Hvordan bli høy på stigma? Russemusikk er svaret.

Tiden er inne. Høyt tempo og grove tekster om fest, sex og alkohol. Musikk har blitt en integral del av russens identitet, og samtidig en kilde til debatt om hvor grensen går for sangtekst. Matias Lie Bergum fra LIMO er russemusikkprodusent, og sier at russelåter har sneket seg inn i popverdenen. Og lastes ned milliarder av ganger.

Russ dundrer nedover gata i enorme busser malt med skrikende motiver. Røde og blå bukser er dekket med sprittusj og dynket i øl. Ikke bare fylla, men også holdninger til kjønn er tydelige. Russetiden er et stykke norsk kultur det er vanskelig å ikke få med seg. Hør Matias Lie Bergum fra russemusikkduoen LIMO fortelle at russemusikk (i lydklippet over) er en sentral del av den alltid så kontroversielle russefeiringen.

Her bruker Matias Lie Bergum fire minutter på å kaste sammen en introlåt for podkastepisoden vår. Foto: Peter Berg

Russelåt ble poplåt med en halv milliard avspillinger

– Russemusikk og listepop er ikke nødvendigvis forskjellige ting. De færreste har fått det med seg, men russelåter har sneket seg inn i popverdenen sakte, men sikkert. Vi har allerede sett det på VG-lista, og internasjonalt.

– Russemusikk og listepop er ikke nødvendigvis forskjellige ting.

Bergum viser til «Sweet but Psycho» av Ava Max, som er produsert av norske Tix. Produsenten fortalte i et intervju med P3morgen at han selv syntes låten var for dårlig til å utgis som russelåt, men at den falt i smak for noen i den amerikanske i musikkbransjen. De gav låten hans til en artist de satset hardt på, og fikk god uttelling. Låten har nå passert en halv milliard avspillinger på Spotify.

– Noen russelåter som har havnet på VG-lista i senere tid har egentlig vært i samme stil som andre moderne poplåter. Det er bare teksten som skiller dem ut.

Vi har tidligere intervjuet Coucheron, som også fikk sitt gjennombrudd i musikkbransjen med en russelåt.

LIMO, som består av Matias Lie Bergum (bildet) og Christian Østmoe, har på under tre år fått 3,5 millioner avspillinger på sine russelåter. Foto: Peter Berg

Klare grenser for hva som er greit i tekst

– Hvordan forholder du deg til kontroversiell tekst i russemusikk?

– Du skal ikke lete lenge før du finner populære låter som bokstavelig talt ber presidenten i USA om å dra til helvete. Så russemusikk er absolutt ikke alene om det kontroversielle. For russen er det en viktig del av feiringen å være rebelsk. De vil leve livet fullt ut i feiringen, og teksten skal gjenspeile det.

– Hvor går grensen?

– Man skal definitivt ikke oppfordre til noe ulovlig. Det var nylig et tilfelle av en låt som ble trukket fra Spotify på grunn av det. Uten å nevne hva teksten i den låta dreide seg om, så kan jeg klart si at sånt bare er unødvendig. Du kan helt fint lage en like bra låt uten å krysse den grensa, sier han.

Close