– Det er helt «out of sync». Prisen hjemme i Norge var under halvparten av hva det hadde kostet oss hos distributøren. Så hva skjedde her? Det hadde vært billigere å kjøpe dem hjemme og ta dem med i kofferten, sier norske Terje Arnesen, bosatt i San Francisco i snart 40 år.
Doble priser i USA
Interiørdesigneren sikter til designlampen fra perioden «mid century» av norske Birger Dahl – Dokka – og distribusjonsselskapet som selger denne ikoniske merkevaren i USA. Det har vist seg å være vanskelig for butikkeierne å selge den San Francisco fordi prisen nærmest fordobles på amerikansk jord.
Vi kunne hatt mange norske produkter her. Men det må være enkelt for oss å få tak i dem
– Terje Arnesen
Butikken Norden Living på 3618 17th street, driver Arnesen med kompanjong Christoper Sharpe – som under det amerikanske navnet er en vaskeekte danske. Her er det samlet en beundringsverdig mengde interiørprodukter som går under begrepet «Scandinavian design». Det bugner av det vi ser som danske interiørprodukter som Woud, Muuto, Sørensen, Normann Copenhagen, Menu og fler. De norske produktene uteblir med glans, bortsett fra flotte ullpledd fra Røros Tweed. Men det er mer under overflaten enn vi tror.
Foreligger ikke noe initiativ for å selge
– Jeg liker de norske produktene veldig godt, sier Arnesen. Med innkjøpers perspektiv ser Arnesen og Sharpe de norske produktene på messer, men opplever ikke at det foreligger noe initiativ til å få produktene ut via agenter. Det er sjelden de hører noe tilbake når de henvender seg. Sharpe tror at det er så liten omsetning at de norske produktene rett og slett ikke prioriteres av agenter.
– Er dette en klassisk situasjon for norske designprodukter, slik dere opplever det?
– Det er inntrykket. Vi kunne hatt mange norske produkter her. Men det må være enkelt for oss å få tak i dem. De må vite hvordan de skal sendes, og de må ha all informasjon tilgjengelig, slik som pris i US dollar. Og ikke at den fluktuerer. Jeg finner sjelden de norske merkene jeg kjenner på Instagram eller når jeg googler dem. Kanskje man kan finne noen produkter på Finnish Designstore. Men Arnesen er ikke overbevist om at det er veien å gå.
Tror skandinavisk design vil bli enda mer populært
Ifølge de to interiørbutikk-innehaverne har mye skandinavisk design frem til nå vært tilgjengelig på nett, ikke like mye i butikk. De er sikre på at i tillegg til et godt utvalg skandinavisk design, er noe av suksessen deres å ha en fysisk butikk der folk kan komme å se og ta på produktene, sitte i stolene. Man får et helt annet uttrykk når man ser det, sier Arnesen.
– Jeg tror skandinavisk design kommer til å bli enda mer populært her.
– Danske merkevarer er internasjonalt kjente, hva kan norske designere og møbelprodusenter gjøre for å bli bedre?
– De må stille på de fleste messene, de må ha bedre PR og klare med priser og gode leveringsavtaler og leveringstid. Som butikk kan du ikke rettferdiggjøre lang leveringstid. Når produkter skal i salg er man forbi prototypestadiet. Danskene er veldig gode til å markedsføre seg og de har et klart fokus på at de selger skandinavisk design.
Andre tekniske standarder bremser
Ove Rogne er gründer i Northern, et norsk selskap som har gått fra å være en lys- og lampeprodusent, til å bli et møbelprodusent. Da Plnty møtte ham i Milano under Salone del Mobile i april, sa han at det er viktig at Norge blir mer synlig. Nå er han på studietur i Marokko under vanskelige wifi-forhold, men svarer på en sms:
– Leveringstid for større ting er lang, det stemmer, ettersom få har lager i USA, og at mye av stoffer og farger for polstrede møbler lages på ordre. Å kjøpe i dollar fra oss er ikke noe problem. Men på lys og tekniske produkter møter man en barriere i forhold til en annen teknisk standard og UL-teknisk godkjenning som er annerledes en CE, som benyttes i Europa. Selskapet jobber med en amerikansk distributør.
