Fordypningens mester, forenklingens minimalist - PLNTY | kulturmagasinet

Fordypningens mester, forenklingens minimalist

Jan Groth er her ikke selv. Det passet ikke. Men er det sant? Han sitter som limt opp etter veggen i skjelvende streker. Med en fettstift i hånden.

Jan Groth serverer fettstift på papir, skulpturer i bronse og originale avtrykk på en vegg. I utstillingen «Signs and Figures» viser han også to gobelenger fra 70-tallet som er vevet sammen med Benedikte Groth, hans tidligere partner. 

Utstilling i Galleri Riis i Oslo frem til 25. januar: Jan Groth viser her også to gobelenger fra 70-tallet som er vevet sammen med Benedikte Groth, hans tidligere partner.

Skjelvende streker

Han skjelver mer enn før, men denne streken er preget av nettopp det. Nerver. Groth har til og med innrømmet at det er terapi. Det å skape. Derfor driver han med det fortsatt. Han vil vinne over seg selv. Siden han nå skjelver – mer enn før – har han i noen av verkene jobbet tett i samarbeid med sin assistent, men mesteren selv har den fulle regi. 

Det er femtende gang Groth stiller ut på Galleri Riis, og han startet sitt kunstnerliv allerede som 17-åring i København.

Tilstedeværelse

Et sterilt rom møter oss, strippet for annet enn eksepsjonelle Groth-spor. Lysstoffrørene utgir så mange volt at det er på grensen til ubehagelig. Som å være på kirurgen og vente på et inngrep. 

Jan Groth er en av de ledende Skandinaviske kunstnerne gjennom flere tiår.

Du kan kjenne på angst og uro, men mest av alt hersker det en majestetisk ro i og over rommet, og de skjøre men kraftfulle verkene til Groth insisterer på tilstedeværelse, og man fornemmer opplevelsen av respekt. Du slipper ikke unna.

De skjøre men kraftfulle verkene til Groth insisterer på tilstedeværelse, og man fornemmer opplevelsen av respekt. I utstillingen «Signs and Figures» slipper du ikke unna.

Tungvekteren

Det er femtende gang Groth stiller ut på Galleri Riis, og han startet sitt kunstnerliv allerede som 17-åring i København. Etter det har han rukket å runde 81 år, men er fortsatt trofast mot sitt kall.

Jan Groth er en av de ledende Skandinaviske kunstnerne gjennom flere tiår, og har forankret seg med monumentale utstillinger og er innkjøpt av en rekke tunge museer og institusjoner på flere kontinenter. Han har gjort det til et evigvarende prosjekt å fordype seg i og forske på – streken.

Les Også:  «Danced work in progress», tid og sitater på Oktoberdans
Fra utstillingen «Signs and Figures»: Skulptur I, 2019. Malt bronse. Skulpturen av Jan Groth måler 46,5 cm høy.

Å lage utstilling i voksen alder

– Det er veldig gøy at Groth kan lage en sånn utstilling i voksen alder, forteller Espen Ryvarden. Han er en av driverne i galleriet siden 1984. 

Til tross for de nærmest miniatyrsmå skissene tenker Groth likevel på proporsjonene som skal materialisere seg på veggen og forstørres.

– Når det gjelder tegninger jobber han mer med mindre format og med mindre gester enn før, og er tilbake der han var på midten av 90-tallet. En del av de mindre arbeidene er arkaisk skrift eller nærmest runer.

Eller er det helleristninger og hulemalerier? Det er et annet språk bak spåket som er genialt enkelt, på grensen til naivisme.

Helleristninger eller hulemalerier? Det er et annet språk bak spåket som er genialt enkelt, på grensen til naivisme.

Veggtegning

Disse tegningene er laget spesifikt for denne utstillingen, kan Ryvarden fortelle, men det er også unike original-tegninger som kan formes på andre vegger. Når denne utstillingen er ferdig eksisterer tegningene fortsatt og kan oppføres på nytt et annet sted.

I et lokale med en høyere vegg vil disse verkene kunne eskaleres opp proporsjonalt og tilpasses. Dette er stedsspesifik og original kunst.

Livet er det som utgjør avtrykket for Jan Groth. Han jakter på det rene, klare men kontrollerte uttrykket. Jo tydeligere et motiv er, jo vanskeligere er det.

Et lite stykke papir

Til tross for de nærmest miniatyrsmå skissene tenker Groth likevel på proporsjonene som skal materialisere seg på veggen og forstørres. Den videre prosessen er basert på vinylsjablong som gjør at han får tegnet inn hele omrisset og kan jobbe med fettstiften, gnikke den inn og få frem valørene direkte på veggen. 

Når denne utstillingen er ferdig eksisterer tegningene fortsatt og kan oppføres på nytt et annet sted. I et lokale med en høyere vegg vil disse verkene kunne eskaleres opp proporsjonalt og tilpasses.

Livsnerven og streken

Livet er det som utgjør avtrykket for Jan Groth. Han jakter på det rene, klare men kontrollerte uttrykket. Jo tydeligere et motiv er, jo vanskeligere er det. Det handler om forenkling.

Les Også:  Er det kunstens skyld at den blir førstesidestoff?

Han jobber med kontraster og pendler mellom det enkle og det dype, og en streben etter en harmoni mellom intuisjon og presis kontroll. Han har uttalt at det eneste han ønsker er å vinne over seg selv. De fleste som opplever Groth vil si at han har klart det. Jan Groth er her. 

___

Utstillingen viser en serie med tegninger på papir, veggtegninger, tre nye bronseskulpturer og to monumentale gobeliner fra midten av 70-tallet. Jan Groth «Signs and Figures» står på Galleri Riis til 25. Januar 2020.

Close