Annie Berners kreasjoner strutter av energi og lekelyst. Organisk og geometrisk, symmetrisk og asymmetrisk. Inspirert av svaberg og vann. Hun er en av 12 utstillere i utstillingen med navnet «12». Dette er tallet som utover antallet utstillere – står for tid og rom, måneder i året, timer for natt, dag, antall stjernetegn og symbolet for dommedag, men også forandring og nye tider. Men 18. november er siste utstillingsdag.

Form kan gli over i noe annet
– Jeg laget min første kolleksjon for to år siden. Den het «Intimate Sculptures» og tenkte da at uttrykket kunne skaleres. Men visste ikke hvordan. Prosjektet ble satt til siden, men da neste kolleksjon nummer to, «Lunch» ble aktuell, da passet det bra til konseptet og smykkene.

Da laget Annie «tableware» i tillegg, porselensskåler og -vaser i klare farger og forstørrede former av smykkene. Men hun var opptatt av at de også kunne stå for seg selv som egne objekter.
– Det var veldig gøy. Selv om jeg er utdannet smykkedesigner, så tenker jeg at en form kan gli over i noe helt annet. Det er ikke noe jeg kommer til å gjøre igjen. I forbindelse med den nye kolleksjonen som kommer lager jeg klær, sier hun.

Smykkene, hovedattraksjonen
– Smykker er jo oftest accessoirer, ikke sant? De store motehusene lager smykker til klærne sine. Jeg har tenkt: hvorfor kan ikke klær eller «tableware» stå til smykkene – at de er hovedattraksjonen?
– Du tenker større – utover det å være smykkedesigner?
– Jeg studerte i London, etter det så jobbet jeg i New York. Og så har jeg en veldig stor forkjærlighet for Frankrike. Så uten at jeg tenker over det selv, så vet jeg hvor alt sammen kommer fra. Så kanskje noe av det litt unorske henger sammen med det og at jeg har jobbet i utlandet, så jeg har sett ting med andre øyne. Det tror jeg har vært veldig bra. Det var gøy å være i utlandet, det var deilig å komme hjem!

Kunst eller design
– Hva kaller du deg – smykkekunstner eller – designer?
– Det er vanskelig… tror jeg er mer designer enn kunstner. Men jeg lager jo alle smykkene selv, som designer er det jo slik at andre lager det for deg. Men jeg er ikke tradisjonelt utdannet gullsmed, jeg har ikke svenneprøven. Så jeg kan ikke kalle meg gullsmed heller – hva er man?
– Tenker du at du kan hente inspirasjon herfra?
– Det er vanskelig å definere hva nordisk inspirasjon er for noe, men jeg tror allerede jeg har et snev av det i smykkene – de rene linjene som norsk smykkedesign har hatt – jeg føler at jeg kjenner meg igjen i det.

Smykkekunst, -håndverk og -design før og nå
Og kanskje kommer Annie Berner med sitt energiske design og uredde holdning til å kapre verden, som bestilt for norske smykkeskapere. For bare fem år siden så det norske landskapet annerledes ut.
– Det er et mye større fokus på norske smykkekunstnere og -designere nå enn for bare fem år siden, sier Mariella Yakubu, styremedlem i NJAD og prosjektleder for utstillingen. Hun tror en utstilling er et fint sted å få vist frem hva som skapes, og at det som er mest viktig ikke er om de er kunstnere eller designere, men at de komplementerer hverandre.

Helomvending i smykkeinteresse
– Vi ser en helomvending i interessen for norske kunsthåndverkere, designere og kunstnere som lager smykker. De har til gjengjeld fått en mye større selvtillit og tro på seg selv. Ved å følge en smykkekunstner eller -designer, ser man den enkeltes distinkte stil, man kan vente på den neste kolleksjonen og man vet dessuten at smykket er kortreist. Det er også spennende å se nærmere på hva norsk smykkedesign er i 2018. Flere har laget smykker spesielt for denne utstillingen.

Totalt består NJAD av 60 medlemmer som alle produserer smykker. NJAD har hatt en åpen søknad der alle som ville være med kunne søke.
– Det har vært vanskelig å velge ut, sier Mariella Yakubu.
2018. Smykkeåret.
– Kanskje dette er selve smykkeåret, sier Elisabeth L. Due med et smil. Hun jubilerer med 15 år som driver av Sugar Shop, verksted og smykkebutikk på Briskeby i Oslo som selger norsk smykkedesign.

– Hva har skjedd på disse årene?
– Jeg opplever at jeg er blitt hørt. Kanskje noen har opprettet «månedens designer» i butikken sin, for eksempel – at noen har åpnet øynene for at det går an å kjøpe inn norske designere. Utstillingen her viser jo også hva norske gullsmedbutikker kan kjøpe inn. Vi håper jo at flere smykkedesignere kan kjøpes inn i Norge. Designere tror mer på egen identitet, og de får følgere. Det tar tid å bygge identitet, slik er det for alle kunstnere – vi er jo smykkekunstnere, sier hun og tråkker inn i begrepskaoset smykkekunstner, -designer, kunsthåndverker, gullsmed. Det er ikke mulig å se hvilken tittel som står bak arbeidene.

Begrepsforvirring og kunsthierarki
Så hvem skal bestemme hva som er kunsthåndverk, hva er mellom kunst og håndverk? Styreleder i NJAD Marianne Bergskaug tenker at det er en diskusjon som går i enkelte kunst- og kunsthåndverk-kretser, men at grensene er i ferd med å mykes opp.
– Dette er vår kommentar til det, at vi får anledning til å stille ut i prosjektrommet i Galleri Format i egen regi, sier hun.
Men går utviklingen bakover samtidig som den raser fremover og kunsthåndverkere vinner terreng?

Bekymret for utdanningen
Gullsmed Merete Mattson jobber og bor i Nord-Norge. Hun er generelt bekymret for at utdanningen er i ferd med å forsvinne.
– Mange tør ikke å ta utdanningen fordi de er redde de ikke kan klare å leve av det. Og det fins ikke tilskuddsordninger til håndverk. Utdanningen er avhengig av at videregående skoler har et tilbud som utgangspukt, men der er det nedskjæringer.
– Men er pendelen i ferd med å snu – legges Design- og håndverksutdanning ned i det øyeblikk vi erkjenner at håndverksfagene er viktig likevel?

Norge, en kulturfattig nasjon om 50 år
– Ja, det tror jeg. Det er blitt litt mer fokus på det, politikere blir mer oppmerksomme. Men det må snus, hvis ikke er vi om 50 år en kulturfattig nasjon. Da vil vi ikke lenger ha identitet eller håndverk, for ingen vil kunne det, mye mindre leve av det. Vi ser at husflidsbutikkene rundt i landet ikke tar inn håndverkerenes varer, men norsk design som er produsert i utlandet, sier hun.

12 betyr torden. 12 disipler. Alle tilstede på denne utstillingen. Kunst eller design. Det er på ingen måte utdanningen det står på for noen av medlemmene i NJAD, den gamle Oslo verksted-gruppa fra 70-tallet som også er kalt Edelsmedene. Organisasjonen kaller «12» en pop-up-utstilling, som raskt settes opp og som raskt tas ned. 18. november er allerede siste dag.
Smykkedesignerne som deltar er: Annie Berner, Kaja Gjedebo, Vlad Kladko, Ina Gravem Johansen, Hanne Undlien, Elisabeth L. Due, Hilde Walberg, Vera Bybluk, Benedicte Sparstad, Gudny Aspaas Frostad, Daria Shastun, Merete Mattson.