Der det er punk er det også porselen

Der det går en elv, skilles folk ad. I byen Porsgrunn kommer småborgerlig, litt sart og stråmønstret porselen i kontrastfylt møte med lyden av opprivende og utagerende pønkemusikk i utstillingen «Punk&Porcelain».

I disse møtene samler Jan Walaker de diametrale motsetninger  i Kunsthall Grenland den 17. januar.

– PP, det står jo for Porsgrunds Porselænsfabrik, ikke sant? Jan Walaker sitter på toget med første stopp Sandefjord, deretter Larvik. På turen fra Oslo faller samtalen ut… og ut igjen… i takt med tunellene toget passerer.

Jan Walaker har alltid likt ord, og her gir han uttrykk for det.

Veldige kontraster

– Det er veldige kontraster vi snakker om her. Han sikter til prosjektet med samme initialer. Utstillingen «Punk&Porcelain» har, ja – nettopp punk og porselen som hovedelementer. På åpningskvelden spiller bandet DePress, som ikke har spilt i Porsgrunn siden 80-tallet og selv slipper han musikkprosjektet No No Now på vinyl, som han har laget med Robert Crafoord og DJ Dust aka Jan Tørresen. 

«I denne utstillingen jobber jeg med en gjenbrukstanke ved at jeg har fått lov til å få porselen som de skal kaste på grunn av småfeil i produksjonen»

Jan Walaker har en mangeårig bakgrunn som grafisk designer og fotograf. Han har jobbet med musikkbransjen og skapt platecovere og promomateriell for musikere gjennom mange år – i tillegg til å utgi magasinene Hot Rod og KYKYLYKY. 

Det har ligget i premisset at Jan Walaker har måttet bevege seg vekk fra det klassiske stråmønsteret – og skape sitt eget uttrykk.

Ble utfordret til å jobbe på porselensfabrikken

Det var Kunsthallen som utfordret ham til å jobbe med porselensmaling på fabrikken. Her har han hatt fritt spillerom til å utvikle sitt eget uttrykk og tilgang på fagkunnskap i sine porselensbaserte objekter. De har fått et ganske annet uttrykk.

Det henger sammen, punk og porselen, porselen og punk. Særlig i Porsgrunn, hvor kontrasten mellom materialet og musikken er stor.

Ideen som koblet punk med porselen liksom bare datt ut av Jan Walaker under en samtale med daglig leder for kunsthallen, Andreas Rishovd. Og med ett var foreningen av diametralt motsatte kulturer smeltet sammen i en metaforisk temperatur på glodhete 1400 grader. 

I filosofiene Wabi sabi og reparasjonsmetoden Kintsugi finner han også sin punk: der det har oppstått sprekker og skår i et porselensobjekt limes det og skjøtene dekoreres.

Punk og Porsgrunn

– Punken kom tidlig til Porsgrunn, forteller Walaker mens toget tøffer sørover. Blant byens eldste finner man punkebandet Edgars. Det er også i denne ånd han har malt sine uttrykk på porselen. I vår podkast PLNTY KULTUR, kan du høre hva han mener om barns tegninger opp mot etablerte kunstneres uttrykk. Walakers tilnærming til det han gjør, er å ofte å gjøre det nå. Ikke vente.

Jan Walakers tilnærming til punk har i denne omgang gitt seg til uttrykk i porselen.

Men kan man samle på porselenet? Det kommer latter. For det har ligget i premisset at han har måttet bevege seg vekk fra det klassiske stråmønsteret – og skape sitt eget uttrykk gjennom å plukke objekter fabrikken må kvitte seg med og dekorere disse med egne motiver.

«Imperfect is perfect» peker på fortsettelsen, på Wabi sabi, på Kintsugi, og på punkens «gjør-det-selv-holdning»

– I denne utstillingen jobber jeg med en gjenbrukstanke ved at jeg har fått lov til å få porselen som de skal kaste på grunn av småfeil i produksjonen. Så jeg prøver å lage noe interessant ut av ting med feil. Og klimaproblemer er vel noe av det viktigste vi holder på med, sier han og har med dette et ønske om å reflektere tiden vi lever i. 

– Det er veldige kontraster vi snakker om her. Walaker sikter til prosjektet med samme initialer, utstillingen «Punk&Porcelain» som åpner i Kunsthall Grenland den 17. januar.

Inspirert av japanske filosofier

Men det er mer. Når han setter i gang sine prosjekter kaster han fangarmer langt utover Telemarks grenser, og trekker til seg inspirasjoner fra mange steder og land. Nå, Japan. I filosofiene Wabi sabi og reparasjonsmetoden Kintsugi finner han også sin punk: der det har oppstått sprekker og skår i et porselensobjekt limes det og skjøtene dekoreres i gull. Noen ganger må livet faktisk repareres og også hedres når det redefineres, sier filosofien. 

– Det går ut på å prøve å se det vakre i noe som ikke er fullkomment. 

– Punken kom tidlig til Porsgrunn, forteller Walaker. På åpningen av utstillingen blir det konsert med legendariske De Press på Ælvespeilet kulturhus med Edgars som oppvarmingsband.

Morsommere å se ut som en hallik fra New York

Alt henger sammen. Punken med porselenet, porselenet med punken. Men hvordan? Den forrige boken hans om fotografi fikk tittelen «Imperfect is perfect» peker på fortsettelsen, på Wabi sabi, på Kitsugi, og på punkens «gjør-det-selv-holdning». 

Gjenbrukstanken har fulgt ham lenge, fra han som ung mann handlet second hand klær på Kings Road i London: 

– Det er morsommere å se ut som en hallik fra New York enn en børsmegler fra Oslo vest, knegger  mulitkunstneren og stadfester de klare skiller, som i den eldgamle debatten om elva gjennom byen skal hete Skiens- eller Porsgrunnselva, mellom kaos og orden – og inviterer til utstillingsåpning 17. januar og konsert med det legendariske bandet De Press, der Andrej Nebb er frontfigur.

Close