Ut med spillereglene, inn med post-apokalyptisk jazz - PLNTY | kulturmagasinet

Ut med spillereglene, inn med post-apokalyptisk jazz

Supergruppen Husmo HAV er en helt ny smeltedigel av instrumentalister kjent fra band som Highasakite og The Switch, i tillegg til jazzgrupper som Baker Hansen og Lassen. Resultatet? Post-apokalyptisk jazz, ifølge bandets frontfigur Thomas Husmo Litleskare.


Hør frontmann Thomas Husmo Litleskare fortelle om det å lage instrumental musikk i 2019, samt dekonstruere den fyldige trompeten i Husmo HAV sin debutsingel «East in North».

Med seg på laget har Litleskare fått Marte Eberson på synth, kjent fra Highasakite og LØV, i tillegg til trommeslager Tore Flatjord fra The Switch. Foto: Jonathan Vivaas-Kise

Ut med janteloven og spillereglene

– Jeg var sjokkert da vi gikk ut av studioet første gang. Det var litt sånn «Oi, dette synes jeg faktisk ble veldig bra!» Litleskare sier at det var en spesiell opplevelse å like noe han selv hadde vært med på å lage såpass godt. Han føler seg jo som en jordnær og nøktern fyr.

– Musikken vår er en blanding av naiv og kompromissløs. Det er det vi står for, forteller han stolt om sitt nye band, Husmo HAV. Den tårnende høye jazztrompetisten virker ivrig over å lage musikk som ikke bare er et avvik fra hans egen jazzbakgrunn, men også helt fri for sjangertøyler.

– Jeg har laget relativt obskur jazz ganske lenge, så jeg har lite mot å lage noe nå som er mer stramt, og tør jeg si…fengende?

Litleskare forteller at han tidvis bruker gitarvreng på trompeten sin når han spiller live. Foto: Annicken Dedekam Råge

Lover variert og spennende debutalbum

Med seg på laget har Litleskare fått Marte Eberson på synth, kjent fra Highasakite og LÖV, i tillegg til trommeslager Tore Flatjord fra The Switch. Litleskare gir æren til Eberson for å ha komponert debutsingelen. Bassisten, Stian Andreas Andersen er kjent fra jazzgruppen Lassen.

– Musikken vår er en blanding av naiv og kompromissløs. Det er det vi står for.

– Folk kan forvente overaskende mye variasjon på debutplata vår. Jeg er spesielt spent på hva reaksjonen blir på én av låtene, som blir veldig annerledes! Men mer enn det kan jeg dessverre ikke si på nåværende tidspunkt, ler Litleskare.

– Det jeg kan si at det er mye synth-snacks og produksjons-snacks i vente på dubutalbumet, som kommer til høsten.

Som Litleskare beskriver i podkasten (øverst i artikkelen), er det mer enn en simpel trompet man hører i «East in North». Foto: Annicken Dedekam Råge

Trompet med vreng

Som Litleskare beskriver i podkasten (øverst i artikkelen), er det mer enn en simpel trompet man hører i «East in North». I live-sammenheng tar han enda et steg videre, og bruker gitareffekter på blåseinstrumentet sitt.

– Jeg gjør hva enn som må til for å få trompeten til å passe i arrangementet. Det er snakk om både ekko og klang og hvis det trengs, vreng. Lyden fra mikrofonen går gjennom effektbokser ment for elektrisk gitar. Tidligere har jeg vært i band hvor jeg har ønsket å gjøre sånt, men nå først har jeg virkelig fått muligheten.

Hør «East in North» i sin helhet på Spotify/Tidal.

LES OGSÅ: Hvordan bli høy på stigma? Russemusikk er svaret. Musikk har blitt en integral del av russens identitet, og samtidig en kilde til debatt om hvor grensen går for sangtekst.

Close