– Dette er ikke bare et visningsrom, men et dynamisk miljø. Tarjei Fredheim sitter tilbakelent i en grønn sofa midt i et fabrikklokale i Stavern. Her er det produsert sprit. Her er det produsert fyrstikker. Agnes fabrikker har en lang historie som arbeidsplass og i dag er bygningene gjort om til næringspark i kombinasjon med atelier.
Nå er Kunsthall Stavern aktuell med utstillingen «Sex Dog» som viser 20 kunstneres verk, åpnet den 7. juli og står hele august frem til den 31.
Sju kunstnere og en haug sagflis
Kystlinjen bygges ut som moderne boliger formet på påler ut i havet. Et stort rom står tilbake urørt. Malingen flasser av. Rør på kryss og tvers preger tak og vegger. På gulvet ligger det en haug sagflis. Til sammen er de sju som drifter kunsthallen, men i bresjen står tre fettere. Terjei Fredheim er en av dem. Nå peker han på sagmuggen på gulvet.
Også uterommet kan benyttes som en arena for kunstnerisk utfoldelse, utstillinger og diskusjoner. Ingen uttrykk fra Kunsthall Stavern skal gå upåaktet hen.
Tross varmen er bygningen utsatt for visse fuktskader. Derfor sagmugg. Men den praktiske innretningen, kunne like gjerne vært en installasjon. På samme vegg henger nemlig Listhaug på et kors og assosiasjonene går rett til Jesu liv.
Med utsikt mot Danmark
Ikledd arbeidsdress og med hammer i handa, marsjerer Håvard Furulund inn i lokalene. Sammen med fetter Vidar Grønnerød og assistert av fire andre kunstnere, er han i ferd med å lage en grønn bakgård med utsikt rett mot Danmark. En plen er lagt over grusen. Et amfi er snekret av paller.
Kunsthall Stavern: Her er det produsert sprit. Her er det produsert fyrstikker. Agnes fabrikker har en lang historie som arbeidsplass.
Også uterommet kan benyttes som en arena for kunstnerisk utfoldelse, utstillinger og diskusjoner. Ingen uttrykk fra Kunsthall Stavern skal gå upåaktet hen.
Publikum må gjerne følge kyststien videre til Larvik mens de tenker på eller også snakker om det de har sett. Eksempelvis bildet som forestiller Listhaug på korset. Sjeldent har vi vel i Norge opplevd et motiv som har vekket så oppmerksomhet, skapt debatt og sågar sinne.
AFK-Listhaug versjon to
– Dette er en annen versjon enn bildet vi ble presentert rundt påsketider, forklarer Furulund og peker på Sylvi Listhaug som brystfager martyr. Under korset bugner det av glorete blomster, mikrofoner og selfiestenger.
– Kunstneren AFK stiller ut maleriet i Kunsthall Stavern under utstillingen «Sex Dog», og etter planen skal bildet auksjoneres bort der 100% av inntektene går uavkortet til et veldedig formål. Gjerne barn. Håvard Furulund
En gjengivelse av blomsterhavet og støtten hun fikk da hun ble krenket innvandringssaken? Mulig er det også en sørgekras. Men fargene er glade. Babyrosa og smågutteblått. Bildet er signert med initialene AFK.
– Kunstneren stiller ut maleriet i Kunsthall Stavern under utstillingen «Sex Dog», og etter planen skal bildet auksjoneres bort der 100 prosent av inntektene går uavkortet til et veldedig formål. Gjerne barn. Å male for å hjelpe er blitt kunstneren, AFKs kjernesak og flere av de til sammen 20 kunstnerne som stiller ut i Kunsthall Stavern har bestemt seg for å gjøre det samme.
Hunder, sex og Rock & Roll
– Vi er hverandres kuratorer og kan sette i gang noen kraftige diskusjoner forteller Terjei og viser både til et svært fruktbart samarbeid mellom deltakerne som har levert arbeider knyttet til tittelen «Sex Dog».
Denne sesongens verker, åtte videoinstallasjoner, omlag 100 bilder og en performance er altså bygget på ideer som kunstnerne har koplet til disse to ordene.
