HØR: Juno serverer gavepakken jazz, rap og pop - PLNTY | kulturmagasinet

HØR: Juno serverer gavepakken jazz, rap og pop

Hva får du om du blander jazz, rap og et dryss pop? Bandet JUNO sin debutplate “Young Star” er svaret. 



Trykk på avspilleren for å høre JUNO fortelle hvordan de lager jazz med rap. Du får også et eksklusivt innblikk i tre av låtene deres.

Med sin unormale besetning og litt produksjonshjelp fra Kristoffer Lo (Highasakite, PELbO mm.) har JUNO laget et debutalbum som har noe for alle. Foto: Peter Berg

Bunnsolid debutplate med hjelp av Kristoffer Lo

Med sin unormale besetning og litt produksjonshjelp fra Kristoffer Lo (Highasakite, PELbO mm.) har JUNO laget et debutalbum som har noe for enhver smak. Gruppen har to vokalister og bruker tenorsaksofon som sitt mest fremtredende instrument. De har ingen gitarist og heller ingen på tangenter. Likevel føles det som det mest naturlige i verden. Det høres ut som jazz, men føles ofte like fengende som pop.

– Kristoffer Lo har forandret oss både som studioband og som live-band, sier trommeslager Ingvald Vassbø.

– Kristoffer Lo har forandret oss både som studioband og som live-band

Opprinnelig var “Young Star” ferdig innspilt i 2018, men etter å ha spilt en konsert hvor Kristoffer Lo var i publikum, ble JUNO overbevist av ham om at platen deres kunne bli enda bedre. Dermed ble det spilt inn “pålegg” (ekstra lyd til eksisterende låter) i studioet hans. Blant annet ble det lagt på piano i låta “Need You to Know”, selv om JUNO ikke har pianist.

– Vi har begynt å ta med MIDI-keyboard live for å få med mer av lydene som faktisk er på albumet, sier vokalist Thea Ellingsen.

Etter tre år med konserter har JUNO nå endelig sluppet sitt debutalbum “Young Star”. Foto: Markus Nymo Foss

Jazz for folket

I podkasten vår forteller Vassbø om det han kaller “jazzpolitiet”, som i følge ham er kritikerne som sier at jazz skal være live instrumenter og live innspilling. “Young Star” er på mange måter det motsatte av denne idéen. Hele samarbeidet med Kristoffer Lo handlet på sett og vis om å “bryte” jazzreglene. Det er lagt inn effekter og diverse elementer gjennom hele albumet som egentlig ikke hører hjemme i jazz. På toppen av dette har JUNO passet på å ikke skremme bort de som vanligvis ikke hører så mye på sjangeren.

– Det har aldri vært en bevisst tanke at vi skal være de som får jazz ut til folket, men vi passer på å balansere det ut. For eksempel kan det først være en improvisert del og så noe mer strukturert etter, sier Ellingsen.

Du kan høre Vassbø og Ellingsen fortelle mer om hvordan de tilnærmer seg musikken sin i podkasten vår (øverst i artikkelen). Der går de også i dybden på tre av låtene sine og du får høre eksempler på “pålegg” som ble gjort av Kristoffer Lo.

Close