Det var formidlingen av den dagligdagse kulturen som sto i høysetet da kulturmagasinet Plnty lanserte sitt andre trykte magasin på sykkelverkstedet og bar Oslovelo nylig. Teddy and The Love Gang stilte opp med en akustisk minikonsert.
Tekst og foto: Ole Christian Eklund
Så hvordan havnet egentlig kulturmagasinet Plnty på trykk – var det ikke meningen å være et digitalt magasin? Redaksjonen i Plnty og inviterte gjester møttes på Oslovelo på Grünerløkka i overgangen mars, mai for å feire at magasinet nå er kommet ut i utgave nummer to av fire på trykk i 2018.
Distribuerte på Oslo Design Fair
– Oslo Design Fair skal ha mye av æren for at vi i det hele tatt eksisterer på trykk. De inviterte oss til å distribuere magasinet på deres messe i januar – et sted som jo egner seg vi skriver om norsk design, kunst og kultur, sier redaktør Annicken Dedekam Råge.
– Medier er jo digitale i dag. Og med et nettmagasin når du folk på alle enhetene deres, til enhver tid. Men vi får jo høre at det er noe spesielt med et trykket magasin – det har en klar merverdi for oss. Annicken Dedekam Råge, redaktør PLNTY
Det var i denne sammenheng at Plnty besluttet å gå for trykk, etter flere år som rent nettmagasin med nesten 40 000 lesere månedlig.
LES OGSÅ: NORSK DESIGN SOM MÅ SES. Møbelbransjen møtes hvert år i Milano for å sjekke ut hva designere kan bidra med. Den norske utstillingen står høyt i kurs.
Fra digital til trykk til digital
– Medier er jo digitale i dag. Og med et nettmagasin når du folk på alle enhetene deres, til enhver tid. Men vi får jo høre at det er noe spesielt med et trykket magasin – det har en klar merverdi for oss. På den første utgaven hadde vi knappe to uker på oss til hele produksjonen, det var et skikkelig adrenalinkick. Julia Edin hadde ansvar for grafisk design, og vi kastet oss rundt for å komme i mål. Det er vi skikkelig fornøyd med. Og med det var vi liksom introdusert i den fysiske verden, forteller Råge. Elise Henrichsen har hatt ansvar for lay out i utgave nummer to.
Distribuerer over hele landet
– Vi har fått en overveldende mottakelse!
Sandra Perez har fungert som redaksjonssekretær, og kan forklare at distribusjonen var det neste som måtte på plass etter at trykk var et faktum. Astrup Fearnley-museet, Spetakkel bar og kokebokhandel på Vulkan i Oslo, Galleri Blank Space, DogA og var de første som ønsket å distribuere magasinet. Deretter har magasinet funnet veien til Hålogaland Teater og Kulturhuset i Tromsø i nord til Kilden og Bølgen Kristiansand i syd, via blant annet Litteraturhuset i Fredrikstad i øst. I mellom finnes det mange gallerier og kulturhus som gir ut magasinet. I Oslo er det nå mange små og store steder som gir ut magasinet, og utgave nummer to måtte feires på ett av dem:
Et perfekt sted å lansere
– Oslovelo var en perfekt location for å lansere og feire det nye Plnty-magasinet, sier Ina Gravem Johansen. Hun er magasinets medarbeider i Nord-Norge og er smykkedesigner når hun ikke skriver reportasjer.
PLNTY-skribent Ina Gravem Johansen mener at norsk kunst, design og kultur har vært en underdog både i skandinavisk og global sammenheng. Ifølge henne holder dette nå på å snu.
– Med sitt sjangeroverskridende konsept og intime utforming rammet stemningen på stedet godt inn det Plnty representerer: Et åpent og nysgjerrig kulturmagasin i nært møte med samtiden og menneskene som skaper norsk kultur og design. Kvelden ble et fantastisk møte med Plntys lesere og profiler!
Jan Erik Vold er med
– Vi har flørtet med Jan Erik Volds dikt «Kulturuke» i den siste utgaven. Dette er et dikt som er blitt viktig og som er representativt for sin tid. Diktet ble skrevet i 1969 og tiden i mellom sier noe om endringen i synet på kultur siden den gang – da kultur var forbeholdt de intellektuelle og fiffen. I 2018 er kultur noe som foregår på hvert gatehjørne, slik som i sykkelreparasjon- og baren Oslovelo som er en del av folks liv, det skjer i sosiale medier, alt vi nå ønsker å dele med hverandre er kultur, sier Plnty-redaktøren.
Noen måtte jobbe
Mette Dybwad Torstensen var på jobb for Plnty denne dagen.
– Jeg var i Ekebergparken på konsert og en reportasje for Plnty søndag, sier skribenten som ellers også driver barnekunstsenter i Sandvika. Hun opplever forøvrig at norsk kunstliv er rausere, mer fokusert på formidling og dialog med folk flest.
– Det er mer tverrfaglig og med mer humor og poesi – men også en pendel tilbake til håndverket – enten du jobber med sukkertøymasse, tre eller maleri, sier hun.
Akustisk bandopptreden
Bandet Teddy and The Love Gang kom innom for å spille for de fremmøtte gjestene. Det gjorde de akustisk, med et par bittesmå forsterkere. De skapte en fin egergi i rommet. De er omtalt i det nye magasinet, og musikkjournalist Kaja Bremnes beskriver dem slik:
– Theo and The Love Gang er først og fremst et intelligent og følsomt bekjentskap, et band som setter fingeren på hvor vi er i verden og hvor vi skal, men mest av alt og kanskje det vanskeligste: kjenne etter hvor vi er – her og nå.
– De utforsker og tillater seg å eksperimentere, teste grenser og å forsøke å mestre det vanskelige: den eksistensielle øvelsen av å ikke binde seg til konvensjoner, forventninger, andre menneskers pålagte press, regler … og lage musikk som oppstår fra følelser der og da – på en hytte langt vekk fra byens støy og helt uten planer, sier hun.
Norsk kultur, ikke lenger en underdog
Johansen mener at norsk kunst, design og kultur har vært en underdog både i skandinavisk og global sammenheng. Ifølge henne holder dette nå på å snu. Blikkene rettes mot det stilrene, norske uttrykket og kunstkretsene har samlet stor kraft i form avsparket. Vi er inne i en spennende epoke.
– I de nordlige regionene, som jeg hovedsakelig dekker, er kultursatsningen spenstig og dedikert. Store prosjekter med høye ambisjoner er kjennetegnet. Kulturmagasinet Plnty er unikt i sammenhengen når det gjelder å fange opp kvaliteten som ligger utenfor sentrumsgalleriene!