– Norsk design er veldig viktig for oss. Heldigvis blir vi lagt merke til i utlandet. Da er det veldig fint å vise til de gode norske som dessverre ikke alltid er like synlige. Det er veldig gøy å blande norsk design med de store utenlandske merkene.
Tekst: Annicken Dedekam Råge Foto: Ole Christian Eklund / Andreas Lange
– Jeg hadde ingen planer om å åpne en ny butikk, sier John André Hanøy resolutt, men ikke så veldig overbevisende.
– Men Jojo hadde fått agenturet på «Lords&Fools»-merket fra Paris og hadde tenkt å åpne herrebutikk…
Med 30 år bak seg som stylist innen interiør og mote og som innkjøper og grunder av blant annet motebutikken «Yme», kan det virke som om han har landet – i konseptbutikken «Luck» på Grünerløkka. Daglig omgitt av norske og utenlandske designobjekter. Og store keramikkpotter som skjuler røttene på grønne trær og jungelpalmer.
Ønsket hjelp til innredning
Hanøy sikter til frisør og stylist Jojo Champfleur, som våren 2017 gikk og grublet over hvordan han skulle presentere klesmerket som han nærmest hadde snublet over under en reise til Paris – i Oslo.
Jojo hadde tenkt å åpne herrebutikk. Han ville ha hjelp til å innrede den. Jeg hadde ingen planer om å åpne ny butikk.
John André Hanøy
– Så han ringte meg og ønsket at jeg skulle være med å innrede butikken.
Begge visste at en ny klesbutikk var et så-som-så prosjekt å begynne på: at «butikk» ikke er så spennende i seg selv lenger. En tydelig bransjeobservasjon fra Hanøys side er at mange butikker mangler inspirasjon og energi. Så hva skulle til?
Plukket fra verdensmenyen
Fra verdensmenyen plukket de møysommelig: Vintage fra Japan, Tokyo, nytt fra Paris, noe fra Norge, litt eget, grønt med botanisk følelse, noe til herre, til dame. Om komposisjonen falt i smak hos Champfleur, ville Hanøy synes det ville være interessant å bli med på prosjektet. «Det må vi bare fikse», svarte Champfleur. Og så var de i gang.
Bygget en slags landhandel
De satte signaturer på leiekontrakten, og før det hadde gått fire uker hadde de begynt å rive inventaret, rukket å reise til Japan, og lagt en plan. I den rekkefølgen.
– Ekte… det betyr tre, jern, det må være messing, eller stein – alle naturlige materialer. Ingenting her som ikke er naturlig om du ser bort i fra at vi har brukt silikon på veggen.
Hanøy ligner en godslig og samtidig litt høytidelig landhandler der han sitter med begge hendene godt begravet i en blomsterpotte, med forkle og skjegg – og lue når det trekker – i lokalene som han og Champfleur har strippet ned til beinet, og dekorert i en harmonisk og «funky» fargepallett, og fylt til randen av norske og internasjonale klesmerker, interiørobjekter, møbler, smykker og et hav av fremmede planter; kaktus og palmer for det meste – i svære keramikk-krukker.
Noe for de som leter.
En morsesentral for de søkende
Den grønne haven, jungelen eller zen-senteret, om du vil – på hjørnet av Grünersgate og Markveien – allerede en morsesentral for mennesker som søker en stil utenfor allfarvei, og med et godt fokus på norsk design.
– Jeg tror folk i bransjen nå ser på Jojo og meg selv som to snodige, spennende skapere. Vi har gjort ting helt på vår måte.
I og med at de skulle lage en konseptbutikk var dette viktig, og ikke bare fylle lokalene med klær og døde produkter – som de begge mente ville bli svært kjedelig – de på jakt etter det spesielle.
Nyeste norsk design i fokus
Senest, under Oslo Runway i februar i år, viste det nye moteidolet Aleksander Sahr sin siste kolleksjon her. Kreftene bak «Luck» på Grünerløkka har allerede tiltrukket seg nødvendig oppmerksomhet, om enn i det stille, for å bli plassert på kartet med omhu.
