– Det handler om å pushe grenser hele veien, for hva som er mulig for en iPad, sier Nikko, navnet han signerer bildene med og det han kaller seg i den virtuelle verdenen. I et rekkehus i Moss bor en av verdens fremste iPad-kunstnere, Film Art-tegner, Concept Artist og Matte Painter! Fra ingenting skaper han de mest spektakulære scener.
Tekst: Mette Dybwad Torstensen Illustrasjon: Nikolay Lockertsen
Nikolay Lockertsen har alltid kontoret sitt med seg: En iPad i sekken. I 2004 kom den første på markedet – og programmet Photoshop. En annen tegneapp, Procreate, grunnla en helt ny kunstgren: iPadkunst. Nikolay var en av de første til å skape en verden på en 9,7 tommers skjerm som kan transformeres til filmscener så vel som bilder på et galleri.
Å skape fra ingenting
– Det som fascinerer meg mest ved å lage kunst på en iPad, er det at jeg skaper fra ingenting. Som iPad-kunstner kan man sitte isolert i et mørkt rom, og fra en hvit skjerm skape de utroligste bilder med fingeren eller en penn. Jeg har aldri et konkret bilde i hodet, kanskje en ide om en mann i en døråpning eller en som kommer ut av en kiste i en gate i Shanghai. Men rommet og figuren vokser frem i møte med skjermen. Jeg lager ikke skrekkbilder, men scener med en twist, noe triggende, truende. Hvis jeg ikke vet hva jeg skal lage, slenger jeg ut noen streker, for å starte – og dermed er jeg i gang. Rommet kommer nesten alltid først. Sånn sett kan du si jeg jobber som en location manager, som leter etter scenen der alt skal skje. Narrativet er underordnet miljøet, og figurene spiller ofte annen fiolin i mine bilder.
Begynner ytterst
Lockertsen tenker ofte filmsett. De største elementene kommer først; døren, vinduet, møblene og til slutt detaljene der han jobber seg nedover i størrelse. Han starter ofte uten lys. Når tegningen begynner å nærme seg ferdig, setter han inn en lyskilde, eller skrur på lyset, og leker seg med skygger. Et utemiljø starter i overskyet vær. Inne kommer lampen på etterhvert.
– Jeg var aldri god til å lese, derfor har bilder vært viktig for meg. Jeg henter inspirasjon fra filmverden, men som liten elsket jeg Comic-bøkene.
Nikolay Lockertsen
Plnty møter den digitale kunstneren i rekkehuset i Moss. Etter 17 år som pendler mellom Moss-Oslo og det å være borte fra familien 11-12 timer hver dag og fast jobb i Storm production, hoppet Nikko ut i frilanslivet for tre år siden.
Medvirket i over 30 filmer
På veien har han medvirket i filmer som Slipp Jimmy fri, Kon-Tiki, Keeper’n til Liverpool, Kaptein Sabeltann, Halvbroren, Trolljegeren, Olsenbanden junior, Død snø, Lange flate ballær, Den som frykter ulven, Mennesker i solen, Max Manus og utallige musikkvideoer og reklamefilmer. I tillegg kommer et langt samarbeid med regissør Harald Zwart.
– Husk at det er billigere å tegne en scene fra Oslo i 1940-årene i Max Manus-filmen enn å bygge den.
Kunst, illustrasjoner, reklame
Nå står altså Nikko på egne ben, og sakte har det også kommet inn illustrasjonsoppdrag og reklamekampanjer, som en for NSB, med en rullende ball mennesker som skal inn på toget.
På veien har han medvirket i filmer som Slipp Jimmy fri, Kon-Tiki, Keeper’n til Liverpool, Kaptein Sabeltann, Halvbroren, Trolljegeren, Olsenbanden junior, Død snø, Lange flate ballær …
– Det var en utelukkende positiv opplevelse å gå frilans! Etter så mange år har jeg utviklet min egen stil. Det er kun en håndfull i Norge som gjør det jeg gjør, så det er ikke så vrient å få oppdragene.
