Superduoen Eberson leverer en sjelfull 80-tallsballade for 2019 - PLNTY | kulturmagasinet

Superduoen Eberson leverer en sjelfull 80-tallsballade for 2019

Jazzgitarlegenden Jon Eberson og datteren hans Marte Eberson (Highasakite, Löv) har laget en 80-tallsinspirert ballade du simpelthen bør få med deg. «Someone Who Cares» bugner av sjel og kunstnerisk sans.


Hør Jon og Marte Eberson fortelle hvordan «Some Who Cares» sitt spennende vokalsound ble til, og hvordan det er å lage musikk sammen som far og datter.

Far og datter sammen om musikken til slutt

I 1981 vant Jon Eberson (med Jon Eberson Group) spellemannspris for jazz-rock-albumet «Jive Talking». Jazzgitaristen har siden den gang deltatt på mangfoldige utgivelser. Datteren hans Marte Eberson har på sin side spilt keyboard i Highasakite, og er nå en del av supergruppa Löv. Det skulle bli 2018 før de to faktisk bestemte seg for å gi ut noe sammen.

De kaller seg enkelt nok Eberson, og er sine egne sjangeragnostiske komponister. I studio har de ingen produsent, bare sin trofaste lydtekniker Roar Nilsen. I november 2018 ga de ut albumet Empathy, og allerede nå er superduoen tilbake igjen med nytt materiale.

Jon og Marte Eberson har hatt hver sine suksessfulle karrierer, men ga likevel ikke ut noe sammen som far og datter før 2018. Foto: Anne Valeur

80-tallsballade for 2019

– Jeg ville at vokalen skulle høres ut som at jeg nesten hvisket teksten inn i et mobilkamera, helt inntil mikrofonen. Det skulle være nært, og samtidig minne litt om lyden av en gammel radio, sier Marte om deres siste singel «Someone Who Cares».

– Jeg ville at vokalen skulle høres ut som at jeg nesten hvisket teksten inn i et mobilkamera, helt inntil mikrofonen.

Låten åpner med en forsiktig og nær versjon av Martes stemme vi ikke har hørt før, før et storslått 80-tallsinspirert refreng setter inn. Her er stemmen hennes raskt lettere gjenkjennelig. I bakgrunnen hører vi melankolsk tangentspill av vokalisten satt til akkompagnerende fingerspill på gitar av faren hennes. Påfølgende refrenger byr på enda mer 80-tallsfølelse, med et enormt og umiskjennelige tromme-sound hentet rett fra nevnte tiår.

– Det er jo utfordrende når du får så utrolig mange muligheter, og kan bruke 100 forsøk for å få til noe, sier Jon Eberson om teknologiens utvikling. Foto: Anne Valeur

Teknologi til fordel og besvær for Jon Eberson

Jon Eberson beskriver et tosidig forhold til fremskrittene teknologien har hatt å by i løpet av hans drøye 40 år som musiker.

– Det har skjedd mye flott med teknologien, men jeg skriver de fordømte notene på et noteark likevel, sier Jon bestemt.

– Det har skjedd mye flott med teknologien, men jeg skriver de fordømte notene på et noteark likevel.

Marte er den som tar notearkene hans inn i den digitale verdenen.

– Det er jo utfordrende når du får så utrolig mange muligheter, og kan bruke 100 forsøk for å få til noe. Men jeg liker det også veldig godt, så lenge jeg bare kan si til Roar Nilsen (lydteknikeren) hva jeg vil ha, og få det ønsker meg, fortsetter Jon.

Vanskelig å finne tid til å lage all musikken de vil

I podkastepisoden vår får vi høre Marte love at Eberson har ny musikk på vei, både rett rundt hjørnet og senere. Mellom innspilling av nytt album med Löv og andre prosjekter, gjelder det bare å finne tiden for henne. Mangel på motivasjon eller kreativ driv ligger i alle fall ikke til grunn for noen av dem.

 

Close