– Designer Aleksaner Sahr, nå også kjent fra TV-serien «This is it» på NRK, er ytterste flanke av det man kan kalle kommersielt?
– Det kan man si. Jeg så avgangsvisningen hans på KHIO i fjor og syntes det var helt fantastisk det han viste, jeg fikk den samme wow-følelsen som jeg har fått av både Alexander McQueen og John Galliano. Tenkte «hm, han vil jeg snakke med». Sendte melding til ham og informerte om hva vi holdt på med her. Han ble ansatt nummer to, etter Monica, som er nummer én. Monica har jeg jobbet med tidligere.
To snodige, spennende skapere
John André og Jojo har kjent hverandre «et helt liv», som Hanøy beskriver det.
– Jeg tror folk i bransjen nå ser på Jojo og meg selv som to snodige, spennende skapere. Vi har gjort ting helt på vår måte. Prosjektet er veldig ærlig, sier Hanøy og peker blant annet på marmorplatene der og de ved kassen fant vi i kjelleren i gården her. De var i den første butikken som var her.
Ekte materialer, gammeldags måte
Etter litt tautrekking med gårdeieren over platene som hadde stått i kjelleren i over 50 år, fikk de til slutt medhold i å bruke dem. Vi vasket dem og skrubbet dem, vi ville jo ha noe spesielt, så da trekker vi jo inn noen landhandler-ting, dessuten jobber vi på en ganske gammeldags måte. Det har noe med materialbruken vår å gjøre. For vi er ekte i materialene.
Den grønne jungelen er allerede en morsesentral for mennesker som søker en stil utenfor allfarvei, og med et godt fokus på norsk design.
– «Ekte» kan være et ord som kan forbindes med en klisje i denne bransjen. Hva betyr det for dere?
– Ja… det betyr tre, jern, det må være messing, eller stein – alle naturlige materialer. Ingenting her som ikke er naturlig om du ser bort i fra at vi har brukt silikon på veggen. Vi ønsker ikke at det skulle komme ting inn her som ikke passer.
Bevisst holdning til detaljene
Dermed måtte de flotte utstillingsdukkene som kom langveis fra motemetropolen Paris sammen med klesmerket «Lords&Fools», finne seg i å bli pakket ned igjen.
Det ligger mer arbeid i fargene på veggene enn man kan drømme om. Også måten det er malt på. Originalitet. Personlighet. Et sted å bli smittet, å hente inspirasjon.
– Vi gjorde det da vi skjønte at vi ikke kunne ha dem her… DE flotte utstillingsdukkene. Men de passer ikke her. Vi er litt gammeldagse. I en morderne tid.
Den bevisste holdningen til detaljene, samtalene mellom de to eierne, måten de tenker på og undersøkelsene de bedriver på sitt felt – ja, det gammeldagse og sakte, gjør butikken «Luck» til mer en en butikk. Det ligger mer arbeid i fargene på veggene enn man kan drømme om. Også måten det er malt på. Originalitet. Personlighet. Et sted å bli smittet, å hente inspirasjon, et sted å forstå at all slags design kan finne sin plass. Fordi innehaverne selv er kreatører.
Jungeltelegrafen
Sammen har de 9000 følgere bare på Instagram. Champfleur og Hanøy likner designbransjens Damien Hirst krysset med pop art-kunstneren Andy Warhol. Champfleur, kjent som motestylist for magasiner, for å ha etablert frisørsalongen Jojo & Friends, og å style spesielle fester i Oslos uteliv på 90-tallet. De som kjenner Hanøys «Mickey Skull» vet at den foruten å være et tredimensjonalt interiørikon, har manifistert seg i både sliketrykk – og som sølvringer i samarbeid med den norske designerduoen Tom Wood. Lampene i rå messing selges i butikken.
Beslutningen om å lage en konseptbutikk, handlet kanskje dermed ikke bare om å lage en fysisk butikk – selv om også det var målet – men å etablere et sted hvor det ekstraordinære blir sett, snakket om og formidlet. Ut av Norge.