Hva er den filosofiske opplevelsen av å spille under vann? Elleve personer totalt byr på klassisk musikk og avantgarde rock, trakterer undervannsfiolin, hydraulofon, krystalltelefon, rotacorda, percussion og vokal. Hvordan fungerer de tekniske elementene? Spørsmålene er mange.
Arbeider på tvers av sjangere
Laila Skovmand er kunstnerisk ansvarlig, komponist, sanger og musiker i kunstnerduoen Between Music. Forestillingen AquaSonic har hun utviklet sammen med makker Robert Karlsson. Hun forteller at det å arbeide på tvers av sjangre, både musikalsk og i presentasjonsform er et mål for prosjektet.
Som kunstner forsker Skovmand i grenselandet mellom menneskelig prestasjon og begrensning:
– Jeg vil sette publikums forventning og gjenkjenning på prøve. Min metode er intuitiv, men samtidig vitenskapelig.
Audiovisuell liveperformance
Via spesiallagde instrumenter og teknikker det har tatt år å forske seg fram til, presenteres publikum for et lydbilde som kombinert med det visuelle uttrykket har blitt omtalt som «oppsiktsvekkende originalt».
Ord som «nyskapende, grensesprengende, sjangeroverskridende» er ofte brukt i omtale av kunst. Men sjelden har disse begrepene vært mer berettiget enn når forestillingen AquaSonic skal beskrives. For hva er dette egentlig? Musikk, performance, håndverk, kunst, teknologi, sport?
Svaret er : Ja, alt dette. Blant annet.
AquaSonic er blitt beskrevet som en audiovisuell liveperformance og en kunstinstallasjon i ett.
Bredt lydbilde fra klassisk til rock
Lydbildet kan assosieres både til klassisk musikk, jazz, folkemusikk og moderne komposisjoner. Andre ganger til rytmiske bølger og klang, havets rumling. Stemningsfullt, distinkt samtidig som vannets akustikk gir det musikalske uttrykket et svevende preg.
– Hvordan jobber man fram et helt nytt konsept som dette?
– Det har tatt 10 år å utvikle og forske seg fram til det materialet som ligger til grunn for Aquasonic, forteller Skovmand, og utdyper: – Det å utvikle helt nye, høyt spesialiserte instrumenter som fungerer under vann har vært en stor prosess. Vi gjennomførte utallige eksperimenter i samarbeid med dykkere, instrumentmakere og forskere før vi vi fikk alt til å fungere.
Hvordan spille under vann?
Deretter kom prosessen med å finne ut hvordan spille under vann. Øve opp spesifikke teknikker for undervannssang. Trene evnen til å holde pusten lenge, kunne prestere kunstnerisk under overflaten.
I forestillingen AquaSonic har Laila Skovland og Robert Karlsson knyttet til seg et større ensemble. De fem utøvende musikerne som opptrer på senen har som forberedelser praktisert yoga og øvd mye på pusteteknikker. De har fått trening og veiledning av fridykkere.
Men så har også de lange forberedelsene gitt resultater. AquaSonic hadde premiere i Nederland i mai- 2016. Siden har forestillingen blitt møtt med begeistring, oppmerksomhet og forundring i Europa og i Australia.
Inviterer publikum til Artist Talks
Prestasjonene og uttrykkene berører publikum. Vannet er både med- og motspiller. Den visuelle forestillingen speiler tema som menneskelig potensiale, men også død.
Robert Karlsson er Innovativ direktør og musiker i Between Music og AquaSonic. Han forteller om reaksjonene fra publikum:
– Etter forestillingen inviterer vi til Artist Talks. Da har vi merket noen kulturelle forskjeller vedrørende hva publikum er mest nysgjerrig på. I Danmark for eksempel, får vi spørsmål om hvordan de tekniske elementene fungerer. Hvordan virker instrumentene, hvordan hører vi hverandre under vann, osv. Da vi spilte i Perm i Russland hadde publikum veldig intellektuelle spørsmål, som: Hva er den filosofiske opplevelsen av å spille under vann? Det som er likt i responsen overalt er nysgjerrigheten og begeistringen for prosjektet.
Et virke drevet av lek ut utforskning
Karlsson er utdannet i ved Den Kongelige Musikkhøgskole i Danmark med fiolin som hovedinstrument. Hans musikalske repertoar er bredt og favner blant annet klassisk musikk og avantgarde rock. Karlsson beskriver sitt kunstneriske virke som drevet av lek og utforskning.
Under Aquasonic får publikum blant annet oppleve hans traktering av undervannsfiolin. Et visuelt og musikalsk spenstig uttrykk med rene, gyngende og melankolske toner.
Andre instrumenter som benyttes i forestillingen hydraulofon, krystalltelefon, rotacorda, percussion og vokal.
Aquasonic åpner festspillene i Nord-Norge 2018
Festspillene i Nord-Norge er en årlig festival som startet i 1965, den arrangeres i Harstad over sju dager. Festivalen har som målsetting om å bli verdens ledende kunstfestival for hele det sirkumpolare nord.
Dette arbeides det med gjennom både å profilere kunst og kulturliv fra egen landsdel, men også gjennom å invitere til samarbeid på tvers av den nordlige verden. Festspillene vil løfte og inspirere nyskapende prosjekter og være en arena for nettverksbygging.
Når Aquasonic møter sitt norske publikum for første gang, skjer det som åpningsforestilling for Festspillene i Nord- Norge. Senen er storsalen i Harstad Kulturhus.