Duftbølger av skinn og salt ruller inn på Mariettes atelieret på Porselensvegen 20 i Porsgrunn. Dørene står åpne rett ut mot Porsgrunnselva og på klesstativene henger kreasjoner i lær rett fra kua.
Kjole i kuskinn
Mariette stryker over et par Sneakers i oransjefarget kuskinn. Pelsen er på og skåret i skjellformete mønster. For dem som ikke er bevandret innen dyreverdenen, kunne en tro skoene var laget av skinnet til reptiler. Hårete firfirsler eller ubarberte kvelerslanger. Den samme teknikken går igjen veskene, men det begynte likevel med kjolene.
En mørkeblå blir løftet fram. Fasongen er klassisk, men materialet er i gjennomhullet kuskinn der hullmønsteret ligner blonder. Mariette nikker. Under denne kan man trekke seg i en myk underkjole, eller også kun være iført et vakkert undertøy.
Pynter du deg ikke, et det kjørt
Ord som «one size», «dusinvare» og «elastikk» er som banneord å regne i denne butikken. Her snakker vi helstøpt, skreddersydd og snitt som fremhever de kvinnelige formene. Mariette griner på nesa når hun blir konfrontert med det moteskapere spår. Ifølge New York Times’ motekritiker Venessa Freidman vil nakenhet fra nå av byttes ut med det tekkelige.
Resultatet skal være mer kjønnsnøytrale, men også kulturnøytrale klær. I følge ekspertene er disse lag-på-lag kreasjonene sågar mer attraktive og mer sexy enn det åpenbare og avkledde.
Du skal ikke bare være dyktig, men også klar, presis, vågal og modig
– mariette røed Torjussen
Mariette rister på hodet. Skal vi tro på dette? Biter vi på? Hvem vil vel ha lag på lag med stoffer og tekstiler, høye halser og ankellange skjørt?
Svaret har hun selv:
– Ikke mennene i alle fall, mange kvinner er forfengelige og det kan ikke skjules at vi liker å pynte oss!
Korrigerende mobb
Det blir ryddet i eksklusive metervarer i silke, skinn og franske knuter. En ny veske får plass i vinduet. Designeren stryker seg over en 50 år gammel, men svært glatt og tilsynelatende bekymringsløs panne:
– Joda, vi pynter oss jo også for vår egen velværes skyld.
Designeren strekker seg etter fruktfatet. Kniper av en blå drue:
– Den dagen vi slutter med det, den dagen er vi ferdige, da er det kjørt.
Hun viser til en av sine trofaste kunder. En kvinne på 86 år.
– Forfengeligheten er ganske sikkert med på å holde henne i live. Her i Norge har «forfengelighet» dessverre et negativt fortegn. Du må gjerne ta vare på deg selv, men helst i smug, det må ikke synes og du må ikke blafre med fjærene.
I følge Mariette er vi på dette feltet ulike det internasjonale markedet og ikke så modige. Vi må tørre mer og få bort fordommer og slutte å si dumme ting som:
«Nei slik kan du da ikke gå?» «Skal du virkelig ta på deg der der?» «Nei, hvem i all verden tror du at du er?»
Rock it baby
Ikke overraskende har vi fortsatt strenge restriksjoner angående skjørtelengder. Hva er for kort?
– Har du pene bein, så vis dem fram, mener Mariette som ikke bare designer, men gir personlige, ærlige råd til kundene sine. En av designerens konsept heter «Make your dream come true» og det handler ikke bare om det å få den fineste kjolen du kan tenke deg, men også få en kjole eller en habitt som passer nettopp deg. Et plagg som er like unikt og er skapt til deg.
Det personlige samarbeidet
Når et slikt samarbeid skal starte, handler det ikke om hva som er moderne, hva som er in, men hvilket snitt som fremhever din personlighet. Resultatet skal være en kreasjon du ikke bare skal kunne ha i det spesifikke selskapet, men i mange tilfeller brukes i flere anledninger som å ta på for et enkelt kafebesøk eller bare en handletur.
– Du kan rocke det opp. Og du kan rocke det ned, sier Mariette.
Hvor er alle helter hen?
Designeren trekker fram et stramt, skjørt i klokkefasong. Skuespilleren Ane Dahl Torp bar dette da hun skulle ta i mot en pris for TV-serien Heimebane fra Ulsteinvik. Mariettes kjoler er dessuten benyttet av Mette Marit og i 2012 ble designeren kåret til årets kjoledesigner til Gullruten.
– Jeg er for dårlig til å spille på det markedet, innrømmer kvinnen som, i likhet med de fleste andre gründere, ønsker å drive med det de er gode på – og ikke det de er sånn passe gode på.
Mariette er sånn passe god på markedsføring, PR, strategi og salg.
– Joda, innrømmer hun, jeg kan det, men ikke nok.
Å kunne noe, men ikke nok er absolutt ikke bra nok innen kunst og design. Markedet er syltynt. Det er trange kår. Du skal ikke bare være dyktig, men også klar, presis, vågal og modig.
Alt dette er det vanskelig å være hvis en skal stå helt alene. Mariette har derfor bestemt seg for å invitere andre til et samarbeid. To andre gründere står nå på lista. Nå leter hun bare etter en god samarbeidsmodell, er klar for å kompromisse, men vet at hvis hun bare treffer på de riktige menneskene vil disse få fram nye ting i henne, og hun i dem.
For få kompetente rådgivere
Fram til nå er det mye staheten som har løftet henne fram, stahet, trygghet koplet til en solid utdannelse innen kjole- og draktsøm, samt trofast støtte fra ektemannen Frank. Også døtrene på 20 og 22 er nyttige sparringspartnere og kritikere. Mariette påkoster seg et sukk. Det er ellers alt for få kompetente rådgivere, støttespillere og mentorer der ute.
– Vi har jo en tradisjon å holde i hevd! Handverket vårt! Satser vi nok på kunst og håndverk i barneskolen eksempelvis? Ungdomskolen?
En håndverkstradisjon må holdes i hevd
Mariette blir alvorlig; – Vi har jo en tradisjon å holde i hevd! Handverket vårt! Satser vi nok på kunst og håndverk i barneskolen eksempelvis? Ungdomskolen? Er det mange nok som kjenner til mulighetene til å utdanne seg innen dette yrket? Hva med svennebrevet i kjole-og draktsøm? Det er snart verneverdig.
Joda, hun innrømmer glatt at bransjen er hemmelighetsfull, at kodene er mange, konkurransen stor, men likevel tror hun at skredderyrket kan seile fram i takt med forbrukernes nye vaner. Kundene vil ha kvalitet.
Bort fra dusinvare og impulskjøp
Flere og flere har oppdaget at det henger klær i skapet der lappen fortsatt henger på, opplyser Mariette og tror at forbrukeren vil bort fra dette. Bort fra impulskjøp og dusinvare, bort fra opplevelser av å ha ting i skapet som verken passer eller er gode å ha på. Designeren styrer også unna gigantiske antrekk som ligner lappetepper, fotside pledd-lignende skjørt.
Vi må vise oss frem
Selv ønsker hun å jobbe fram et varemerke som fremhever formene, en kvalitet som varer, en tidløs estetikk og et sensuelt snitt. Mariette Røed Torjussens siste replikk understreker designerens påståtte stahet. Med varsomme bevegelser legger hun det meters lange håret fra høyre til venstre skulder, men har en språkbruk helt i tråd med kolleksjonens laserskårede kuskinn:
– Det er synd at damer skal dekke seg så sjukt til! Vi må jo kunne vise hvem vi er og føle oss sensuelle!