Fushion-festival, klimakunst og @bbyekra er i boks

Påvirker og instagrammer Helene Ekra (23) alias @bbyekra, er en slags nåtidens Pippi Langstrømpe. Hun vil være fri – helt sin egen sjef. Og oppfører seg ikke som typen man setter i bås. Under KlimaKunst på Fushion-festivalen i Oslo, er hun derimot i boks.

Fanget, satt i bås? Gå i saueflokk, gå foran, være en påvirker. Gjøre jobben på et kontor eller gjøre den i skogen. Tjene penger, skape kunst. Påvirke andre. Er livene våre egentlig spørsmål om frihet? For instagrammer og påvirker Helene Ekra er det det.

Alt i boks

– Konseptet er at jeg er i en boks. Boksen skal være en manifestasjon av ideen om instagram,  hvor jeg blir sett på av hundretusenvis av mennesker. De ser på meg, og jeg kan bare se ut gjennom et pleksiglass. Så skal folk få mulighet til å skrive spørsmål på papirlapper og putte dem i boksen, som i en spørsmål-svar-runde. Så skal jeg svare digitalt tilbake i livestream på Instagram. Så dette vil bli en live-livestream, forklarer Helene Ekra. 
Påvirker og instagrammer Helene Ekra skal selv være et innslag i en kunstperformance for KlimaKunst. Ellers bruker hun dagene på Fashion-festivalen med å sjekke ut visninger og kunsteventer.

Designere og kunstnere på Fushion-festival

I en samling av navn som Ahmed Umar, Christian Houge, Fredrik Høyer – alle kunstnere og artister Plnty har skrevet om tidligere – dukker instagrammer og påvirker Helene Ekra opp på KlimaKunst Exhibition og Afterparty, hvor hun skal delta i en installasjon. Arrangøren Fashion har leid inn Klimaclub for å arrangere denne delen av eventet. De har invitert kunstnere til å delta, blant annet Petter Juuhl, som lager installasjonen Ekra er en del av. Og Ekra er valgt fordi hun er et relevant moteikon med evne til å påvirke. Fushion-festivalen varer frem til den 30. august. 
– Mange kan føle seg fanget av å være på sosiale medier. Vi ønsker å kommunisere med dette prosjektet at ingen bør føle seg fanget av noen grunn.
Grønt hår. Platåsko. Tatoveringer i fleng. Det visuelle inntrykket av instagrammeren er av en person som ikke lar seg kue men beskue. Og visst står hun ut fra mengden, både i mot og  uttrykk. Som 23-åring har hun 105 000 følgere på Instagram og er en klassisk fashionista. Nå skal hun være en del av en installasjon under Fushion-festivalen, KlimaKunst.
Helene Ekra er opptatt av at mote er levende kunst, og at menneskekroppen er det flotteste maskinen som er skapt. Her på visningen til den norske designeren Tonje Plur.

Har vokst opp på internettet

– Jeg synes det er så morsomt å kunne kombinere cyberliv og virkelighet. Jeg har vokst opp på internett, det er så fantastisk mye gøy å gjøre. Men det er også viktig å ha en mening om det jeg gjør, at dette faktisk skal få andre til å tenke. Det skal ikke bare være sånn: “Oj, en gæren jente har satt seg inne i en boks i noen timer”, det skal heller være sånn: “Oj, interessant. Jeg følger henne jo”. For boksen er jo også en del av min virkelighet. 
– Er installasjonen en virkeliggjøring av cyberlivet du lever?

– Jo, det blir jo en slags refleksjon av det. Jeg tror også det handler om at mange kan føle seg fanget av å være på sosiale medier. Vi ønsker å kommunisere med dette prosjektet at ingen bør føle seg fanget av noen grunn. Noen opplever kanskje at de må bevise noe i sosiale medier, men da bruker man sosiale medier på feil måte, mener hun.
For Helene Ekra er mote levende kunst. Selv ble hun invitert til Historisk museum for en tid tilbake og utstillingen Vikingene, hvor hun fikk innblikk i hvilket håndverk og estetikk de la ned i det de hadde på seg.

