– Jeg kunne ingenting om å lage musikk for to år siden, forteller Beri Farhadi, som akkurat slapp sin første egenproduserte singel i februar. Likevel oser hennes nye låt Dialling av velutviklet kunstnerisk sans.
Østlige, utfordrende toner
Man skulle tro hun hadde langt mer erfaring. Artisten synger bevisst østlige, utfordrende toner som hun vet enkelte nordmenn kan synes er «sure». Men det er nettopp denne typen bevisste risker som gjør henne verdt å lytte til.
– For meg handler det bare om å sette seg i studio og prøve ut hva enn som faller inn i hodet der og da. Høres det ut som musikk, så er det musikk. Sjanger er ikke så farlig, insisterer hun.
Regelbrudd blir til musikk
Farhadi jobber motsatt av hva mye tradisjonell lærdom sier. Helst skal man lage en slager ved å sitte ned med piano eller gitar, og så jobbe med teksten. Deretter kommer det tekniske, det «kjedelige», i etterkant. For Farhadi er det derimot nettopp teknikken som er gøy. Det er der låten blir født. Det å leke med knapper og effekter, det er begynnelsen på en bra låt.
Skaper kunst med det tekniske
– Før visste jeg ingenting om mikrofoner, musikkprogram eller noe annet som har med musikkproduksjon å gjøre, forteller artisten. I August 2017 tok hun opp musikkproduksjon ved Noroff i Oslo, og lærte alt fra bunnen. Hun beskriver det å gå på skole som å oppdage kunsten i seg selv.
Jørund kan gå inn i dybden på trap og hiphop, og mye som ikke er i hans egen musikkbakgrunn.
– beri farhadi
– Det å være en av bare to jenter i klassen som liker teknikk, er inspirerende for meg. Teknikk er oppfattet som veldig guttete, men for meg er det bare naturlig å blande teknikk og kunst.
– Hva legger du i å blande teknikk og kunst?
– Bare å sitte og leke med opptak av min egen stemme, for eksempel. Koringen du hører et halvt minutt inn i Dialling er egentlig noe jeg sang bare for å prøve meg fram, så jeg kunne ha noe å manipulere og leke med. Men jeg likte det så godt at det endte opp i sangen akkurat som det er. Uten å bli kuttet opp eller noe annet.
Trang Fødsel-frontfigur hjalp til med produksjonen
Et annet utradisjonelt valg for en hiphop-vokalist er å gå til Jørund Samuelsen fra Trang Fødsel for å få soundet sitt slik hun ønsker seg. Samuelsen, som er best kjent for linjen «pappa driter penger», er i dag musikkprodusent og lærer for Farhadis klasse i lydteknikk. Til vanlig jobber han ikke med østlig inspirert hiphop, men ifølge Farhadi er han meget kompetent, uansett type musikk.
– Jørund kan gå inn i dybden på trap og hiphop, og mye annet som ikke er i hans egen musikkbakgrunn. Så jeg stoler rett og slett på smaken hans. Jeg liker å mikse og produsere selv, men det er fint å la noen andre hjelpe deg med å få den beste mulige kvaliteten.
Langt fra hjemmebane
PLNTY snakket med Jørund Samuelsen for å finne ut hvordan det var å begi seg ut på en østlig hiphop-produksjon, som er langt fra hans egen hjemmebane.
– Hvordan endte mannen fra Trang fødsel opp med ansvaret for siste finish på en hiphop-låt?
– Hun spurte meg, helt ut av det blå, om jeg ville gjøre sluttmiks på sangen hun jobbet med. Jeg ante ikke hva slags musikk det dreide seg om, men sjanger er ikke så farlig. Uansett følger jeg min egne estetiske sans, og gjør ting på min måte.
Samuelsen stresser det at Farhadi har stått for all innspilling og produksjon på egen hånd. Selv har han kun vært siste ledd i kjeden. Rollen hans var å krydre litt på toppen, og å forme lyden ettersom han selv syntes det passet, forklarer produsenten.
«Dialling»-tittel – bare en tilfeldighet
– Dialling ble tittelen på låta fordi jeg satt foran en mikrofon og bare laget en lyd som hørtes ut som det ordet, forteller Farhadi. Du hører det i bakgrunnen gjennom hele sangen. Hun forteller at teksten handler om det å føle seg fri til å skape hva man vil, og at ordet ‘dialling’ passer fint til det å finne fram til noe.
Du kan høre Farhadi sin musikk på både Spotify og Tidal. Du også kan forvente å finne hennes debut-EP på disse stedene når den er klar. Det gjenstår bare for henne å fullføre eksamen til sommeren.