk med alvorlig undertone
– Hva er det med humor som tiltaler deg?
– Humoren kan slå paradene ned, og så tror jeg at humoren innebærer håp. Hvis humoren forsvinner, så er det tegn på at alt håp er ute. Humor er vanskelig fordi det kan tippe over og fremstå banalt, sier Sara Christensen. Hun er mester i å servere den på en leken og intelligent måte. Den kjølige bismaken man fornemmer føles merkelig nok god og nødvendig.
– For meg handler det meste om å stille spørsmål. Jeg prøver å stille spørsmål ved det eksistensielle gjennom det kjente, uten å se etter konkrete svar og løsninger.
Sara Korshøj Christensen er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo. Hun jobber i mange forskjellige materialer og media, avhengig av kunstprosjektenes omfang. Men materialene har ofte til felles at de kan utvides eller forandre form. Verkene hennes er også kjent for å kunne oppfattes humoristisk. Men med humoren kan det også følge en litt ubehagelig undertone.
– Er det maktkritikk?
– For meg handler det meste om å stille spørsmål. Jeg prøver å stille spørsmål ved det eksistensielle gjennom det kjente, uten å se etter konkrete svar og løsninger. Enhver som kommer på mine utstillinger har alltid med sin bagasje. Barn liker ofte mine ting fordi de er fargerike. De leser kanskje ett lag. Men jeg håper selvsagt verkene kan sparke en samtale i gang.
«First Price Justice»
Hvis man kan våge å påstå at alle kjenner til First Price-konseptet så kan man spørre seg om hvem justisen er rettet mot. Christensen stiller spørsmålene:
– Er justisen rettet mot de som står øverst på sokkelen, eller forbrukeren? Så hvem og hva er da egentlig First Price-produktet? Og hvem er det egentlig som har råd til denne justisen?
Kontraster i materialbruk
Skulpturene er konstruert av rundstål. Stengene er bøyd for hånd, sveiset og malt, og sømmen sydd av Christensen selv.
– Metallet er hardt, men samtidig ligner estetikken på mange av skulpturene på neonskilt. Jeg arbeider innenfor et vidt spekter av medier og teknikker. De fysiske materialene velges på grunnlag av at jeg ser potensialet for ekspansjon og foranderlighet i dem.
Og jeg liker å gjøre ting selv. Da kan jeg styre prosessen og ikke minst omformulere verkene om nødvendig, forklarer hun.
Lokker oss med delikat estetikk
Skjønnheten og estetikken kan oppfattes som invitasjoner, og hun etterstreber å imøtekomme disse med noe annet enn det som er umiddelbart forventet.
– Mitt interessefelt springer ut fra det allmenmenneskelige og hverdagslige, sier Sara Christensen. Man kan muligens kalle det dagligdags forundring?
Å gå videre enn fornuften
– Jeg kretser omkring sammenstillinger som ved første møte kan fremstå som absurde, men som ved nærmere studie har potential til å generere nye tankerekker og alternative perspektiver; altså en tilnærmelse med intensjon om at fornuften ikke som første instans skal sette en stopper for uventede perspektiver. Dermed kan det også åpne for et større refleksjonsrom for betrakteren.
Den banale eksistensen
Kunstneren har også en forestilling om at svaret på de store spørsmålene i livet kan kobles opp til det banale og trivielle.
– Derfor forsøker jeg å stille spørsmål ved det universelle og det eksistensielle gjennom det nære, uten egentlig å lete etter konkrete svar og løsninger, sier Sara Korshøj Christensen.