Cathrine Hammel- og Eva Emanuelsens Epiloque-kolleksjonene åpnet Oslo Runways vår- og sommer 2019-show tirsdag 14. august. To sterke norske designere er kvinner som ikke famler, men som nøyaktig vet hva de vil ønsker å formidle.
Tekst: Annicken Dedekam Råge Foto: Michael Åbyholm
I august er det norsk klesdesign som står på agendaen. PLNTY tar pulsen på hva norske designere, mange utdannet i Norge, viser oss for neste sesong.
Eva Emanuelsen startet Epilogue i 2004 og er dermed det yngste merket av de to som først åpnet sine visninger på Oslo Runway. Cathrine Hammel feirer 21 år som aktivt merke. Erfaring, prøving, feiling preger beslutningene til personene bak de to merkene, som stilsikkert presenterte sine vår- og sommerkolleksjoner for 2019.
Tyll, tyll, tyll.
– Det er mitt dna, sier Catherine Hammel, som har dykket ned i egne arkiver for å finne tilbake til kjernen i sin egen virksomhet; signaturplaggene som har båret merket gjennom de siste 21 år.
Kolleksjonen hennes var ikke å se på catwalk, men ble isteden presentert som en performance i gallerirommet på Museet for samtidskunst i Oslo. Her hadde designeren skapt en romantisk atmosfære i det som skulle forestille en leilighet med forskjellige og kanskje viktige rom i en kvinnes tilværelse.
Hammels kvinnelige livssituasjoner
Her var det skapt scener som omhandler kvinners situasjoner i en daglig kontekst, med et bohemsk tilsnitt; et sommermåltid med overflod av mat og vin – romantiske stoffer illuderte den myke og intime stemningen i kvinners soverom, tre kvinner i sengen har ikke kledd av seg fra kvelden før. En annen foran speilet vurderer å bli enig med seg selv om antrekket er riktig eller ikke.
– Istedenfor å lete etter inspirasjon på eksotiske steder, valgte vi å kikke i vår egen bakgård for denne sesongen, sier Hammel, som deltok i performance-visningen. Her deltok 11 skuespillere i hver sin rolle som ga liv til visjonen om en kvinnes hverdag.
Eva Emanuelsens Epilogue-kolleksjon var var stringent og preget av detaljrikdom.
Hammel sikter til plagg som «Petit Cardigan» fra 1997 som er gjenskapt i lag på lag med tyll, og t-skjorten fra samme år, nå gjenskapt i et bomullsmateriale som ligner et stoff i neopren.
Oslo Runway – eget selskap sommer 2018
Sommeren 2018 annonserte Oslo Runway at et eget selskap var etablert for virksomheten. Tidligere er det PR-byrået THIS IS PR som som har vært arrangør for visningsarenaen som har tatt over for Oslo Fashion Week som tidligere ble arrangert i 10-års periode.
Gründerne av Oslo Runway; Ditte Kristensen, Ida Jordet Lamond, Katrine Kvalsund og Kristina Nordbæk har fått med seg Active Brands, Norwegian Fashion Hub og Varner inn på eiersiden. Styreleder i selskapet er Sandro Parmeggiani, tidligere generalsekretær for Plan Norge.
I tillegg til å arrangere visninger for norske klesdesignere, er Oslo Runway en presseplattform for nasjonal og internasjonal presse og opinionsledere, som bidrar til å sette Oslo på det internasjonale kartet.
Innovative Eva Emmanuelsen
Eva Emanuelsens Epilogue-kolleksjon var var stringent og preget av detaljrikdom. Umiddelbare tanker rundt kolleksjonen er urbanisme, innovasjon, målbevissthet og et ønske om å diskret stå ut fra mengden. Kolleksjonen tegner en moderne kvinne med sans for kombinasjonen av en nesten maskulin minimalisme og romantisk plissé på mansjettene.
Cahrine Hammel skapte en romantisk atmosfære i det som skulle forestille en leilighet med forskjellige og kanskje viktige rom i en kvinnes tilværelse.
I Emanuelsens univers finner vi et tidløst språk. Her kan ett plagg fra kolleksjonen være nok til å skape spenning i klesskapet – et signaturplagg i garderoben som fint kan leve med andre stilarter.
Oslo Runway har valgt ordet «heia» som drivkraft for denne sesongens visningsscene. Norsk klesdesign er virkelig i fremgang og vitner om kvalitet, og designerne selv viser at de er i stand til å levere kolleksjoner det virkelig står respekt av. Det heier vi på.