Når tre viser vei i Bærum Kunsthall - PLNTY | kulturmagasinet

Når tre viser vei i Bærum Kunsthall

Ja, det er alltid en ørliten følelse av Berlin som møter deg når du ankommer Bærum Kunsthall, som det ble sagt om stedet da det åpnet i 2014. Tre spennende kunstnere utgjør sensommerens aktuelle utstillinger og gjør det ikke mindre interessant. Ikke mindre Berlin.

Når du plasserer tekstilkunstner Sissel Blystad, med bildekunstner Bertel Greging og Ellen S. Holtskog, skjer det ting i skjæringspunktet mellom tekstil, maleri, tegning og kollasj. Men hva?

Blystad er stort navn innen tekstilkunsten. Hun stiller med kunstverk skapt av med metervis av ryegarn, oppsamlede rester, sammen med Gregings maleri, tegning, kollasj og installasjon. Holtskog – blyanttegninger med detaljer ned på millimeternivå, ja – det oppstår gode vibrasjoner i rommet.

Mange var møtt frem da Bærum Kunsthall inviterte til utstillingsåpning i august.

Berlin, Bærum

Er det Berlin? Kanskje. I alle fall er det noe uhøytidelig og avslappet, solid, og konfronterende, noe muntert, for ikke glemme vakkert som møter deg her – og det kan føles litt som om det er kunstverkene på veggen som observerer sitt publikum og ikke omvendt. 

Når du plasserer tekstilkunstner Sissel Blystad, med bildekunstner Bertel Greging og Ellen S. Holtskog, skjer det ting.

Berlin eller Bærum; Greging stiller med motiver i serien Exist som beveger seg i ulike stiluttrykk, fra det abstraherte til det abstrakte, ekspresjonistiske til det konseptuelle, hvor han benytter ulike teknikker innen maleri og tegning, med akryl, pastell, kull og oljestift. Herren med bart på pistasj bakgrunn har et underfundig uttrykk som får deg til å flire. Lover. 

Bertel Greging stiller ut motiver i serien Exist som beveger seg i ulike stiluttrykk, fra abstrahert til abstrakt, ekspresjonistisk til konseptuelt.

Tre kunstneriske retninger

Kunst inviterer deg til å mene. Vi skal forstå den, i alle fall utfordres av den, vi skal penetrere den, den skal gjennomskue oss, føre oss inn i menneskets indre – eller få oss til le av nettopp det.

Vi vet jo aldri hva vi får eller hvordan vi reagerer i møtet med kunst. Bærum Kunsthall, ved å invitere og eksponere disse tre som motsetninger eller medspillere, skaper et uttrykk som kaster deg hit og dit, vekker og utfordrer deg. Og får din oppmerksomhet. 

I Gregings maleri og tegning – med akryl, pastell, kull og oljestift – har denne herren med bart på pistasj bakgrunn dukket opp. Han har et underfundig uttrykk, det får deg til å flire.

Blystads garn

Sissel Blystad har kalt sin utstilling Variasjoner. Og det forstår man. De vakre tekstile kunstverkene absorberer først og fremst lyset på en eksepsjonell måte. Men i tankene bak kunstverkene, ligger det mer spennende informasjon.

Det tykke norske ryegarnet hun alltid bruker har blitt forbundet med gulvryer. Hun har farget garnet selv. Og nå er kunstverkene på veggen i Bærum Kunsthall resultatet av garnrester hun har hatt liggende arkivert i årevis. 

Variasjoner: I Blystads garn får man assosiasjoner til mange kulturer i verden. Hennes teknikk er å lime ulltråd på papp.

Tråd som tegnet strek

Metoden hun har brukt er å lime ulltråden på papp. Nå har de oppsparte trådene fått nytt liv i kunstverkene. Tråden er limt til pappen, som om de var streker i en tegning.

Men for tilskueren er det jo ikke bare dimensjonen, det at de gir en viss 3D-opplevelse, det er også varmen i ulltråden som er med på å gi en følelse av soliditet. Og så, det siste; fargebruken. Verkene gir en sterk følelse av vårt norske opphav, samtidig som man kan kaste dem ut i verden, hver for seg, og de vil stå sterkt i alle kulturer. 

Visst er Sissel Blystads utstilling Variasjoner verdt en studie. De myke overflatene fargene og mønstrene absorberer tilskueren.

I møte med …

Sist men ikke minst kommer du til å bruke tid foran Ellen S. Holtskog sine bilder. Utstillingen kaller hun Interaksjon / Interaction. Aller først kan motivene minne om speil, eller så er det noe veldig familiært i uttrykket svart og ornamenter. Du får følelsen av noe gammelt, nærmest en opplevelse av stilisert rosemaling mot datalignende ansikter. Fortid og fremtid? Det jordnære og det abstrakte – futuristiske?

Detaljene i Ellen S. Holtskog sine bilder er uendelige. Kunstneren har knyttet fortiden til fremtiden sammen i sine verk.

Det kjente og det ukjente. Kanskje er det nettopp følelsen av noe avvisende som trekker deg inn mot bildene. Og har du ikke lest noe om kunstneren på forhånd (anbefales), så skjer det hun ønsker: du interagerer med motivene. Du blir nysgjerrig. Kommer nærmere. Bildeserien Interaksjon / Interaction lokker deg til seg. Blyantdetaljene er organiske og nærmest forførende. Og ja, så er det aspektet «makt». Hvem bestemmer i relasjonen?

Minner om farmors kniplinger? Ikke la blikket lure deg. Du må helt innpå for å få med deg helheten.

Kunstnere med merittlister

Holtskog har en lang merittliste bak seg. Hun er utdannet i Oslo og Gøteborg, henholdsvis Kunsthøgskolen og Högskolan for fotografi. Hun har stilt ut på Høstutstillingen, Fotogalleriet og Henie Onstad Kunstsenter, for å nevne noe. Blystad er utdannet i Oslo og Bergen, Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og Bergens Kunsthåndverksskole – har stilt ut ved Soft Galleri, Downs og Ross i New York, Kunstgarasjen i Bergen, Vestfossen kunstlaboratorium og så videre.

Det er kontrastene som skaper dynamikk i helheten av de tre ustillingene på Bærum Kunsthall.

Greging har sin bakgrunn fra Einar Granum Kunstfagskole og Westerdals Reklameskole, men ser på seg selv som selvlært kunstner. Han har hatt en rekke separatutstillinger ved blant annet Rod Bianco, Kunstnerforbundet, Tegnerforbundet og Galleri Trafo, Asker, for å nevne noe.

Bærum eller Berlin? Det siste ble Bærum Kunsthall assosiert med da stedet åpnet i 2014. Tre spennende kunstnere utgjør sensommerens aktuelle utstillinger der.

Kontraster i et trekantforhold

Det er ingen tvil om det er kontrastene som skaper dynamikk i helheten av disse tre ustillingene, slik den stramme monteringen av Gregings tegninger i et rutenett referer til modernismens grid, og viser en kontrast til det kaotiske Greging dyrker i sine verk, eller hvordan Blystads trygge «strek» former solide uttrykk i tråd. Der kommer Holtskog inn og rokker grunnen ved at hun drar alt inn i fremtiden. En utstilling til begeistring.

Utstillingene på Bærum Kunsthall står frem til 1. september.

Close