– Vi trenger ikke dra på en tur til Venezia for å få inspirasjon, det er heller motsatt: vi har begge alt for mye inspirasjon i oss selv. Vi har hundre prosjekter hver som vi har lyst til å få ut i live! Det sier Nix om kunstprosjektet han og Jonny aka Broslo har gjennomført i Oslos mest eksklusive handlestrøk: 20 teddybjørner på 3,5 meter henger over byens gater i sommer.
Tekst og foto: Annicken Dedekam Råge
Om du vil la deg inspirere av din egen barndom eller bare av smilende teddybjørner alene, henger de – høye på seg selv, på livet og høyt hevet over gateplan – i gigantstørrelser i naiv rosa, blått, hvitt og sort i Oslos Øvre og Nedre Slottsgate – og som installasjon på Eger, i det som i dag karakteriseres som hovedstadens mest prominente handlestrøk.
Barnslige bjørner og snobbete sjapper
Svingende over fornemme butikker med høyst internasjonale merkevarer som Louis Vuitton, Hermès, Gucci og Michael Kors, Hugo Boss og Saint Laurent, er de materialisert som en kunstinstallasjon og sender ut strålende, barnslige smil.
Full kunstnerisk frihet er premisset for samarbeid. De må gjøre som de selv vil, velge prosjekter de tror blir morsomme.
For en som ikke vet bedre, kan de i seg selv være nærmest en støyfaktor, om ikke annet en sterk kontrast mot de snobbete sjappene rundt. Er det smil du ser? Du må kanskje se en gang til.
En pluss en blir to
Scenario: en kul kar møter en annen kul kar – de leker sammen og lager kul kunst. Stor kunst. Gøyal kunst. Opportunistisk kunst. Poppartkunst. DIY-kunst. Pop og pønk samlet i et visuelt uttrykk, i kjølvannet av energien til to snowboard-dudes som møttes på en isbre i Norges land og kranglet om hvem som hadde den kuleste ‘customiza’ campingvogna.
Det er opphavet til det som skulle bli kunstnerduoen Broslo, eller Brødrene Oslo. Nå har Jonny og Nikolai, også kalt Nix, vært på ferde i byen og etterlatt seg 20 gigantiske teddybjørner der.
Bringer internasjonale merker til Oslo
Med full kunstnerisk frihet fra oppdragsgiver Promenaden Fashion District, har de utformet et kunstprosjekt slik de selv vil i byens gater. Det også premisset de setter for samarbeid. De må få gjøre som de selv vil, velge prosjekter de tror det blir morsomt å jobbe med.
Broslo. De er kjent for å lage malerier, skulpturer og lys-verk i store formater. De har også etablert seg på den internasjonale scenen.
PFD er eid av britiske Meyer Bergman og er de som har brakt de store internasjonale merkene til Oslo – som tror på Oslo som en by som kan selge eksklusive produkter. Og flere kommer. Valentino er på vei. Det gir ny giv til Oslo sentrum som utfordres av netthandel og bilfri by. I sommer byr PFD på et ellevilt Broslo-påfunn #huglife, et skikkelig kjærlighetsstunt.
Premisset er full frihet
– Dette skal bare være en god og bra greie for byen. Vi vil få folk til å se litt opp og gi hverandre en klem. Vi prøver å ha kunstnerisk frihet i alt vi gjør, vi lar oss ikke styre. Vi sier som regel nei til å male reklamevegger for corporate bedrifter.
X Games ønsket for eksempel at vi skulle gjøre en stor utstilling, men vi ble kuratorer for andre unge kunstnere isteden, forteller Jonny bak hjerteformede solbriller. Han understreker at man må være sin egen prosjektleder, ikke sove i timen, følge opp henvendelser og produksjon når man går så gigantisk ut som Broslo.
De er kjent for å lage malerier, skulpturer og lys-verk i store formater. De har også etablert seg på den internasjonale scenen, med opinionsledere som Pharrell Williams, A$AP Rocky, The Chainsmokers og Post Malone som eiere av kunsten deres.
Bare smil på overflaten?
