Nordland teater har base i Mo i Rana. Det er her Vinterlysfestivalen arrangeres. Den varer fra 9. – 15. februar. Wenche Bakken er kurator og produsent. Hun forteller at festivalen favner bredt, både i sjanger og målgruppe.
— Under Vinterlys avvikles rundt 150 arrangementer. Forestillinger av høy kvalitet fra inn- og utland, foredrag, konsertforestillinger og festivalkro står på programmet, forteller hun.
Vinterlys skal treffe alle aldersgrupper. I år satses det enda sterkere mot barn:
— Å tilby høy kvalitet til de minste er et samfunnsansvar. Å gjøre barn glad i teater er en motvekt mot den monotone dataklikkingen. «Barnas vinterlys» blir en egen festival i festivalen, der kveldsmat er inkludert i billettprisen, forklarer produsenten.
Et annet hensyn som står sterkt, er å nå også de menneskene som kanskje ikke har anledning til å kjøpe billetter. 20 ulike punkt på festivalprogrammet er gratis.
Festivalåpning med egen oppsetning
Åpningsforestillingen er Nordland teaters egen oppsetning av Fuglane, basert på Tarjei Vesaas roman fra 1957. Det handler om utenforskap og lengsel. Det å være skjør blant mennesker men sterk i naturforståelsen. Kunne se tendenser og signaler, stille de viktige spørsmålene.
Fuglane er oversatt til en rekke språk og er omtalt som Vesaas litterære mesterverk. Stykket tematiserer eksistensielle spørsmål rundt verdi og mening, i et poetisk og drømmende landskap. Etter Vinterlysfestivalen vil oppsetningen, som har regi av Bård Lie Thorbjørnsen, turnere i Nordland Fylke til og med 05.03.19.
Internasjonalt samarbeid med Figurteateret
Teaterkunst taes på alvor i Nordland fylke. Et av suksesskonseptene er Figurteateret i Stamsund. Figurteater assosieres ofte med dukketeater, men sjangeren favner alle visuelle virkemidler. Figurteateret samarbeider med nasjonale og internasjonale ensembler og bistår i produksjon om oppsetninger. I tillegg til at produksjonene drar på internasjonale turneer, settes de også opp i nærmiljøet.
Vinterlys vier to samproduksjoner med Figurteateret, begge er familieforestillinger som passer fra 5 år. Det ene stykket er Yana og Yetien som handler om å komme til et fremmed sted. Det å ikke forstå språk og bli dårlig mottatt.
Forestillingen fortelles uten verbalt språk, men gjennom musikk, landskap og dukker. En mørk, morsom og gripende fortelling om et barns besluttsomhet og kamp for å bli forstått, og om oppdagelsen av at venner kan komme i uventede størrelser og former. Yana og Yetien er produsert av Pickled Image og Figurteatret i Nordland.
Mørkemodig (Inngangsbildet, fotografert av Mariell A. Lind Hansen) er et annet samarbeidsprosjekt mellom Figurteateret og KATMA. Her vandrer publikum rundt med hodetelefoner og blir ledet gjennom en oppdagelsesferd i en fremmed skog. En sti som plutselig deler seg, lysende telt, lyden av dyr. En visuell oppdagelsesferd som åpner for utforskning, deltagelse og interaktive møter med karakterene.
Arv og miljø– prisvinner om retten til egen historie
Teaterforestillingen Arv og Miljø baserer seg på romanen av Vigdis Hjort med samme tittel (2016). Fortellingen beskriver et arveoppgjør som utløser sterke krefter, mørke hemmeligheter og traumatiske barndomsminner. Publikum møter en voksen kvinnes kamp for retten til å eie sin egen historie. Gjennom et rått uttrykk og sterke visuelle virkemidler kommer publikum tett på hovedpersonens grenseløse fortvilelse. Stykket er produsert av Den Nasjonale Scene, Bergen, der den vakte sterke publikumsreaksjoner.
Hovedrolleinnehaver Kjersti Elvik vant nylig Pernilleprisen av Bergen Teaterforening for rolleprestasjonen. Regien er ved Kjersti Horn.
Tolker Bob Dylan
Kurator og produsent Wencke Bakken forteller at Vinterlys byr på mye musikk, men alltid i teaterkunstens kontekst. Brean, Bang og Bob er et eksempel på en det hun kaller en konsertforestilling:
— Sissel Brean og Stig Bang har bakgrunn fra musikk og teater. I denne forestillingen dykker de inn Bob Dylans enorme produksjon. Dylan, som har solgt millioner av plater og fått Nobelprisen i litteratur, spenner vidt. Kjærlighet, hverdagsbetraktninger og samfunnskritikk presenteres gjennom en miks av folk, country og disco. Brean og Bang tolker den gåtefulle artisten, sier Bakken.
Sjangeroverskridende performance
En ung kvinne forlater hverdagslivets bekymringer og begir seg ut på det store havet. Men det vakre om majestetiske havet er også lunefullt og farlig. Sail- The storm that`s called life er en sjangeroverskridende performance av teater, dans, film og figurteater. Cat Smits har laget og spiller forestillingen som utforsker kreftene som driver et menneske til å forlate alt og bevege seg mot livsfare.
Improteater, helt uten regi
Monologstafetten er blitt et fast og populært innslag under Vinterlys, forteller Bakken. Publikum inviteres til museet, der de vandrer rundt og møter profesjonelle utøvere som opptrer med variert materiale. Monologstafetten er at av gratisarrangementene, uten regi og fastsatte retningslinjer.
Elsk eller hat er improteater med fire aktører fra «Det andre teateret», som har base i Oslo. Deres stil og kjennetegn er nær historiefortelling i dialog med publikum. I denne forestillingen bestemmer publikum om regissøren fortjener straff eller belønning. Belønningen er hjerter og den som sitter igjen med flest hjerter på slutten av kvelden vinner.
De Usynlige skildrer livet i nord
De usynlige av Roy Jacobsens er en romanskildring av livet på en liten øy midt i havgapet på begynnelsen av 1900-tallet . Boken ble varmt mottatt da den kom ut i 2013. Det er en historie om overlevelse, om havet, og om livet i nord. Teaterforestillingen er produsert av Hålogaland Teater.
– De usynlige er på mange måter vår historie, den hører hjemme under Vinterlysfestivalen, avrunder en begeistret, spent og travel Wenche Bakken. Klar for lysere tider og teaterfestival i Nordland.