Ingunn Birkelands varemerke er flettverk i pastellfarger, som hun ble så kjent for da hun gikk ut av Kunsthøyskolen i Oslo og etablerte sitt eget merke i 2005. Det, og tyll i fluoriserende farger, satte henne på designhimmelen og skjøt fart i karrieren som klesdesigner. Så ble det stille. Er dette et comeback?
Tekst: Annicken Dedekam Råge Foto: Ingunn Birkeland
Klær, sko. Deretter ringer i emalje og gigantiske flettverk som kunst på veggen. Ørepynt i tekstil, iPhone-deksler. Tversoversløyfer. Alt i det karakteristiske flettemønsteret og pastellfarger som springer ut fra mintgrønt. Ingunn Birkeland er tålmodig og ser potensial i det meste, maler gjerne persiennene i den karakteristiske fargepaletten – hver spile i sin farge.
Limte et kunstverk av 71200 brikker på veggen
I hjemmegalleriet HÅBI – en fusjon mellom personene i paret Jon A. Håtun og Ingunn Birkeland – har de gjennomført utstillinger, for eksempel limt 71200 puslespillbrikker på veggen under tittelen «Try this at Home», før det ryddet hun i bedriften og seg i selv. Nettbutikken står igjen. Og håndverket. Og en gladere Ingunn Birkeland som kan gjøre det hun virkelig ønsker:
– Karakteriser IBOs designkonsept med egne ord?
– IBO er et merke med fokus på det kunstneriske uttrykket og håndverk-teknikker. Klærne kjennetegnes også av en nøye sammensatt fargeskala som kommer spesielt godt fram i bruken av flettverk som danner et gjenkjennelig rutemønster, sier hun.
Showpieces for den røde løper
Alle klærne designes og syes av designeren på atelieret hennes i Oslo. Hvert plagg er unikt og lages på bestilling. Mange av kjolene blir brukt av kulturpersonligheter på rød løper og premierer.
Klærne kjennetegnes av en nøye sammensatt fargeskala som kommer spesielt godt fram i bruken av flettverk
– Du har vært borte fra mote(visnings)arenaen en periode, hvorfor er du tilbake nå?
– Etter flere år med visninger og performancer som både kostet mye jobb og penger, måtte jeg gå i tenkeboksen og ha en opprydning i hvordan jeg jobber og lever, sier Birkeland.
Det er fire år siden forrige gang hun viste en kolleksjon, og i mellomtiden har hun både flyttet atelier og lagt om hvordan hun driver virksomheten.
Vokste for fort, gleden forsvant
– Jeg prøvde i flere år å vokse for mye og for fort. Da ble gleden borte. Gjennom å rydde og få oversikt over alt jeg har laget har jeg funnet tilbake til der jeg startet; nemlig til gleden over å skape klær som tar lang tid å lage, med mye detaljer og håndarbeid, sier hun.
Ved å få oversikt over alle materialene og restene hun har spart på har hun laget noen unike plagg som hun aldri hadde funnet på kun ved å kjøpe nye materialer.
– Da jeg var nyutdannet tenkte jeg ikke så mye på at klærne skulle være brukervennlige, og laget mye som var gøy på scene og catwalk, men som ikke nødvendigvis var noe for kundene mine.
Kunstnerisk og kommersiell
Nå har Ingunn Birkeland tatt med seg det kunstneriske uttrykket, og samtidig tenkt at klærne skal kunne brukes. Med det har hun funnet en gylden middelvei uten å gå på kompromiss med seg selv.
– Kolleksjonen for vår og sommer 2019 består av 20 antrekk, og det er en god blanding av enkle kjoler, topper, skjørt, kåper og showpieces.
– Er dette et comeback for designeren Ingunn Birkeland?
– Jeg vil ikke kalle det et comeback, for jeg har jobbet med design, utstillinger og oppdrag hele tiden, men jeg var veldig spent på å vise frem en kolleksjon igjen for første gang på fire år i høst, sier hun.