Ofte er kvinnen ansvarlig for hjemmets utforming. Men er hun ansvarlig for å kjøpe inn kunsten på veggen i stuen? Myten om at det bare er menn som kjøper dyr kunst, avliver auksjonshuset Blomqvist. Delvis. Med jevne mellomrom skal bildene på veggene i galleriet under hammeren.
– Et glass sprudlende?
Kveldens eneste mann er pen å se på og byr på bobler med eller uten alkohol. Rundt 80 damer, elegante på håret og i tøyet, og i alle aldre, har funnet veien til auksjonshuset Blomqvist på en onsdag i oktober. Ute regjerer høstmørket akkopagnert av lett regn, og det føles godt å komme innendørs.
Et rastrert kvinneansikt
Opp trappen i lokalene i Tordenskioldsgate 5 i Oslo. Grunnlagt i 1870, flyttet Blomqvist inn her i 1914. Sorte prikker på hvit bakgrunn i et raster fanger oppmerksomheten. Kunstverket «Ukjent Berlin» av Anne-Karin Furnes er et kvinneansikt. Er det en tilfeldighet at nettopp hun er vårt første møte?
Vi er invitert for å snakke om nettopp kvinner og kunst.
Kunstforedrag
Sandra Lorentzen er kurator på Blaafarveverket. I kveld holder hun foredrag om den kvinnelige kunstneren Mathilde Dietrichson. Dietrichson skal stilles ut sommeren 2020. Hun var den første norske kvinne som kom inn på Kunstakademiet i Stockholm i 1866.
Videre følger et foredrag av kunstfotografen Mette Tronvold. Hennes neste fotoprosjekt skal stilles ut på Henie Onstad Kunstsenter i 2022.
Inger Sitter, en av de største
Birgitte C. Schiøth er kveldens kunstekspert. Hun geleider med ekspertise og trekker spesielt frem Inger Sitter som en av Norges store kvinnelige kunstnere. For det er ikke fritt for at det er med kvinner i kunsten som på andre arenaer i samfunnet; de er i mindretal, og ofte ikke like anerkjente som sine mannlige kolleger.
– Nå er mange kvinner selvstendig i dagens samfunn og har egen økonomi.
Ett av av rommets signifikante malerier er signert Irma Salo Jæger, en av landets nonfigurative kvinnelige kunstnere.
Hun har utsmykket utallige offentlige bygg og er innkjøpt av blant annet Nasjonalmuseet, Bergen og Trondheim kunstmuseum, Stortinget og Sparebankstiftelsen.
Kvinnelige kunstnere har lavere inntekt
En studie gjennomført av Telemarksforskning i 2018, viser at inntektsgapet mellom menn og kvinner generelt i samfunnet er på 14 prosent. Blant kunstnere er et gap på 27 prosent.
«Når man justerer for bakgrunnsvariabler som alder, kjønn, erfaring, arbeidstid, yrkesavbrudd, om man er ansatt eller selvstendig næringsdrivende, lengde på utdanning og type kunstneryrke, tjener kvinnelige kunstnere fortsatt 16 prosent mindre enn mannlige», skriver forskning.no. Så hvordan fordeler kunstinnkjøpet seg?
Flere menn kjøper kunst
– Det er ikke nødvendigvis riktig at det bare er menn som kjøper kunst, vi opplever det ikke sånn. Vi har veldig mange kvinnelige kjøpere, sier Schiøth. Men hun strekker seg og tror at det ennå er flere menn som kjøper. Og hun legger til at kunstkjøpet i aller høyeste grad kan være et komplisert anliggende, både økonomisk og emosjonelt. Kunstinnkjøp kommer også an på hvem som tar økonomiske beslutninger.
– Det kan også fort hende at det er mannen som ikke er så interessert i kunst, og heller vil bruke penger på reiser, bil eller båt eller andre ting.
Kunsten mellom permene i auksjonskatalogen «Samtid og moderne», ligger på mellom 30 000 – 250 000 kroner. Schiøth forklarer at dersom mannen er ute for å handle kunst, må han gjerne hjem og konferere med kona.
Færre kvinnelige kunstsamlere
– Men det er færre kvinnelige kunstsamlere enn manlige, konkluderer kunsteksperten, i den grad man kan definere en kunstsamler. Og presiserer: – Nå er mange kvinner selvstendig i dagens samfunn og har egen økonomi, sier Birgitte C. Schiøth.
Uavhengig av beslutningsprosesser anbefaler hun at man kjøper kunst med hjertet, med mindre man er ute etter et rent investeringsobjekt.