Hvordan bli Norges beste rapper?

Rapperen Sneip mener alle har godt av å sammenligne seg med de absolutt beste. Dermed har det å bli Wayne Gretzky av norsk rap blitt artistens selvbestemte, hårete mål.

Vi snakker med Sneip om hva det vil si å sammenligne seg med historiens beste hockeyspiller, og får høre rapperen forklare oss hvordan teksten i «Gretzky» er sammensatt.

Hvordan bli norsk raps Gretzky?

– Man blir husket om man har en varig påvirkning på musikken. Særlig innen rap. Karpe, for eksempel, har holdt på i årevis, men er fremdeles først ute med nye ting. Mange andre har solgt til gull, men ingen vil glemme Karpe, sier Sneip.

Rapperen refererer til Karpe Diems siste EP, «SAS PLUS / SAS PUSSY». Den leverer ikke bare en forventet dose samfunnskritikk, men består rent teknisk av ett sammenhengende spor på nesten 30 minutter. Det vekker oppsikt.

– Jeg har aldri hørt noen i norsk hiphop eller pop gjøre noe sånt, sier Sneip.

Ordet sneip betyr sigarettstump, eller også refererer det til en guttunge, tass eller pjokk eller til noe eller noen som er små og ubetydelige.

– I kontekst av norsk rap blir man husket om man har en varig påvirkning på musikken, sier Sneip. Foto: Alexandro Diaz

Det nymoderne landskapet av hiphop-produksjon

– Når man skal skaffe beats idag, sier rapperen og sikter til den grunnleggende rytmen i musikken, – er det nesten som å gå i butikken. Du kan gå på en nettside og kjøpe det du liker. Når du betaler, så eier du ikke beaten selv. Beaten i «Gretzky» har jeg leid, noe som betyr at jeg kan bruke den og tjene penger på den, men at den fortsatt kan leies ut til noen andre enn meg, forklarer rapperen.

Gjennom dette, peker artisten på at det finnes en verdensomspennende musikkindustri som baserer seg på salg av halvfabrikata musikk med opphavsrett, og at det finnes inntjeningsmuligheter for musikere ved å skape deler av musikk.

– Så det er hypotetisk mulig at man hører en annen rapper med akkurat samme beat som deg?

– Det er definitivt en av ulempene ved det, ja.

Det er noe annet med ordene som settes sammen i rap. De er viktige og bør helst rime.

– Å ha en struktur av rim som er behagelig å høre på, og som i tillegg har innhold – det tar timevis eller dagevis, sier rapperen Sneip. Foto: Teddy Upacut

En verden som rimer

Sneip forteller at bruk av rim i rap er så mye mer enn hva folk tenker over eller får med seg, og langt forbi hva vi lærte om rim på skolen.

– En låt jeg har som heter «Fenomenal» har noen linjer som egentlig ikke rimer i det hele tatt, men hvor alle ordene har E-lyd. Da flyter det likevel veldig godt, når det er «E» bortover hele linja. Du får en følelse av rim som ikke egentlig er der, sier han.

– Nylig hørte jeg noen rappere fortelle at singelen deres, som solgte til gull, ble skrevet på tjue minutter. Det kunne jeg også høre på låta.

Alt rapperen forteller om rim og lyrikk er preget sterkt av én ting: dette er noe han tenker på mer enn andre gjør. Man får følelsen av at dette er noe som surrer oppe i hodet på ham omtrent til enhver tid.

– Nylig hørte jeg noen rappere fortelle at singelen deres, som solgte til gull, ble skrevet på tjue minutter. Det kunne jeg også høre på låta. Å ha en struktur av rim som er behagelig å høre på, og som i tillegg har innhold – det tar timevis eller dagevis. Men det er klart at noen kommer seg unna uten disse tingene.

Rapperen sier at første verset på «Gretzky» tok ham en uke å få ferdig.

Se Sneips «Gretzky» one-take musikkvideo

Du kan høre «Gretzky» på alle strømmeplattformer nå, i tillegg til å se musikkvideoen, som ble gjort i én tagning, her:

Videoproduksjon: Fahil Anweri

Close