Kunst. Men også tydelig form og funksjon på KHIO. - PLNTY | kulturmagasinet

Kunst. Men også tydelig form og funksjon på KHIO.

Avgang 2019: Visning med avgangsstudenter i kles- og kostymedesign, bachelor og master, er forberedt i forgården til Kunsthøgskolen i Oslo. Værgudene er på deres side når flere hundre fremmøtte samles for å se og feire studentenes bachelor- og masteroppgaver. 

Kan vi ha det på oss? Det er dette spørsmålet tilskuerne skal forholde seg til når bachelorstudent i kles- og kostymedesign, August Gydemo åpner showet denne fredagen utenfor de moderne lokalene til Kunsthøgskolen i Oslo. Hva er det vi ser? En konstruksjon av stoff, men det ligner en rustning – kanskje en kledning Ikaros ville brukt. Er det en fulg eller et beltedyr? Som et stykke kunst overlates det til seeren å ta inn arbeidet, som han har kalt «The View».

Førstemann ut i årets visning på kles- og kostymedesign på Kunsthøgskolen i Oslo: August Gydemo med kostymet «The View».

Flere veiledere dette semesteret

Det er en enorm produksjon som er igangsatt, og denne visningen går som en av de første av hele programmet skolen viser denne sommeren. Veiledere har vært Julie Skarland, Harald Lunde Helgesen, Franz Petter Schmidt, Karen Fabritius Gram og Kathrine Tolo. Anne Karine Thorbjørnsen har fungert som ekstern kritiker på bachelor-studiet.

Sondre Engesæth viste mye robust strikk, men også elegante linjer i spenstige fargekombinasjoner i en androgyn stil.

Sondre Engesæth byr på kombinasjoner med mye strikk, som gir et komfortabel følelse av plagg som omslutter kroppen. Dette skjer uten å definere kjønn. De androgyne trekkene hyller bevegelse og vær – eller beskyttelse, i robuste, noe overdimensjonerte og samtidig myke komfortable plagg. Og går ikke av veien for å spandere litt ekstra farge på tilskuerne. 

Karoline Landsverk Hansen viste «En hyttehistorie», og mange kjente igjen det tradisjonsrike hekleteppet som er flere generasjoner gammelt.

Hver enkelt student i fokus

– Det som er forskjellig i år er at vi har hatt veiledere som har vært tilpasset hver enkelt student og deres prosjekt, i motsetning til tidligere hvor det har vært en og samme veileder for alle. På hele bachelorkullet har det dermed vært seks veiledere inne på ni studenter. De har veiledet en eller flere studenter. Gjennom det mener vi å ha fremkalt studenten og studentens prosjekt isteden for at en veileder setter sitt preg på ett kull. Vi merker at dette er en forbedring, sier Peter Løchstøer, førsteamanuensis i klesdesign og ansvarlig for visningen. 

Ina Bjørnarå Jakobsen spør: «Fremtiden er? Er fremtiden?

– Å tenke at noe av denne designen skal bli kostymer, oppleves å ligge nær kunsten. Men om noe av klesdesignen skal bli en merkevare – hvordan møter kunst den kommersielle verdenen?

– Vi prøver å ikke se på dette som motpoler. Det at vi har en bachelor i kles- og kostymedesign har vært sånn så lenge jeg kan huske, også fra tiden da det het kandidateksamen. Og så har det vært svingninger i forhold til hva som har vært vektlagt opp gjennom tidene, ved ulike instituttledere og fagområdeansvarlige. Min vinkling er å forsøke å få utnyttet potensiale som ligger i den faglige diskursen mellom klesdesign og kostymedesign og jeg snakker sjelden om mote. Vi snakker om klesdesign som fellesnevner som kan blir mange uttrykk innen kunst, kostymedesign eller mote, sier Løchstøer. 

Gina Gundersen viste hvordan en artist kan bekle en scene med verket «kEiTetE since 1995».

Med kunst som utgangspunkt 

– Hvordan jobber dere med det som utgangspunkt?

– Vi har en studieplan som skal romme alt dette. Det er nitidig arbeid hvor vi ser på progresjon, hvordan kullene gjøre prosjekter og oppgaver som åpner opp for at de kan ha ulike tilnærming til klesdesign. Kostymedesignutdanningene generelt på dette nivået, ligger ofte på andre institusjoner – på scenekunstavdelinger og -skoler, slik at det er ganske spesielt at vi har denne kombinasjonen. Det som hjelper på er at vi er en designutdanning på en kunstskole. Et kommersielt aspekt kommer dermed gjennom studentens interesse, men skolen har ikke et stort fokus på det. Det er klær som kunst og kulturelt uttrykk vi undersøker, sier han.

Eva Constance Vladalà har undersøkt hvordan datastrikk fungerer, og presenterte sitt prosjekt «»Struktur 1.0».

Ingen silotenkning

Løchstøer mener at denne konteksten kan skje i mange sammenhenger, som på en scene, på en artist, i musikkbransjen, i et gallerirom. Han refererer til at det ikke eksisterer noen såkalt silotenkning i denne sammenhengen. 

– Jeg velger å si at det er en 360 graders horisont på faget, sier han.

Nina Telnes’ prosjekt «Selvhjelp».

Utstillingen står frem til 16. juni

De neste avgangsstudentene ut på catwalk denne våren er Kariann Landsverk Hansen, Ina Bjørnå Jakobsen, Gina Gundersen, Eva Constance Vadalà, Nina Telnes og Vaida Voraité. Årets masterstudenter er Minni Charlotte Wiger, Clémence Mérouze og Ishara Jayathilake, sistnevnte med konseptet «East meets West». 

«crisis? what crisis?» spør Vaida Voraité, som den siste av årets bachelorstudenter. Masterstudentene Mimmi Charlotte Wiger, Clémance Mérouze og Ishara Jayathilake viste også.

Alle studentene i visningen stiller også ut prosjektene sine i avdeling Designs avgangsutstilling på Kunsthøgskolen i Oslo som åpner torsdag 6. juni og varer frem til 16. juni. 

Close