Kosebamsene. Teddybjørnene. «Smile Now», «Try Later». Kikker du opp, kikker de definitivt ned på deg – og har gjort det en stund. Humrende. Gjerne med et smil – men gjerne også helt uten ansikt. Figurene som skaper full tillit uten at du tenker mer over det, kan nesten virke som om de ikke møter noen form for motstand. Inntil du lar dem komme nærmere innpå deg. Er det virkelig bare kjærlighet i dette uttrykket?
Jeremy Scott er en amerikansk motedesigner og kreativ leder for Moschino. – Han driver jo mye med leketøy, sier Jonny. – Det er jo også noe av uttrykket i vår kunst.
– Dette er en kunstutstilling hvor vi har fått lov å lage disse litt naive og upretensiøse bamsene, de er nesten litt creepy, de er litt rare – hva er dette? De skaper mye undring og forvirring… helt fritt for reklame, meningen er jo å trekke folk til området. Det kan vi leve med. Promenaden har gitt oss helt frie tøyler, sier Nix.
Om kjærlighet og penger
– Det er en kontrast mellom det barnslige uttrykket og «hug life»-budskapet mot de lukseriøse merkevarebutikkene?
– Det er en fin kontrast, synes jeg, gliser Nix og fortsetter: – og så er det kult at det som er i butikkene her er ganske konservativt og strengt eller dyrt. Men hvis du tenker over hvor high fashion egentlig kommer fra: crasy designere som lager helt sinnsyke drakter som nesten er skulpturer på runway, da har det noe til felles med kunsten igjen. Og ringen er sluttet.
Jonny refererer til Jeremy Scott, en amerikansk motedesigner og kreativ leder for Moschino.
– Han driver jo mye med leketøy, sier han. – Det er jo også noe av uttrykket i vår kunst; det er en barnslig glede i det som vi vil spre.
Naturtalenter på kunstscenen
– Vi hadde aldri planlagt at vi skulle drive med kunst. Ingen av oss har formell kunstutdannelse. Men vi har et sinnsykt driv. Vi har hele tiden lyst til å få frem nye prosjekter, prøve nye ting. Det ser du også gjennom kunsten vi lager – vi har ikke én stil eller én måte vi utfører kunsten vår på – vi er på alle baner – plutselig jobber vi med leire, plutselig skulptur, så sveiser vi i stål og messing og kobber, så maler vi: svære lerreter, vi er over alt! Når vi to har muligheten til å samarbeide om ett prosjekt, så kjører vi på, forteller Nix. Jonny nikker bak brilleglassene.
Broslo. Sammen i alt.
Sammen kan de fremstå som rebeller som ikke hører etter, du finner det i blikket, de er sånne som ikke innretter seg etter normen for hva kunst skal være. Men likevel, på ett eller annet vis fremstår de også som ydmyke, med full respekt for seg selv og sine prosjekter.
Svingende over fornemme butikker med høyst internasjonale merkevarer som Louis Vuitton, Hermès og Gucci, har Broslo materialisert teddybjørner som en kunstinstallasjon.
Broslo. De har hverandre. Et dobbelt sett satsing, risiko, mot og pågang, et tospann i påfunn, styrke og gjennomføring. De to forhenværende snowboarderne knivet om å ha den beste «customiza» campingvogna da de hang på Folgefonna sommerstid. For å ende opp i samme livsprosjekt.
Vil gjøre Oslo sentrum til en unik desitinasjon
– Vi er ekstremt opptatt av å skape et aktivt byliv, sier Annette Lund, kommersiell direktør ved Promenaden Management, som driver ekslusiv shoppingvirksomhet i Oslo sentrums gater, i blant annet Akersgata, Prinsensgate og Øvre og Nedre Slottsgate. Svaret på netthandel og et bilfritt sentrum er å skape opplevelser og gjøre Oslo til en unik destinasjon.
– Derfor er det utrolig gøy å gjøre dette prosjektet sammen med Broslo, vi fyller gatene med teddybjørner, vi skal spre glede, gi hverandre klemmer, det skal være lekent, varm, postitivt og annerledes. Dette er et utrolig morsomt prosjekt som vi håper vil skape et annerledes byrom i sommer, sier hun.