Made in Rogaland besøker Frida Hansens hus

At Frida Hansens liv som internasjonalt anerkjent tekstilkunstner ble en realitet, var ironisk nok et resultat av mannens konkurs – og hennes evne til å overleve den. Nylig besøkte kunsthåndverkerne Made in Rogaland Hillevåg, og holdt utstilling der Frida vokste opp.

– Det er et flott sted å stille ut, sier smykkekunstner Monica Bakka. – Hagen og omgivelsene bærer fortsatt preg av det arbeidet Frida Hansen nedla der.

Av nettverket på sju kunsthåndverkere fra Rogaland, har seks vist frem sine arbeider under utstillingen som sto frem til aller siste dag i september på Frida Hansens Hus på Hillevåg. 

Her, på Hillevåg i Stavanger, bodde en av Norges mest betydningsfulle tekstilkunstnere, Frida Hansen i store deler av sin barndom om voksne liv.

Produktive kunsthåndverker

Bakka har vært med for tredje gang. I år inviterte nettverket også to gjesteutstillere. Straks er de produktive kunsthåndverkerne aktuelle igjen, med utstilling på Solamessen. Det skjer i begynnelsen av november.

I Ullrommet farger de garnet selv, slik Frida Hansen også gjorde det på Hillevåg i Stavanger.

Made in Rogaland består av Liss-Mona Wammer-Pettersen – Klara Pil, kurvfletter, Nina Tvedt Sliper – Filtmaker og Monica Bakka – smykker. Dessuten, Marys Vev, Trine Sundt – Stavanger Glassblåseri, Keramikeren og Ingeborg Lura, Ullrommet. Tilsammen representerer de kunsthåndverk som kurv, tekstil, smykker, glass og keramikk. 

Når Made in Rogaland stiller ut, kommer det gjerne andre håndverkere innom. De ønsker å se hva de driver med. Her, Keramikerens arbeider.

Farger garnet selv, slik Frida gjorde

I Ullrommet farger de garnet selv, slik Frida Hansen også gjorde det på Hillevåg, og som hun skulle komme til å bli viden kjent for, men også kom i klammeri med Den norske Husflidsforening i Oslo, hvor hun senere jobbet – om plantefarger og mønsterbeskyttelse. I motsetning til Frida Hansens solitære karriere, står kvinnene i Made in Rogaland sammen og drar hverandre: 

– Det er gøy, når man ellers driver sånn for seg selv å være med på en felles utstilling, sier Bakka, som legger til at utstillingen Made in Rogaland arrangerte i tekstilkunstner Hansens bolig hvor hun vokste opp, var kuratert ut i fra de forskjellige utstillernes egenskaper, som jo er vidt forskjellig. 

Monica Bakka er smykkekunstner og medlem av kunsthåndverker-nettverket Made in Rogaland.

Fine, sammensatte utstillinger

– Vi får veldig fine, sammensatte utstillinger ved at vi for eksempel velger at filtmaker Nina Tvedt Sliper, som har ganske kraftige farger, står ved siden av keramiker Tove Kristin Seierstads mere duse arbeider. Så ser du glassblåser Trine Sundts arbeider som har skarpere farger, så kommer mine ting innmellom med mer nøytral utstillingsdekor, og så Ullrommet og Ingerborg Lura sine arbeider. Vi stiller oss sammen så vi komplementerer hverandre, sier Bakka. 

Styler det så det passer sammen. På Hillevåg i Stavanger ble det grønt, både matte og klare farger i materialer som komplementerer hverandre.

Til Hillevåg flyttet Frida og Wilhelm i 1875. Da døde faren Peter Petersen og Wilhelm også tok over hans forretninger. Ironisk nok var det Wilhelm Severin Hansens konkurs, etter det økonomiske krakket i 1883, som satte Frida i gang som tekstilkunstner. 

