Visepopdronningene No.4 er tilbake med nytt album

På det tredje albumet brister det for mange. Det er ikke tilfellet med visepopgruppen No. 4. Med superprodusent Kåre Vestrheim bak spakene, leverer de sterkere enn noen gang før.



Trykk på avspilleren for å lytte. I podkasten vår hører vi visepopgruppen No. 4 innrømme at de ikke helt vet hvorfor det de lager kalles visepop. Vi får også høre om samarbeidet med Kåre Vestrheim og mye mer.

Dualiteten av å være menneske

Å høre på No. 4 sitt siste album “Duell” er arresterende. Nærmest håndpåtagelige følelser skildres linje etter linje, og man kan ikke annet enn å lytte.

– “Henger med hodet på en fin dag” er linjen som åpner det hele. Det er et godt referat av tematikken gjennom hele albumet.

– Ordene “Henger med hodet på en fin dag” åpner hele albumet. Det er et godt referat av tematikken på hele albumet. Mennesker har stort sett mer enn én tanke i hodet på en gang. Glad og bekymret samtidig, for eksempel, forteller Ingeborg Mohn.

Visepopgruppen No. 4 slapp nylig albumet “Duell” til god kritkk fra blant annet Aftenposten og Dagbladet. Fra ventre: Emilie Christensen, Julia Witek og Ingeborg Mohn. Foto: Jonathan Vivaas Kise

Tekst som treffer blink

Tekstene på albumet “Duell” beveger seg mellom nydelig enkelhet og jantelovsfri ærlighet. “Vi gjør alle så godt vi kan, og vi gjør alt feil” erklærer refrenget i “Alt feil”.

Muntert. Enkelt. Ærlig. Og ikke minst treffer det hjertestrengene.

– Sangen “Vondt ment” er faktisk direkte slem.

– Sangen “Vondt ment” er faktisk direkte slem. Vi i No. 4 er krangler lite, så det er deilig å kunne si “ja, jeg mente det faktisk på den verst tenkelige måten”, forteller frontvokalist Emilie Christensen.

Tekstene på albumet “Duell” beveger seg mellom nydelig enkelhet og jantelovsfri ærlighet. Foto: Jonathan Vivaas Kise

Norsk superprodusent bak spakene

Produsent Kåre Vestrheim (Marit Larsen, Odd Nordstoga, SkamBankt m.fl.) var lenge et samarbeidsønske for No. 4. Produsenten er kjent for å prege sine utgivelser betydelig, og “Duell” er intet unntak.

– Musikk er følelsenes universalspråk. Det treffer rett i kroppen, sier Mohn.

– Musikk er følelsenes universalspråk.

I følge Mohn kan vi takke Vestrheim og tekniker Mike Hartung for hvordan lyden av følelsene kommer fram i “Duell”.

Blant annet introduserte Vestrheim idéen om å tenke “rom” rundt instrumenter. Introduserer du klang til noe, får du en annen følelse av det.

Mer om samarbeidet med produsenten kan du høre No. 4 fortelle om i podkasten øverst i artikkelen.

Close