Allerede før driften har vært i gang ett år, er restauranten prisbefengt. Hva gjenstår å si når hver detalj som bidrar til opplevelsen av perfeksjon er ivaretatt? Når alle sanser er stimulert? Hvordan opplever vi egentlig det perfekte?
Alt fungerte som en symfoni under besøket på Under. Bortsett fra én viktig detalj.
Møte med materialer
Det var Kong vinter som geleidet frem til inngangen på restauranten, etablert på Norges sydligste punkt, Lindesnes.
Her, hvor de fleste er mest opptatt av hvordan byggets form integreres i sine maritime omgivelser og fullendes i sameksistens med havet, delikatessene herfra – og at en forskningsstasjon som studerer livet i havet er tilknyttet restauranten – legger man også merke til hvordan den innvendige kledningen i sørlandseik gir mening i foyéen. Her blir man tatt vel i mot.
Eika liksom trosser de hissige vindkastene utenfor med sitt godslige gemytt. Lindesnes er kjent for sine krasse vinterstormer som braker sammen fra øst og vest.
Vakker harmoni
Sørlandseika. Enkel og likevel raus i sitt uttrykk. Fargen i treverket og fargen fra havet møtes i vakker harmoni. Den brede trappen og nivåene i bygningen sørger for å være trygge holdepunkter, om tanken på at det er ubehagelig å oppholde seg under havoverflaten skulle oppstå. Et vindu viser hvor vannflaten er og hovmester og servitører gir en beroligende omvisning før du setter deg til bords.
Gemyttelig. Sørlandseika liksom trosser de hissige vindkastene utenfor en vinterkveld.
Så sent som i oktober 2019 mottok arkitektene Snøhetta The 2019 Surface Travel Award for bygget, for «et prosjekt som tar risiko, som flytter og sprenger fysiske grenser og gir næring til vår utforskertrang».
En vinner er utnevnt
Det anerkjente designmagasinet Wallpaper har også nylig utnevnt Under til en vinner i sin årlige prisutdeling. Nominasjonen kan heller ikke vente på seg når DogA-dagen i Oslo straks vil avsløre hvilke priser designerne av Under kan komme til å hente hjem. Bak hele prosjektet står de modige brødrene Gaute og Stig Uboestad.
Rundt seks måneders ventetid for å få bord. Kunnskap fra offshore-industrien har gjort konstruksjonen vanntett og værbestandig og gitt mulighet å dekke til omlag 40 gjester fra tirsdag til lørdag. 18 retter på menyen, ren poesi; Mahognimusling med grønne jordbær og eldet kastanje.
Svak karakter i kunstformidling
Hver rett sin historie, lidenskapelig overlevert med lavmælt entusiasme og profesjonalitet i mørkeblå overdeler. Vinen likeså, plukket fra små produsenter, en av dem fra et sortiment på bare 60 kasser.
Bård Breiviks skulpturer er hentet fra Torgalmenningen i Bergen
Kun én detalj var vanskelig å fordøye. Mangelen på kunnskap om kunsten som Under er omgitt av. «Søylene fra Bergen» er plassert i havet utenfor for å bidra til å skape et undersjøisk habitat. Men de er også Bård Breiviks skulpturer, hentet fra Torgalmenningen i Bergen.
Breivik (1948 – 2016) fra Laksevåg, utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen, er en av våre mest profilerte samtidskunstnere. Det er sagt at kunsten hans representerer krysningspunktet mellom tradisjon og innovasjon. Gjennombruddet kom i 1982 da han stilte ut på Guggenheimmuseet i New York. Han er også kunstneren bak Klosterenga i Oslo.
Likeledes ble også undervannsskulpturen til Jason Tylor, som lager skulpturparker under vann med riktig PH slik at økosystemet skal gro på dem, vist frem. Men dessverre manglet formidlingen av denne unike kunstnerens øko-prosjekt og det at Tylor har plassert undervannsstatuer over hele verden.
Håndlaget møblement
Tekstil dekker vegger og tak i restauranten som tar kontroll på akustikk. I bakgrunnen spiller meditativ musikk. Lysdesignet i rommet heves og dempes forsiktig og kan gi en assosiasjon til hav i bevegelse.
Møblement designet av Snøhetta og håndlaget av Hamran i deres verksted på Snartemo. I denne tilværelsen av ro og balanse skaper kjøkkenets chef, Nicolai Ellitsgaard, menyer av sesongens råvarer. Flere av dem høster han i det barske havet utenfor.
Perfekt er det. Absolutt perfekt blir det når også kunsten innlemmes i fortellingene på Under.