Skamløst moderne på best mulig måte

Å være skamløst moderne og enkel er i seg selv en kunst. Artist og produsent JNS er begge deler, og får det til å høres mektig bra ut med sin siste singel.

Å ikke bevege kroppen til den fete basslinjen i JNS sin nye singel “Igjen” ville tatt seg dårlig ut på dansegulvet. Hjernen bak låta tar oss med i studioet sitt, og viser hvordan han lager magi ut av dataprogrammerte lyder.

JNS poserer her med noen av kaffekoppene som skulle til for å lage sin siste singel. Foto: Peter Berg

Auto-Tune: Juks eller hjelp?

– Jeg kunne sikkert ha droppet Auto-Tune, og dagen hvor jeg gjør det kommer nok. Jeg kan absolutt synge uten. Men enn så lenge er det sånn jeg er vant til å høre meg selv, sier artisten.

Auto-Tune, en digital effekt som hjelper deg å treffe notene når du synger, er et verktøy sangeren bruker for å få uttrykket seg akkurat som han vil, forteller han videre.

– Når du tror du hører noen synge uten Auto-Tune i 2019, så tar du nesten garantert feil. Alle bruker det, selv om det ikke alltid er så tydelig som på meg. Selv Chris Brown, som alle vet ikke trenger det, bruker det likevel.

Kronen på verket av JNS sitt refreng er den umenneskelig perfekte fremføringen av ordet “igjen”. Ordet synges på tvers av fem toner med et sound som ikke er mulig uten Auto-Tune. Ingenting ved det høres naturlig eller ekte ut, men ei heller er det poenget.

– Det verste produsenter gjør er å lesse på masse forskjellige lyder i håpet om å få en god låt, sier JNS. Foto: Christian Zervos

Disiplinen bak å være enkel

Auto-Tune gjør vokalinnspilling enklere, da det drastisk reduserer tiden som trengs for å oppnå gode resultater. Lignende digitale hjelpemidler kan imdlertid ikke hjelpe deg med å tenke enkelt nok når du skaper en låt. Mange faller nemlig for fristelsen av at “flere lyder blir bedre sang”. JNS, på sin side, unngår den fellen konsekvent, med sine enkelt konstruerte låter.

Lytteren skal ikke trenge å tenke for å oppleve musikken, mener jeg.

– Det verste produsenter gjør er å lesse på masse forskjellige lyder i håpet om å få en god låt. Lytteren skal ikke trenge å tenke for å oppleve musikken, mener jeg. Du hører det i de mest populære låtene, at de klarer å begrense seg, og det har blitt den eneste måten jeg jobber på selv, sier JNS.

JNS forteller at mange nybegynnere kunne vært flinkere og nådd lenger, hvis bare plateselskapene ga dem tiden til det. Foto: Christian Zervos

Norske plateselskap har for dårlig tid

JNS forteller at mange nybegynnere kunne vært flinkere og nådd lenger, hvis bare plateselskapene ga dem tiden til det.

– Norske plateselskaper idag har en tendens til å ha dårlig tid. De signerer utallige nye artister med godt potensial, men investerer ingenting i å utvikle dem som låtskrivere eller musikere. Det handler heller om å pumpe ut så mye musikk som mulig. Den trenden synes også godt på Spotify sine strømmetall. Store artister som Unge Ferrari gjør det bra, mens de fleste ikke når så langt, sier produsenten.

JNS forteller om sin start på 90-tallet, og sier man var ansett som nerdete om man tok rap og hiphop seriøst. Men det gjorde artisten visstnok selv, og har en lang rekke låter å vise til for sin innsats.

– Det er flott å ha “pakka” rundt det å være artist, men det er noe annet å ha brukt mange år på å utvikle seg, ved å lære seg et instrument eller bruke årevis på å bli god til å skrive tekst.

Close