Bok Bok Runway Award til Haikw/ - PLNTY | kulturmagasinet

Bok Bok Runway Award til Haikw/

Det var en tungt armert nominasjonsjury som videresendte årets vinner til topps i Bok Bok Runway Award 2018, utdelt under Oslo Runway i august. Vinneren HAiKw/ tilnærmer seg moten gjennom en samarbeidene praksis, og kjennetegnes ved at de lager klær i skjæringspunktet mellom abstrakt kunst og anvendelig hverdagsmote.

Tekst: Annicken Dedekam Råge Foto: Michael Aabyholm

– Hvorfor vinne årets Bik Bok Runway Award nå?

– Vi har holdt på en stund og etablert en spesifikk posisjon i miljø- og mote-Norge, og det er morsomt å ta et skritt mot et større system som har større muskler, på en annen arena – et annet nivå, og vi vil jo ikke forlate vår posisjon, men vi vil se hva som kan komme ut av dette møtet. Det er spennende! Vi tror på en utfordring – vi er ja-folk, sier designer og stipendiat ved HKIO, Ida Falck Øien som driver Haikw/ sammen med Harald Lunde Helgesen

– Vi har lyst til å bygge en sterk struktur slik at vi kan vokse og være frie og utfordre systemer.

Haikw/ ble etablert i 2012 og har siden starten skapt klesdesign og i tillegg samarbeidet med flere designere i andre kategorier og kunstnere, noe merkenavnet også indikerer: Haik, som i å haike og w/, som i med oss.

Nominasjonen vekker vårt konkurranseinstinkt, så nå må vi fokusere og skape den beste kolleksjonen noensinne
– Harald Lunde Helgesen

– Bik Bok Runway Award har vært suksessfylt for Anne Karine og Michael (henholdsvis Thorbjørnsen og Olestad, Red.anm) , synes vi som har sett det fra utsiden, så vi gleder oss til å utforske systemet for å vokse videre, få ta del i deres kunnskap og erfaring, sier Helgesen

– Vi kan for eksempel utvide kolleksjonen med de hverdagsplaggene vi har lyst til. Vi jobber med en kompleks struktur, sier Harald Lunde Helgesen.

– Hva ser dere for dere at dere kan lære?

– Vi har lyst til å bygge en sterk struktur slik at vi kan vokse og være frie og utfordre systemer. De har noe som fungerer, vi er mer i en utforskende sone. Jeg tror at vi kan lære mye av valgene de har tatt, de kan se på vår struktur, og vi deres. Som mentor kan de se noen nøkler vi ikke ser for at vi skal kunne fortsette videre, sier Helgesen.

Mote og kunst i samme åndedrag

Helt tilbake til begynnelsen har kolleksjonene vært en del av det større bildet som samarbeidet med andre har resultert i. I en kommersiell verden kan dette oppfattes som en vanskelig tilgjengelig og komplisert ide i et økonomisk marked, men Haikw/ har vist stamina og produsert kolleksjoner siden oppstarten. Nå ønsker de å få enda bedre kunnskap om nettopp denne siden av merkevarebygging, og i tillegg til kunnskap og kompetanse kan Bik Bok Runway Award-prisen på ett hundre tusen kroner komme godt med i året som kommer.

Det er ingen motsetning i disse verdiene, det må bare gjøres på en smart måte som fungerer uten å inngå for store kompromisser. Jeg tror det er fremtiden
– Ida Falck Øien

– Dere har brukt tid på å modnes, og har valgt den kunstneriske veien å gå. Hvor tenker dere at denne blandingen av kunnskaper kan ende opp?

Nå ønsker HaikW/ å få enda bedre kunnskap om nettopp den mer kommersielle siden av merkevarebygging.

– Det er vi veldig spent på, og det er litt typisk oss at vi går inn i noe uten nødvendigvis å vite svaret eller å ha hypotesen helt klar, men vi vet at vi lurer på noe. Våre klær bærer historier – vi drives av det som interesse, og vi leser stadig i markedet at dette er viktig. Forbrukerne tar valg på bakgrunn av historien bak et plagg, ikke bare fordi det ser fint ut. Når man kan gjøre begge dele tror vi det er sterkere, og det er noe med at det gir os mening i det vi driver med, bærekraften innad i merket vårt, sier Øien og presiserer om møtet: 

– Vi synes det er spennende, men vi skal ikke bli Bik Bok. Vi skal bli best på det vi gjør. 

– Vi synes det er spennende, men vi skal ikke bli Bik Bok. Vi skal bli best på det vi gjør, sier Øien.

Spennende med masseprodusert mote og kunst

– Det er et lagdelt system, sier Helgesen. – Vi kan for eksempel utvide kolleksjonen med de hverdagsplaggene vi har lyst til. Vi jobber med en kompleks struktur hvor vi har overskudd til å lage håndstøpte smykker i bronse og jobber med Franz Schmidt som er kunstner og ikke masseproduserer slik som vi gjør, men å bruke sånne forskjellige systemer og se hvor verdien ligger i krysningspunktene. Vi liker den kommersielle moten som har et stort nedslagsfelt og kommuniserer direkte med mennesker på en veldig unik måte, mot kunsten – der vi selvfølgelig elsker prosessene. 

Norsk motebransje vokser stadig, og juryen satte stor pris på HaikW/ åpne holdning og engasjement til den.

– Det er ingen motsetning i disse verdiene, det må bare gjøres på en smart måte som fungerer uten å inngå for store kompromisser. Jeg tror det er fremtiden, sier Øien. 

Deres studie i materialvalg og iver etter å utforske nye teknologiske retninger, viser en beundringsverdig åpenhet samtidig som de respekterer og gir nytt liv til historiske presedenser.
– JURYEN

Juryens begrunnelse:

”Årets vinner har klart å skape et merke med en klar og genuin visjon, samtidig som deres lekenhet har skapt et fellesskap. Deres studie i materialvalg og iver etter å utforske nye teknologiske retninger, viser en beundringsverdig åpenhet samtidig som de respekterer og gir nytt liv til historiske presedenser. Dette er til fordel for den stadig voksende motebransjen i Norge. Denne åpenheten inviterer med seg lærlinger, artister og forfattere til å ta del i deres særegne og optimistiske visjon av verden. BIK BOK er stolte av å kunne gi årets pris til HAiKw/.”

– Nå ønsker de å få enda bedre kunnskap om nettopp denne siden av merkevarebygging, sier Øien.

Nominasjonsjuryen besto av: Admir Batlak, designer, Alexander Norheim, casting director, Hege Aurelie Badendyck, grunnlegger og redaktør i The Cool Girl, stylist og konsulent Ida Elise Eide Einarsdóttir, sjefsredaktør i Melk og Honning Ida Eritsland, moteteoretiker og journalist Jonna Bergh, sjefsredaktør i Styleby, Michael Olestad Nybråten, designer, Ragnhild Brochmann, kunst- og motehistoriker, Thatiana Campelo Hjertum, hovedinnkjøper womenswear og partner i YME Universe

Vinnerjuryen: Ann-Sofie Back, designer, Randi Helene Svendsen, moteredaktør Costume, Kirsten Andersen, designsjef BIK BOK, Laird Borrelli-Persson, arkivredaktør Vogue.com,Tuomas Laitinen, moteredaktør SSAW Magazine.

Close