– Men hvordan startet det hele? Hvordan blir man en iPad-kunstner?
– Jeg var aldri god til å lese, derfor har bilder vært viktig for meg. Jeg henter inspirasjon fra filmverden, men som liten elsket jeg Comic-bøkene. På Steinerskolen hadde jeg også en lærer som lot elevene tegne i to år på bekostning av andre fag som lesing og matte. Han fikk sparken da jeg sluttet, men disse to årene ga meg et forsprang som tegner. Og jeg bare fortsatte. Etter ungdomsskolen gikk karakterene nedover. Fatter’n jobbet i filmbransjen og jeg fikk assistere på settet, samtidig som jeg hele veien søkte nye tegneteknikker.
Ville lage dataspill
Lockertsen tok kontakt med Funcom for å lage dataspill. «Du er flink til å tegne, men kan du data?» var spørsmålet jeg fikk. Så gikk veien til en en Mac, videre til Lars Tømmerbakke som jobbet med Norges første 3D-animasjonsfilm; Slipp Jimmy fri.
– Han ga meg en lapp om en masterklasse i computer-animasjon i Tyskland. Dette var i år 2000, da det tok en halv dag å sende én tegning i 160 e-poster. Jeg kom inn! Og deretter har det rullet og gått.
Høy moral, alt er hand-made
På fritiden skaper han Film Art med urbane scener etter dommedag. Akkurat nå jobber han og kona på samme prosjekt; en film med fem vitaminbjørner. Dermed lyder replikkene i rekkehuset der begge har hjemmekontor: «Kan du sende meg referansebildet?» Nikolay forklarer:
– Jeg har alltid to iPader med meg, en jeg jobber på, og en for et referansebilde – et moodboard om du vil. Akkurat nå jobber jeg med en undervanns-scene og en dykkerrobot. Da må jeg ha et foto på den ene skjermen. Det er en stor debatt i faget mitt i forhold til dette med «foto-bashing». Jeg har høy moral der; jeg blander aldri inn et foto under tegning. Alt er hand-made.
Kunst og kommersielt
– Men hvordan skiller man kunst-delen og den kommersielle?
– Jeg har mitt varemerke som vises både i mine egne ting og i de kommersielle oppdragene. Kunsten er mitt fristed, og det er viktig at det ikke blir en jobb. I 2016 ga jeg meg selv en oppgave å poste et kunst-bilde hver dag i ett år for å se hvor mye jeg kunne utvikle meg som kunstner.
Nikolay var en av de første til å skape en verden på en 9,7 tommers skjerm som kan transformeres til filmscener så vel som bilder på et galleri.
Jeg startet i mars og på nyttårsaften var det nok. Da var dette også blitt en jobb, og jeg var rett og slett lei! Men det beste med å jobbe med egne ting; er at det du tegner faktisk ser dagens lys. Som concept-tegner i en film, er tegningen bare et ledd på veien.
Ingenting slår en akvarell
Den tekniske delen er likevel svært avgjørende for Nikko, selv om programmet Procreate ikke gir noe gratis: Du må kunne tegne.
– Uten Procreate hadde jeg ikke klart å få frem det jeg ville. Jeg begynte i Photoshop, men det ligger så mange gamle feil og begrensinger i programmet, det går veldig sakte. Gutta i Procreate gir seg aldri, og farten er høy. Work-flow er kjempeviktig på en iPad.
– Men hvor lang tid bruker du på en tegning?
– Alt fra en til 25 timer, i snitt 15-16 timer. En karakter tar ofte to til fem timer, mens miljøer tar en til to arbeidsdager.
– Er det kunst?
– Jeg pleier å si at hvis jeg skal kjøpe kunst av en kunstner som stiller ut originale akvareller og digitale print, kan ingenting stå opp mot en akvarell; der det er et fysisk avtrykk av vann, pensel og pigmenter, sier Nikolay Lockertsen.