Designutstillingen er kuratert av det kreative studioet Kråkvik& D’Orazio. Den skal vise frem Norge for en hel verden av interesserte interiør- og møbelinnkjøpere og talentspeidere. Her er også norske møbelprodusenter representert. Etter flere år med internasjonal presse og interesse, er situasjonen fortsatt nokså stillestående i det norske markedet. Norske forbrukere kjøper ikke flere norske designprodukter. Men er det virkelig viktig å bli profet i eget land?
Anerkjennelse til begjær
– Det hadde jo vært veldig fint hvis mer av den anerkjennelsen kom norske møbelprodusenter tilgode, sier daglig leder for utemøbelprodusenten Vestre, Jan Christian Vestre. Virksomheten har 70 års erfaring i å skape utemøbler og har satset stort i utlandet de siste årene, med kontorer i Danmark, Sverige, Frankrike og USA.
Vestre mener at mer av verdiskapingen ville skje hjemme dersom norske designere ble koblet på norske produsenter. Ikke nødvendigvis for hjemmemarkedet, men for det internasjonale markedet.
– Der har vi fortsatt et potensial, der har nok våre naboland vært dyktigere enn oss.
Et åpent vindu for norsk møbelindustri
Vestre mener dog at det er et vindu åpent for norsk møbelindustri i øyeblikket.
– Jeg tilhører en kategori som mener at vi ikke må se så mye på hva de andre gjør, men heller fokusere på hva vi kan gjøre som er bedre. For egentlig har vi bedre forutsetninger enn både svenskene og danskene hvis vi bare bruker de mulighetene vi har.
– Hvilke muligheter sikter du til?
– For eksempel er jeg ganske sikker på at norsk design for øyeblikket har et sterkere moment internasjonalt enn det dansk og svensk har, fordi de er mer etablert. Man ser en større interesse rundt hva det er med norsk design som skiller seg ut fra den skandinaviske familien. Det er et stort pre for oss. Norske produsenter har også et stort fortrinn fordi vi har en helt annen valutasituasjon enn for bare noen år siden. Eksportprodukter har kanskje bedret konkurransekraften sin med 25 prosent bare på noen få år fordi kronekursen har svekket seg, sier han.
Må smi mens jernet er varmt
Vestre understreker at dette er et vindu vi har nå. Det kommer kanskje ikke til å vedvare.
– Derfor må flere smi mens jernet er varmt. Og derfor er det så viktig å være med her i Milano å vise frem det beste vi har av norsk design og kunsthåndverk.
Fortsatt står altså Norge og den norske utstillingen høyt i kurs hos de mest designinteresserte og viktige tidsskrifter, som eksempelvis Dezeen og engelske Elle Decor og Wallpaper, bare for å nevne noen. Dezeens journalist Augusta Ponwall har skrevet en helt egen artikkel om den norske standen og fokuset på sirkulær økonomi i forbindelse med dekningen av designuken.
Et søvnig norsk marked
Til tross for at verden har har uttalt sin fascinasjon og ganske høylydt lagt merke til våre designprodukter- og filosofi i flere år allerede, virker det som om det norske markedet, innkjøpere og forbrukere fortsatt gnir seg i øynene når man snakker om norsk design.
Man ser en større interesse rundt hva det er med norsk design som skiller seg ut fra den skandinaviske familien. Det er et stort pre for oss.
– Jan Christian Vestre
Utstillingen har fått navnet Join, og arrangeres i år som foregående år av DogA, Klubben og Norwegian Crafts. På sin side, hva ønsker norske designere, produsenter, aktører fra norsk industri og kunsthåndverkere å få ut av arrangementet Norwegian Presence?
– Det er typisk når vi nordmenn reiser ut, at vi får en god grunn til å snakke sammen. Da blir møtet mer uformelt, sier Ida Aandal Røjen, rådgiver internasjonal profilering i DogA.
– Flere som har møttes her tidligere har satt ting i produksjon etter å ha blitt kjent, sier hun.
Styrker design og arkitekturfag
DogA er en stiftelse under Nærings- og fiskeridepartementet og oppdraget er «å styrke design- og arkitekturfagenes rolle i utformingen av morgendagens Norge» og er et virkemiddelapparat . Ett av målene for DogA, som har som oppdrag å være en pådriver for bærekraftig verdiskapning gjennom design og arkitektur.
– Det vi ønsker er å få flere til å se at norsk design er minst like «hot» som dansk design, om ikke mer, og hvis de gjør det kan vi jo få en sterkere industri i Norge, da er det flere produsenter som kan leve av å selge norske produkter til det norske markedet og flere designere som kan leve av å designe i samarbeid med dem. Det vil både gi økt eksport og flere arbeidsplasser. Vi skal jo finne noe nytt å leve av, som er bærekraftig industri etter oljen, sier Røjen.
Norske designere bruker naturlige materialer
Ifølge Røjen er norske designere flinke til å bruke naturlige materialer, rene råvarer, kortreist, lokal produksjon, de lager enkel design som varer lenge. Det må vi satse på, mener hun.
– Dette er en arena hvor vi gjør det. Det er viktig å koble norske designere på norske produsenter, men også å få internasjonal presseoppmerksomhet for å bygge merkevare, sier hun
– Men er det viktig å lykkes i så lite marked som Norge, skal vi ikke heller rette blikket utover?
– Jeg tror vi må to tanker i hodet samtidig. Hvis vi tar større markedsandeler i Norge – hvis våre egne landsmenn kjøper norsk design, så får vi en sterkere industri. Men det norske markedet er også for lite på sikt. Så det er viktig for produsentene å komme seg ut, sier hun.
De som lykkes best er de aktive
Hun mener at de hun ser lykkes best, er de som er flinke til å delta på arrangementer, blant annet Norwegian Presence i Milano.
– De beste er de som informerer og inviterer kunder til å komme og besøke dem på den norske standen under designuken – de som jobber aktivt med muligheten, sier hun.
Röyksopp flyter ut av høytalerne, og her får besøkende smake norsk brygg. Alle spor av smøringsolje og skiftnøkler fra det daglige virket til bilverkstedet som til daglig holder til i Via Savona, er denne uken byttet ut med spennende norske prospekter i verdensklasse.