Kontrastene i format og fokus er tydelige. Vanessa Baird retter blikket utover, Mette Hellenes innover. Perspektivene møtes når eksternt og internt kaos krysses. Vi blir med på fabulering om popkultur, hverdagsliv og sammenfletting av samtidens alvorlige realiteter.
Tekst: Ina Gravem Johansen Foto: Dag Fosse / KODE
Utstillingen strekker seg over hele tre etasjer ved KODE kunstmuseum i Bergen. I inngangshallen møter publikum hovedverket i utstillingen, Vanessa Bairds You Are Something Else. Verket er en tegning i pastell som til sammen er førti meter lang. Den er satt sammen av fem meter høye papirpaneler. Uttrykket kan beskrives som en fabulering der popkultur, hverdagsliv og samtidens alvorlige realiteter flettes sammen. Publikum konfronteres med en en dramatisk, grotesk og poetisk beretning om vår tid.
To kunstnere, sterke relasjoner
Relasjonen mellom Baird og Hellenes har vært sterk over tid. Sammen og med glimt i øyet har de etablert forlaget Brunt hull som utgis hos forleggeren No Comprendo Press, og begges egne bokutgiveler vant gull i Grafills kåring av skjønnlitterære bildebøker med henholdsvis Kyklopsommer og Red herring. Prednisolon, ciclosporin, i 2017.
De to kunstnerne møtes på et finurlig vis i hver sin tilnærming
Derfor ville også Vanessa Baird ha med seg Mette Hellenes som makker i denne utstillingen. Verk fra begge bøkene presenteres der, sammen med fotomontasjer og satiretegninger av begge kunstnerne. Utstillingen står til 03.02.19
Bestevenninner og lun satire
Hellenes er for mange kjent for sin faste tegneseriestripe Kebbelife i Morgenbladet. Denne spiller nettopp på vennskapet mellom henne og Baird, der to kvinner – kunstnere og venstrevridde fremstilles i lun satire. Denne spiller nettopp på vennskapet mellom Hellenes og Baird.
Vanessa Bairds ekstroverte, konfronterende og nesten litt groteske You Are Something Else, er hovedverket i utstillingen.
To kunsteriske plattformer
Førsteinntrykket av utstillingen kan være et sprik mellom de to kunstneriske plattformene, både med tanke på format og tema. Man finner Hellenes lavmælte akvareller i utstillingens 2. etasje. De speiler dramatikken i et indre landskap. Kraften som ligger i både redsel og glede, det å stå litt maktesløs ovenfor egne emosjoner. Vanessa Baird – stor i talen og tydelig. Hvordan kom denne duo-utstillingen til?
Eli Okkenhaug ved KODE har kuratert utstillingen. Hun forklarer at planen egentlig var en separatutstilling med Vanessa Baird, som ønsket å invitere inn Mette Hellenes:
– Deres vennskap og samarbeid strekker seg over lang tid. Mens Bairds hovedverk You are something else er massivt, utadvendt og nærmest overveldende, er Hellenes akvareller med motiver fra det å være på hyttetur mer lavmælte og introverte. Samtidig er de begge politiske, Hellenes er satirikeren, den som drar inn humor og det verbale, mens Baird jobber med et markant, visuelt uttrykk, sier kuratoren.
Lidelse, mote og hverdagsliv
Informasjonsstrømmen i samtiden kan virke overveldende på individet. Vi eksponeres kontinuerlig for en miks av lidelse, mote og hverdagsliv. Det menneskelige intellektet selekterer, vi kan bare ta inn bruddstykker fra bølgen av inntrykk vi eksponeres for.
Med perspektiver fra det ytre og det indre rom, åpner begge kunstnerne for refleksjoner rundt de menneskelige begrensingene
På samme måte er Bairds verk en flom av inntrykk. Imponerende, både med tanke på det store formatet og referansetettheten. Hvor du står i rommet vil påvirke hvilke inntrykk du sitter igjen med av verket. Samtidig litt overveldende. Arbeidet kan ses som et speil av samtidens konstante strøm av informasjon. Hva individet egentlig sitter igjen med av kunnskap, avhenger av hvilke kilder man velger å lytte til.
Bairds sterke hverdagsdrama
I You Are Something Else leker smurfen idyllisk i skogen, den husker mellom trærne. Men skogen er delvis nedhugget. Brenner den? Ved vannet bader en hvit kvinne. Forbi flyter liket av en mørkhudet person. Flere steder finnes referanser til druknende båtflyktninger. Noen steder er de fremstilt som karikaturer, brune figurer som går i oppløsning og nærmest skitner til vannet. Ubehaget og alvoret presenteres i et virvar av dagliglivets rekvisitter, referanser fra folkeeventyr og barne-tv figurer.
Baird lykkes i å fange en stemning der flommen av inntrykk avbildes. Som et stillbilde, der ingenting lander elles samles før blikket dras mot neste halv-absurde scene. Betrakteren bombarderes av bruddstykker.
Speider etter monstre i mørket
Kontrastene i utstillingen er klare. Mens Bairds verk kan oppleves som overveldende og ekstrovert, presenterer Hellenes det nære, nedtonede og avgrensede. Lett begripelig, med enkle, noen ganger komiske skrift-kommentarer.
I akvarellene tar Hellenes publikum med inn i individets private rom av motstridende følelser. De emosjonelle kontrastene gjennom en hyttetur presenteres. I mørket blir uroen, redselen og tilkortkommenheten overveldende. Det som skulle være luksus, å være avskjermet fra ståk og larm, det klarer man ikke å falle til ro i. Isteden blir man stående bak gardinen og speide etter mulige monster i mørket.
I mørket mislykkes man i å kunne nyte, og fanges isteden i egne følelser. Mens i dagslyset kjennes alt fint og trygt. Da kommer gleden.
Hellenes speiler indre kontraster og drama. Det å overveldes emosjonelt behøver ikke handle om dagliglivets ytre stimuli.
Ytre og indre kaos krysses
De to kunstnerne møtes på et finurlig vis i hver sin tilnærming. Med perspektiver fra det ytre og det indre rom, åpner begge kunstnerne for refleksjoner rundt de menneskelige begrensingene. Som at verden kan være for stor til å forstå, eller forholde seg til.
KODE lykkes i å presentere en kunstnerduett som på en leken og åpen måte speiler noe karakteristisk ved samtiden. Informasjonen kan være overveldende, stillheten skremmende.
Sterke stemmer i samtiden
Vanessa Baird er utdannet ved Statens håndverks- og kunstakademi, Royal College of Art og Statens kunstakademi. Hun har mottatt en rekke priser og var mye omtalt i 2013 da deler av hennes bestillingsverk To everything there is a season, tiltenkt Regjeringskvartalet i Oslo, ble avvist grunnet frykt for reaksjoner hos de ansatte. Med sitt særpregede billedlige univers har kunstneren markert seg som en kompromissløs stemme i norsk samtidskunst. Mette Hellenes er utdannet ved Statens kunstakademi og blant annet innkjøpt av Nasjonalmuseet og Norsk kulturråd.