Mote er levende kunst

Utstillerkonseptene Collective Oslo Fashion Art og Oslo Runway slått kreftene sammen om en demokratisk mote- og kunstfestival som går av stabelen på Aker brygge, Paleet og Youngstorget i Oslo, i tillegg til lokale eventer på gallerier og kafeer rundt i hovedstaden.
Under Fushion-festivalen vil man kunne oppleve levende motefoto-utstilling i regi av Promenaden Fashion District, visninger med norske merker som Traa og Johaug, Swims, ESP/Moiré, Holzweiler, Mardou&Dean, Norwegian Rain, Catherine Hammel, Anne Karine Thorbjørnsen og mange fler – totalt 25 norske designere viser frem her. 
– Konseptet er at jeg er i en boks. Boksen skal være en manifestasjon av ideen om instagram,  hvor jeg blir sett på av hundretusenvis av mennesker.
På Mesh i Tordenskioldsgate kan man for eksempel oppleve paneldebatt som omhandler fremtiden til bærekraftig mote. 
– Det er viktig å få alle disse norske kunstnerne frem. Det hadde vært ideelt om man prioriterte å kjøpe norsk og kortreist mote. Jeg synes det er fantastisk å kombinere kunsten og moten, for alt er en del av den norske kulturen. Mote er levende kunst, sier Ekra.
Slik kan Helene Ekra posere på bilder på Instagramkontoen @bbyekra. Som påvirker har hun innflytelse.

Museer kjøper inn norsk mote

– Nordenfjeldske kunstindustrimuseum har kjøpt inn Ingunn Birkeland. Nasjonalmuseet har kjøpt inn norske designere som Alexander Sahr og Haik W, og når de åpner det nye museet kommer de til å ha en egen avdeling for norsk klesdesign. Det å ta moten inn i museene skjer også i utlandet. Har du sett noe til det?
– Ja, jeg ble for eksempel invitert til Historisk museum for noen måneder siden da de hadde en utstilling om vikinger. Der viste de måten hjelmene og rustningene var laget på. Det ga meg innsikt i historien. Og det forteller historier om mennesket, som den mest fantastiske maskinen på jorden. 
Stil som skiller seg ut: Da Helene Ekra forsto at det var mange fashionistaer der ute i verden, ble hun glad. Sosiale medier handler om å henge med folk som er likesinnede, mener hun.

Ikke gå i flokk, tenke selv

Helene Ekra har stor tro på at dersom vi slutter å tenke som flokk, så vil hver og en sin forskjell bety noe.

– Alle materielle saker har en konflikt med klima. Og alt som ikke er skapt av naturen er jo klimapårivket i en viss grad. Men poenget er å ha bevissthet rundt det, for man kan ikke forandre verden selv. Det er jo vi som er unge som skaper fremtiden vår og fremtiden for barna våre akkurat nå. Ved å gjøre oss selv bevisste kan vi bare bli bedre. Ved å være en person som endrer på noe først, så håper jeg andre kan følge etter, sier hun.
– Jeg synes det er så morsomt å kunne kombinere cyberliv og virkelighet. Jeg har vokst opp på internett, det er så fantastisk mye gøy å gjøre. Men det er også viktig å ha en mening om det jeg gjør, at dette faktisk skal få andre til å tenke, sier instagrammer Helene Ekra.

Å leve i ruten er frihet

– Mange vil kunne påstå at det å leve livet i en instagram-rute er litt det samme som å være fanget i en boks og at livet blir avhengig av det som skal skje i den ruten?
– Det er sant, men man kan se på den ruten som et kontorlokale også. Jeg vil heller være “stuck” i en instagramboks som kan være hvor som helst i hele verden, enn å sitte fast i et kontorlokale i en eller annen by. Jeg vil være min egen sjef, sier hun på ekte Pippi-manér. – Jeg vil være fri, sier instagrammeren Helene Ekra og tar plass i boksen. 

 

Close