Det delikate møbelet er levert av Kjetil Wallum og blir som en bindestrek, eller også en tankestrek mellom Clüvers naturpallett og Askelands donaldfarger.
– Ja, bekrefter Fredheim, – denne gangen var det slik at vi inviterte. Tittelen var det Jan Walaker som fant. I virkeligheten har den ikke noe med sex å gjøre. Heller ikke dog, eller på norsk: hund.
Med hjelp fra Jens Bjørneboe
Setningen er snarere et utklipp fra en svensk avis. Tallet seks skrives med x på svensk. Verbet å dø, skrives dog. Men de to ordene kan på norsk gi helt andre assosiasjoner. En helt annen betydning. Eksakt hva, det må publikum finne ut av selv, men får god hjelp fra av et sitat hentet fra Jens Bjørneboe og hans Dr. Peterson fra boka «Uten en tråd» som ble dømt i høyesterett for utuktig skrift for nøyaktig 50 år siden:
(…) Att avstå från sexuella nöyen er inte mera moralisk än att avstå från att plocka blommor eller läsa böcker eller åka skidor. (…)
På en plansje står det også svart på hvitt: sex helps.
Nedarvet kunnskap
To damer har funnet veien inn i hallen. Tarjei Fredheim har reist seg. Den grønne sofaen blir merkelig tom. Også den et kunstverk.
Å male for å hjelpe er blitt kunstneren, AFKs kjernesak og flere av de til sammen 20 kunstnerne som stiller ut i Kunsthall Stavern har bestemt seg for å gjøre det samme.
– Nei, svarer Tarjei og gir ikke publikum verken omvisninger eller svar på hva de egentlig ser. Til nød kan han strekke seg til en slags forklaring på hvorfor verkene er plassert som de er. At de på dette viset kommuniserer med hverandre.
Malerier, skulpturer, videokunst og mer
Et realistisk og klassisk selvportrett av Thelma Clüver henger eksempelvis sammen med pop-art av Unni Askeland. Mellom de to kvinnene står det montert et ovalt bord ut fra veggen. Det delikate møbelet er levert av Kjetil Wallum og blir som en bindestrek, eller også en tankestrek mellom Clüvers naturpallett og Askelands donaldfarger.
Midt i mot ligger en byste i en kiste av gammel murstein. Skulpturen er av Vidar Grønnerød og er lyssatt ved hjelp av en hjemmelaget stållampe han har arvet av bestefaren Asbjørn Grønnerød.
Med bestefar i hendene
Tarjei Fredheim smiler.
– Ja, han er jo vår felles bestefar da, påpeker han. Familie og trygghet er noe de tre kunstnerne har snakket mye om. Er det gener som gjør at tre fettere er opptatt av de samme verdiene i livet? Er det arv eller kultur som har ført dem sammen? Er bestefar i veggene her? I hodene deres og ellers i hendene?
«Holder på» er Tarjeis favorittuttrykk. Han holder på hele tiden. Men også dette kan filosofisk forankres. Er man kunstner av talent eller på grunn av hardt arbeid?
– Han mistet alt under krigen, sier Tarjei og gir et riss av en skjebnesvanger historie om en mann som må bygge opp alt fra bunn av og ender opp med sitt eget busselskap. Blant lokalbefolkningen ruller fortsatt minnene om ”Grønnerødbussene”.
Tre tøffe fettere og en fabrikk
Tarjei, som helst bare jobber på atelieret, mener at det nok dessverre er de to andre som viderefører bestefarens praktiske sans.
– De fikser og lager i stand. Holder på.
«Holder på» er Tarjeis favorittuttrykk. Han holder på hele tiden. Men også dette kan filosofisk forankres. Er man kunstner av talent eller på grunn av hardt arbeid? Fredheim ser opp i taket og kategoriserer det slik:
– Er man en Aristoteles, eller er man en Kant?
Joda, her er på Kunsthall Stavern er det stort takhøyde. Norges minste by kan fra nå av sjalte med tre tøffe fettere, en fabrikk, horisont og 800 kvadratmeter kunstnerisk utfoldelse.