– Målet har vært å leve av egen merkevare, dette kjennes som gjennombruddet. Det er stort!
Kaja Gjedebo bor og arbeider i skogkanten på Bøler i Oslo. Her kopler hun av med en skitur før arbeidsdagen starter med saging, filing, pussing og polering av edle metaller. Den internasjonale lanseringen har hun holdt hemmelig en stund. Men 2019 vil være året da lyskasteren rettes mot hennes design.
Ga opp utenlandssatsingen – ble oppdaget
Da Gjedebo vendte hjem fra Inhorgenta – en verdensomspennende smykkemesse i Munchen – i 2014, bestemte hun seg for at utenlandssatsningen skulle parkeres. Og mens designeren bearbeidet erkjennelsen gjennom skiturer i Bøler-marka, var hun uvitende om at noen hadde lagt merke til Kaja Gjedebo Design (KGD) under den store smykkemessen. Noen av betydning. Nemlig Heidi Fleiss, designfaglig leder i Bastian-Inverun, en gigantisk tysk smykkeprodusent, hadde sett smykkene hennes.
I dag er det en suksesshistorie, men det var ingen selvfølge at Gjedebo valgte håndverk og design for 20 år siden. Og en gylden høstdag i 2017 står altså Heidi Fleiss i Gjedeboes lille verksted i Oslo og peker ut smykkene som skal lanseres internasjonalt våren 2019. Fleiss velger maksimalisme.
– Jeg er vant til å ta ting litt ned i Norge. Forenkle og forminske smykkene for å få de solgt. Jeg ble overrasket da Fleiss pekte ut ruvende modeller jeg knapt hadde solgt noe av. Det handler vel om at et større marked tør å profilere markante smykker. Bastian-Iverum skal selv stå for produksjonen, jeg får royalties som designer.
Det tyske Bastian-Inverun har hovedkontor i Bremen. De har drøyt tusen utsalgssteder i Europa og USA. Kajas smykkekolleksjon «KGD» er vårens hovedlansering i deres Tyskland- og USA-kampanjer.
Kan leve av å være smykkedesigner
– Hvordan vil samarbeidet med Bastian-Iverun påvirke Kaja Gjedebo Design fremover?
– Nå kan jeg leve av yrket mitt, en økonomisk trygghet gjør at jeg kan fordype meg i nye designprosesser for egen merkevare og som gjestedesigner hos andre. Det er egentlig det jeg har arbeidet for hele veien – å kunne fortsette å jobbe med dette.
Det handler vel om at et større marked tør å profilere markante smykker
– Kaja Gjedebo
Samtidig som den internasjonale lanseringen skjer, lanseres også Gjedebo som en av fem gjestedesignere for det tradisjonsrike norske smykkefirmaet Hillestad.
Fra møbler til smykker
Etter Mysen Møbelsnekkerskole var behovet for å reise ut stort. Ved Edinburgh College of Art oppdaget Gjedebo smykker gjennom et valgfag. Et litt tilfeldig, men et avgjørende punkt i karrieren.
– Smykkefaget fanget meg. Mens møbelarbeidet er langsomt, var universet av metall og små smykkeobjekter umiddelbart en mer intuitiv, utforskende måte å arbeide på, der resultat raskt ble tydelig og kunne prøves ut. Bakgrunnen fra møbeldesign har preget mitt skulpturelle formspråk innen smykker, sier hun.
Konseptuelle og skulpturelle objekter
I starten handlet prosjektet om kunst, konseptuelle og skulpturelle objekter. Den unge smykkekunstneren hentet input i Liverpool, før veien gikk videre til Australia og Sydney. I 2002 vendte Gjedebo hjem til Oslo og etablerte Kaja Gjedebo Design (KGD).
– Hvordan opplevde du møtet med det norske kunst- og designmiljøet?
– Som litt lukket. Det var uvant, min erfaring fra utlandet var at alle nye impulser ble mottatt med stor interesse. Det varte heller ikke lenge før jeg gikk litt lei av hele kunstkonseptet, å tilpasse seg et stipend-liv. Jeg ville klare meg selv.
Våge å fronte norsk design
– Hvordan lykkes en designer i Norge?
– Å lykkes kommersielt handler mindre om design og mer om gjennomslagskraft. For å få et gjennombrudd i markedet trengs profesjonell markedsføring. I tillegg til at man må ha et godt produkt, det kreves mye kapital, ofte investorer. De fleste norske håndverkere og designere jobber i liten skala med egen merkevare og mangler finansielle muskler til en effektiv «branding».
I dag er det en suksesshistorie, men det var ingen selvfølge at KAJA Gjedebo valgte håndverk og design for 20 år siden
Gjedebo har ikke sans for designere som klager mye, alle må finne sin vei. Samtidig bør norske forhandlere vise større interesse for landets formgivere. Det omsettes mye dansk og svensk design i Norge.
– Jeg skulle ønske forhandlere våget å satse mer norsk. I butikkutstillingen finnes det gjerne noen få smykker som får et norsk alibi, mens det som fremheves er dansk. Samtidig forstår jeg behovet for å tenke salg. Satser de på kjente smykkekonsept som danske Ole Lyngaard, får de en enorm markedsføring med på kjøpet, ukebladene er fulle av de store merkene.
Drømmer om internasjonalt gjennombrudd
Norge er et lite land, et begrenset marked hjemme har gjort at mange norske designere drømmer om et internasjonalt gjennombrudd. For Gjedebo kom gjennombruddet, paradoksalt nok, da hun hadde gitt opp tanken.
– Jeg har blant annet deltatt på den store smykkemessen Inhorgenta i Tyskland tre ganger. Et veldig dyrt prosjekt med beskjeden uttelling. Toll- og momsregler og det at Norge er utenfor EU, opplevde jeg som en stor brems for eventuelle samarbeid. Jeg brant av mye egenkapital og krefter på disse forsøkene.
Hold ut!
– Hvilke råd vil du gi morgendagens designer?
– Haha, å være utholdende, det tar faktisk 20 år i få til noe! Det handler også om at det tar tid å bli god, jeg er en bedre designer i dag en i starten.