I august 2108 kjøpte Netflix hele TV-serien Vikingane, eller på engelsk; «Norsemen» for «noen millioner». Nå er serien tilgjengelig for 150 millioner seere. Høsten 2019 kommer del 3, men da sitter idéinnehaverne og regissørene Jon Iver Helgaker og Jonas Torgersen i lomma på Netflix.
Der er det sikkert varmt, men hvilke verdier har Norge tapt på veien foruten heder og ære? For visst var vi en gang flinke til å reise på tokt, men hvem stikker nå av med det største (ut)byttet?
Valfarter til England
Administrasjonen i Europas kanskje mest besøkte vikingmuseum i York i England – Jordvik – bekrefter at TV-serien har en klar innvirkning på deres besøkstall.
– Vikingtiden er en spesielt populær historisk periode, sier markedssjefen ved The Jorvik Group, Beth Dawes. Hun legger til at det hvert år kommer 300 000 gjester til Jorvik vikingsenter. Dawe er ikke i tvil om at interessen rundt vikingkulturen får sterk drahjelp fra nettopp TV-serien «Norsmen».
Peniser selger. Det samme gjør blod. Og vikingene dreper ikke bare, de hugger og hakker så blodet spruter.
I USA kåres serien til en av de fjerde mest populære sendingene på Netflix. Dette til tross for at regissørene hadde null tro på at andre enn nordmenn ville forstå humoren. Men der tok de feil. Seere over hele verden ler, fniser og gosser seg. Selv de fineste franske frøkner holder hendene for ansiktet med god utsikt mellom fingrene! For har du sett? Er det mulig? Et helt smykke av penistrofeer!
Ekte vikingkvinne
Peniser selger. Det samme gjør blod. Og vikingene dreper ikke bare, de hugger og hakker så blodet spruter, gir seg ikke før offerets hjerte er smadret til syltetøy.
Sant eller ikke sant, vi liker det. På skolen fikk vi vite at vikingene nok ikke var så grusomme som man tidligere hadde trodd. I følge frøken var det mer handel og vandel enn tokting og slakt. Ja, vikingene kunne vi være stolte av å slektes på, fikk vi vite.
Spesielt vi jentene kunne skjele til vikingkvinnene, for mens mennene var ute på tokt – nei, reise var det visst – styrte kvinnene både med fiske, gård og grunn, passet de eldre og fødte flust med barn.
Av mjød er du kommet, av mjød skal du bli
På Netflix er det annerledes. Her er vikingkvinnene selv med på å egge til massevoldtekt. Slike faktafeil velger imidlertid markedssjefen ved Jorvik å se bort i fra. Og hun er ikke alene. Skolefrøkens romantiske skildring av vikingkulturen må vi lenger ut på landet med. Ikke bare er de kjedelige, de kan til og med være feilaktige. Jon Iver Helgaker og Jonas Torgersen velger snarere å støtte seg til TV- og radiomannen Yngvar Ustvedts teorier om at vikingene faktisk var verre enn sitt rykte.
Verden logrer for norske vikinger. Men nå eier USA serien «Vikingane».
Uansett, det er slikt det blir gode historier av. Og gode historier selger. Men hvem er egentlig ute på tokt? Samme år som «Norsemen 3» lanseres, serverer strømmetjenesten også «Ragnarok» hvor de regelrett bader seg i Norrøn mytologi.
Selger ut vikingblodet
Kan det hende at nordmenn nettopp er blitt plyndret for en av våre sterkeste identitetsmarkører, eller gjør vi bare som nordmenn gjør; selger unna straks noe av norsk historie har fått fotfeste og oppnådd popularitet? Bare la engelskmennene få inntektene. Bare la Øst-Europeere selge VIP-turistreiser til norske fjorder. Selg nasjonale stoltheter som Helly Hansen til amerikanere og Stokke med designikonet tripp-trapp-stolen til kinesere. Not a problem. Welcome to Norway.
Det som er helt sikkert, er at vi manglet både menn og kvinner på post den dagen julenissen ble finsk. Jammen kan det spørres om vi engang sitter igjen med æren.