Maleriets musikalitet, orkestral bildekunst på Nordlysfestivalen - PLNTY | kulturmagasinet

Maleriets musikalitet, orkestral bildekunst på Nordlysfestivalen

Musikk er spenningsfeltet mellom utøver og instrument. Musikk er rommet mellom tilskuer og et maleri. Stillhet er musikk og musikk er farger.

Av den grunn er også en kunstutstilling relevant som en del av Nordlysfestivalens ti virkedager. Stedet er Tromsø kulturhus og temaet er «Maleriets musikalitet». 

Dørene slås opp 25. januar, og er du her ved åpningen, er du en av de første som får gleden av å se utstillingens spesialmalte verk. I tillegg fylles rommet av gamle folketoner, de glir over i Bach og til slutt munner låten ut som Blues.

Dans som musikk: Tema for Nordlysfestivalutstillingen er «maleriets musikalitet». Billedkunstner Svein Arild Berntsen maler også dans.

Fanfare og pausesignal

Det er billedkunstner og kolorist Svein Arild Berntsen, sammen med musikerkollega og kantor Ivar Jarle Eliassen, som står for den musikalske innvielsen. På veggene henger Berntsens 12 nye malerier. Alle er ikke helt tørre. Komplett blir utstillingen ved hjelp av billedkunstner Anna-Brith Arntsens 18 verk. 

Svein Arild Berntsen røper at han alltid har vært opptatt av spenningen mellom utøver og instrument.

Til sammen utgjør maleriene en hel komposisjon. Berntsen står mest for fanfarene Mezzo forte og salutt, mens Arntsen maler piano, stillferdig og med kort avstand mellom pausetegnene. 

Musikalitet: Nordlysfestspillutstillingen er en kopling mellom kunstnerne Anna-Brith Arntsen, Svein Arild Berntsen, KunstsentralenNord og kunstnerisk kurator Kristine Josefine Solstad.

Musikk i møte med maleri 

Noen verk kommenterer musikken eksplisitt, i andre arbeider tolker kunstnerne musikkens abstrakte vesen mer åpent og fritt. 

Fra Nordlysfestivalen startet og fram til i dag har den utviklet seg fra å være en liten klassisk musikkfestival, til jazz og viser og pop.

– Musikken oppstår i møte mellom betrakteren og maleriet, mener Anna-Brith Arntsen. Hun tilhører den klassiske, realistiske tradisjonen, og når hun snakker om musikaliteten i arbeidene sine liker hun å bruke en utvidet definisjon av begrepet musikk. Musikk som kommunikasjon, musikk som en følelse, men også musikk som stillhet. 

Jazz: Svein Arild Berntsen er selv musiker. Som kunstmaler fanger han gjerne symbiosen mellom instrument og utøver.

Kolorist og realist

Utvelgelsen av de to Nordlysfestival-kunstnerne ble foretatt sommeren 2019. KunstsentralenNord stod bak, og kunstnerisk kurator Kristine Josefine Solstad opplyser at leteaksjonen var både innviklet og lang. Hvem skulle med? 

– Vi hadde mange aktuelle kunstnere, sier Solstad og understreker dette som en luksussituasjon. 

Natursymfoni: Andre kunstnere, men også naturen, er inspirasjonskilder for Svein Arild Berntsen. Lyset i nord er intenst tilstede i hans blå og gule koloritt.

Fra klassisk til jazz og pop 

Fra 1988 da Nordlysfestivalen startet og fram til i dag har festivalen utviklet seg fra å være en liten klassisk musikkfestival til å bevege seg ut på et større område, og omfavne også jazz, viser og pop. 

– Musikken oppstår i møte mellom betrakteren og maleriet, mener Anna-Brith Arntsen.

Billedkunstnerne som til slutt fikk utfordringen representerer festivalens kunstneriske spenn. 

– Arntsen og Berntsen står som kontraster til hverandre, men temaet: «Maleriets musikalitet» kan sies å være det samme, forklarer Kristine Josefine Solstad. 

Jazz: Svein Arild Berntsen er selv musiker. Som kunstmaler fanger han gjerne symbiosen mellom instrument og utøver.

Når penselen dyppes i partitur

Anna-Brith Arntsen innrømmer at hun gjerne bruker musikk for å komme inn i en gitt stemning før hun skal male. Også under selve arbeidet kan hun la rommet fylles av toner. Men musikk med tekst opplever hun heller forstyrrende. 

– Mozart er beroligende, slår hun fast, og framstreber en harmoni og balanse i sine bilder. 

I forkant av utstillingen inviterte hun musikere fra orkesterinstitusjonen Arktisk Filharmoni inn i atelieret sitt. Under Nordlysfestivalen viser Arntsen for første gang fram et bilde av et 3000 år gammelt instrument, en bronselur. 

Store Hollenderen: Stillheten og pausene er viktige i Anna-Brith Arntsens realistiske landskaper.

Fargetoner, instrument og kropp

Svein Arild Berntsen røper at han alltid har vært opptatt av spenningen mellom utøver og instrument. Til tider kan det være vanskelig å skille instrument og kropp. 

Symbiosen kommer fram i et av Berntsens ferskeste bilder der klaveristen vokser inn i instrumentet. Flere ganger har Berntsen malt impulsivt med en opptreden av Bach som inspirasjonskilde. Da er det nærmest akkordene som fører penselen, og dur og moll velger farger. 

I likhet med mange av Arntsens andre motiv representerer bildet av Ester en stoisk ro og meditativ, men sterk stillhet.

Blues blir aldri bakgrunnsmusikk

– Bluesen bor i hjertet mitt, sier Berntsen, og blir derfor aldri bakgrunnsmusikk på atelieret mitt. I det samme det blir blues, da vil jeg heller ha en fot på scenen.

Les Også:  Flatbrenning og ettervekst

Ut over det peker Berntsen på naturen når han skal snakke om hvor han henter inspirasjonen fra.
– Naturen, andre former for musikk.  

Med dette er det klart at billedkunsten også hører hjemme i en musikkfestival. For kanskje finnes det ikke noen vanntette skott mellom toner og farger, mellom menneske og instrument, mellom maleri og musikk?

Close