Frida Hansen ble internasjonalt kjent for sin tekstilkunst. Hun kom fra en svært velstående familie og ble kunstutdannet, blant annet fikk hun tegneundervisning av Kitty Kielland. Foto: www.fridahansen.no

Ble en hovedskikkelse innen norsk tekstilkunst

Han reiste utenlands og hun ble etter å ha mistet to barn for å ta seg av sitt siste. For å klare seg økonomisk startet hun broderiforretning i Stavanger. Lite visste man da, at Frida Hansen ville komme til å stå sentralt i fornyelsen av norsk tekstilkunst. I 1890-årene ble hun en hovedskikkelse i norsk art nouveau.  Kontrastene er store på Hillevåg. 

Monica Bakka er smykkekunstner og lar seg inspirere av at store detaljer blir små flater. Og slik Fridas virksomhet forflyttet seg fra Stavanger til Oslo, har også Bakkas smykker funnet veien til steder som Gullsmed Heyerdahl og Sugar Shop. 

Selv om smykkekunstner Monica Bakka har forelsket seg i en helt ny form, er planetene hun lager svært populære.

– Det siste jeg har lagt merke til nå er et tegn – en detalj tatt ut av en større dekorasjon. Andre ganger kan det være en sjablong eller en smijernsport jeg ser. Bakka forklarer at hun har utallige bilder av gatedekorasjoner. Men hun blir også inspirert av å jobbe fysisk, å teste ut metallet. Det er sjelden hun tegner noe først.

Alle i nettverket Made in Rogaland har solid kunsthåndverksutdanning. Stavanger Glassblåseri og Trine Sundt er en av fire virksomheter som har lærling.

Flere kunsthåndverkere tiltrekkes nettverket

Når Made in Rogaland stiller ut, kommer det gjerne andre håndverkere innom. De ønsker å se hva kunsthåndverkerne der driver med, og kan tidvis lure på om det er åpning for å bli med på utstillinger. 

Frida Hansen ble ikke profet i eget land til tross for at hun ble en av Norges viktigste forkjempere for tekstilkunsten.

– Vi har holdt på såpass lenge sammen nå, at vi begynner å bli litt kjent i området. De av oss som kan, har dette som et levebrød. Noen subsidierer med en biinntekt. Men alle har solid utdanning innenfor det de gjør. Blant annet har Klara Pil svennebrev i kurvfletting – en prøve man måtte hente kompetanse fra Danmark for å gjennomføre fordi så få tar den i Norge. Stavanger Glassblåseri er en av fire glassblåservirksomheter i Norge som tar inn lærlinger, så her lever kulturarven videre. 

Kurver flettes i store versjoner av Klare Pil, som måtte til Danmark for å få svennebrev i kurvfletting.

Kanskje hadde Frida Hansen gitt en «like»

Slik det ofte er vanlig i Norge, ble ikke Frida Hansen profet i eget land. Det, til tross for at hun endte opp som en av Norges viktigste forkjempere for tekstilkunsten. Frida lot seg inspirere av europeiske strømninger. Hun fulgte ingen typisk norsk kunstnerisk trend i tiden da stilisering av motiver oppsto. Det påstås at anmelderne hadde problemer med å forstå valgene hennes – de ikke lignet noe annet de kjente. Men i utlandet var de begeistret, og de fleste av hennes arbeider havnet der.

– Det blir fine utstillinger, for eksempel når keramiker Tove Kristin Seierstads mere duse arbeider står i kontrast til glassblåser Nina Sundts arbeider som har skarpere farger, sier smykkekunstner Monica Bakka.

I våre dager har vi sosiale medier. Det gjør Made in Rogaland kjent langt utover stedet de bor og arbeider. Og tilbakemeldingene lar ikke vente på seg. Tommel opp og kommentarer som «Mye flott håndverk» og «Alltid høy kvalitet og flotte design-ideer!». Antakelig hadde det også falt en «like» fra Frida Hansen fra Hillevåg. 

Close