Pris for kunst som reklame eller reklame som kunst? Art director Morten Sæther la reklamebransjen bak seg. Men sammen med den ikoniske illustratøren Brian Grimwood ble han nylig kortlistet på London International Creative Competition.
– Når du kommer til shortlist er alle vinnere, sier art director Morten Sæther.
I den kreative London-konkurransen London International Creative Competition vil de se morgendagens kunst i dag – i hele 11 kategorier og mer enn 140 underkategorier. Da er det godt å se at en norsk art director (AD) går hen og blir kortlistet i konkurransen i 2019 for etiketten på en lokal cider i London.
Den engelske illustratøren
Men han er langt fra alene. På laget har han med seg den engelske illustratøren Brian Grimwood, som blant annet har illustrert et postkort for Raffles Hotel i Singapore. Han ber deg spørre etter Bertie Grimwood-suiten, rom 233, om du noen gang skal bo der. Suiten er oppkalt etter ham.
Sannheten er at Grimwood sa til oppdragsgiveren at han ikke kunne gjøre jobben uten å ha norske art director Morten Sæther med seg på laget.
En art director og en illustratør
Det er nysommer i hovedstaden og PLNTY møter Sæther på Mesh i Tordenskioldsgate, et sted for kreative hoder på en kafé som har over snittet god stemning. Her sitter det folk i tidlig startup-fase. Men Morten Sæther er i en helt annen fase. Han har gjort unna det meste i reklamebransjen, vunnet sine priser som art director og designer – han har kastet loss, er frilanser og jobber med egne kunstprosjekter. Akkurat som han ønsker seg det. Og nettopp da ringer gode gamle Grimwood på døren med et prosjekt om å lage etiketter for et lokalt ciderbryggeri i Hockerwood, nord for Nottingham i England.
Brian Grimwood-illustrasjoner har gjennom en årrekke vært å finne i magasiner som Time Magazine og The New Yorker, forlag, fagblader, bøker, på festivalplakater …
Brian Grimwoods portfolio forteller om en kunstner som har satt sitt preg på en tid hvor illustrasjon ble skapt med pensel, fettstifter, kritt og blekk og alle former for analoge avtrykk.
– Nå jobber han jo på iPad, sier Morten Sæther og synes det er flott at en «gammel mann» som Grimwood tilpasser seg nye tider.
Fikk frie hender
– Jeg har kjent ham i 20 år. Jeg var den første AD-en som brukte ham som illustratør i Norge. Etter at han fikk frie hender med en brosjyre som jeg laget for en kunde, syntes han jobben var helt fantastisk. Han fikk lov å lage illustrasjoner over dobbeltsider og så tilpasset jeg layouten etter illustrasjonene. Etter det har vi vært venner.
Brian Grimwood-illustrasjoner har gjennom en årrekke vært å finne i magasiner som Time Magazine og The New Yorker, forlag, fagblader, bøker, på festivalplakater, for produkter og merkevarer som det erke-engelske Marks & Spencer, super-amerikanske Macy’s eller paknings-illustrasjon for W. H. Smith. Blant verkene hans finner du en Beatles-antologi bestilt av Apple, men Grimwood jobbet også direkte med bandet – og laget julekort for George Harrison. Eller bandposter for B.B. King. Vinetiketter, eller radioforsider for BBC står også på listen. Den er like lang som karrieren. Brian Grimwood er ingen lettvekter.
God cider og god kunst
– Han lager de tøffe, moderne illustrasjonene, sier Sæther og drar oppdraget inn i samtalen. Den engelske oppdragsgiveren kaller seg Loxley Cider. Det var de som kontaktet Grimwood for å få illustrasjoner på nye etiketter. Brian satte det som et kriterium å ha meg med som designer. Vi har gjort så mange prosjekter sammen, så han vet at det funker.
Ciderproduksjonsselskapet i England består av to personer. Wayne Stevens og James Parker.
– Vår lidenskap for kunsten å lage god cider og kunst har ført oss inn i et samarbeid med en av Storbritannias mest anerkjente illustratører, Brian Grimwood, sier de, og uttrykker at Grimwood er en illustratør av det kaliber som intet mindre har bidratt til å forandre uttrykket til britisk illustrasjon. Skal du nå ham, kan du kontakte London-kontoret hans, Paris, New York eller Morten Sæther i Oslo.
The Art of Cider
Arbeidet har bestått i at Grimwood har laget illustrasjonene og så har Sæther tilpasset designet til etikettene. Atter har designeren rammet inn kunsten som preger et produkt som skal stå i hyller i butikker og være et foretrukkent valg blant andre produkter. De er ikke alene om å selge cider.
– Dette er folk som ønsker seg et «elevert etterlatt inntrykk», sier AD-en, – fordi de har ambisjoner om å ta toppen av cidermarkedet i London. Ergo må man skille seg ut.
Morten Sæther har bygget konseptet «The Art of Cider», som går ut på å sponse kunstnere, gallerier og sære kunstprosjekter. Dette er aktiviteter som skal inngå i merkevarebyggingen over tid.
– Rent teknisk har jeg justert illustrasjonene fargemessig og tatt vekk noen elementer, laget ny logo for dem. Dette skjedde i 2018, og nå er produktene utviklet videre, sier han.
Når reklame blir kunst
Sæther er heller ingen novise i norsk reklameliv. For de innvidde var han eier og en av de sentrale medarbeiderne i Nordskar&Thorkildsen / Leo Burnett. Han har også vært eier og kreativ leder for Brindfors Design / Enterprise IG. Siden var han Visual Director i Innoventure Communication Group.
– Så når blir kunst reklame eller reklame kunst?
– Det lå jo i utgangspunktet, sier Sæther og holder seg til saken. Da de valgte Biran Grimwood som illustratør, valgte de en leken stil, veldig fargerik … og det er jo kunst det han gjør, sier Morten Sæther. Selv tar han liten ære for sin egen rolle i prosjektet. Med norsk beskjedenhet har han satt prosjektet på plass med det overhengende begrepet «The Art of Cider». Verdier og teoretiske retningslinjer er plassert i henhold til visjon.
– Kunsten ligger i å rendyrke en idé. Hvis du klarer det, har du større mulighet for å lykkes, avslutter han. Det var tre etiketter Morten Sæther sendte inn til konkurransen London International Creative Competition. Alle endte på kortlisten.