Ukjent, men på fremmarsj
Den norske undersøkelsen «Ukjent, men på fremmarsj» ble gjennomført som en rapport til Innovasjon Norge og publisert i 2016, finansiert av Innovasjon Norge, Utenriksdepartementet og DogA.
Forskjellen på Danmark og Norge ligger ikke først og fremst i designkultur, men derimot i industrikultur
– Torbjørn Anderssen
Rapporten undersøker hvordan vi etter 25 år med oljenæring er i omstilling, og hvordan eksport fra andre næringer må fordobles mot 2040, for at nordmenn skal opprettholde sin levestandard. Her står Norge overfor en formidabel utfordring, og som et tiltak har Innovasjon Norge etablert satsningen «Merkevaren Norge» frem mot 2020.
227 næringslivsledere fra hele verden er dybdeintervjuet, for å få et innblikk i hvordan vi markerer oss internasjonalt. 48 av dem er intervjuet om kreative næringer rettet inn mot arkitektur, mote og møbel og interiør. Så hva er status?
Norge. Lav kunde- og markedsorientering
«Norge oppfattes å være en distinkt del av Norden, og respondenter utenfor Europa ser i liten grad forskjell på Norge og Norden.»
Undersøkelsens formål har blant annet vært å finne ut av hva vi kan gjøre for å bli oppfattet som mer tydelige, relevante, unike og attraktive som eksportnasjon. Men her scorer vi ikke særlig tungt.
Norge blir oppfattet som å være gode til å lage prototyper men ikke gode på masseproduksjon. Men kanskje viktigst av alt: «I tillegg til høy kvalitet og pris, er det tre forhold som blir trukket frem som typisk for norsk næringsliv; lav fleksibilitet, lav grad av kundeorientering og lav grad av markedsorientering.»
Norge oppfattes å være en distinkt del av Norden, og respondenter utenfor Europa ser i liten grad forskjell på Norge og Norden
Samtidig satses det på å styrke norsk design- og møbelindustri. Startskuddet for Samarbeidsrådet for møbel og interiør (SMI) gikk på den norske ambassaden under møbelmessen i Stockholm i februar i år. Tiden er moden for at norsk design kan innta en større plass internasjonalt.
Flinke norske designere
Designkontoret Anderssen & Voll ble etablert i 2009. De to designerne Torbjørn Anderssen og Espen Voll var tidligere en del av designgruppen Norway Says som startet opp i 2000 med blant andre Tore Borgersen, Andreas Engesvik og Frode Myhr.
I senere år har Anderssen & Voll blant annet designet for blant andre danske Muuto, Hay, Magis, Foscarini, &Tradition. Den engelske nettbutikken Nest.co.uk presenterer designerduoens forkortede visjon omtrent slik: «Et godt produkt bygges på tradisjon, og bryter samtidig med den».
– Forskjellen på Danmark og Norge ligger ikke først og fremst i designkultur, men derimot i industrikultur, sier Torbjørn Anderssen. Det beste eksempelet på dette er jo unge norske designeres bidrag til nye danske merkevarer som Muuto, Skagerak eller Menu. Vi er tilgjengelige, men ikke via norske produsenter.
Internasjonalt designfelt, mangler tradisjon
Andersen & Volls Outline-sofa for nettopp Muuto, frontes veldig sterkt av den amerikanske forhandlerkjeden Design Within Reach.
– Norge har et designfelt på internasjonalt nivå, men mangler tradisjon for å kommersialisere design gjennom norske merkevarer. Det er rett og slett ikke nok flinke norske forretningshoder som ser mulighetene i å bli en ny «Rolf Hay». Man kan ikke tvinge folk heller – det får de finne ut av sjøl, sier Anderssen.
Gode norske designere, gode danske produsenter og salgsapparat. Kanskje skal vi sette lit til samarbeidet når vi skal erobre verden. Får vi svaret ved å sette et punktum i slagordet til butikken Norden Living? Scandinavian Design. Redefined.