Hvordan gjør man overgangen fra popstjerne til produsent for folk som Asgeir Borgemoen og Gunnhild Sundli? Trykk på avspilleren og hør Jørund Samuelsen fortelle.

Blikket frem og beina på bakken
Jørund Samuelsen bryr seg lite om å mimre over storhetstiden i Trang Fødsel. Han verdsetter at Karpe siterte hitlåta «Kursiv» i en av deres nyere låter, men husker ikke helt hvilken låt det er snakk om. Det er ikke så farlig for ham.
– Folk i nærkretsen min vil nok si at jeg er en sentimental type. Jeg begynner for eksempel å gråte hvis det kommer strykere og rulletekst på en gang. Imidlertid går jeg ikke rundt og mimrer over Trang Fødsel. Det som skjer neste uke er mer spennende enn det som skjedde for ti år siden, sier Samuelsen.
– Folk i nærkretsen min vil nok si at jeg er en sentimental type. Jeg begynner for eksempel å gråte hvis det kommer strykere og rulletekst på en gang
Multiinstrumentalisten forlot bandet i 2009 til fordel for en produsentkarriere han sakte hadde påbegynt i de foregående årene. I 2015 tok han seg i tillegg jobb som lærer i lydteknikk ved Noroff i Oslo.
Dagene hans består nå av å spille inn alt fra artister som Aasmund Nordstoga til hans eget band «Samuelsen».

Kunst uansett kostnad
Samuelsen fremstår som en erkenorsk karakter. Han sykler til jobb når været tillater det og jobber med hva han liker fremfor hva som betaler best. Man kan undres over om han ikke hadde ønsket seg mer suksess eller oppmerksomhet.
– Hvorfor ikke oppsøke store, mer inntektsgivende prosjekter?
– Jeg høres kanskje ut som en åndssnobb nå, men i disse dager tenker jeg mest på at jeg vil få i gang et prosjekt med Aasmund Nordstoga hvor det skal lages plate basert på Olav Nygårds dikt, sier produsenten.
Han bemerker spøkefullt at musikken han skal lage vil slå dårlig an i Tyskland og andre typiske markeder for norsk musikk. Det handler om kunsten fremfor alt annet.
– Jeg er sikkert en klassisk middelklassedust som ikke har noen såkalt sult etter passiv inntekt, oppsummerer han.

Studio drevet på god karma
Det finnes ingen markedsføring for Samuelsens studio, Audioskop. Alt baseres på jungeltelegrafen og å være en ålreit person, i følge produsenten.
– Mine to viktigste forutsetninger for å være produsent er at jeg er en blid fyr og at jeg har et interessant instrumentarium. Skulle du ville ha noen til å spille sag på plata di, så kjenner jeg folk som gjør det, forteller Samuelsen.
– Skulle du ville ha noen til å spille sag på plata di, så kjenner jeg folk som gjør det
Hans fokus på å spille inn virkelige instrumenter fremfor å programmere dem digitalt anser han som et ess i ermet.
– Hva er dagens arbeid etter dette intervjuet?
– Idag kommer jeg til å bruke flygel og et surt munnspill fra Fretex til å lage skisser til filmmusikk. Jeg skulle helst brukt tramporgel, men det er på reperasjon, sier Samuelsen.
For å høre produsenten selv fortelle om alt fra Trang Fødsel til hvordan han har tid til å være lærer ved siden av musikkjobben, kan du lytte til podkasten øverst i artikkelen.