Hvordan snakke om gatekunsten - PLNTY | kulturmagasinet

Hvordan snakke om gatekunsten

Det er folk utenbys fra som setter agendaen i Oslo for hva gatekunst egentlig er og hvordan vi forholder oss til den. Anerkjente Nuart fra Stavanger stiller med konferansen Nuart Rad og et tett program fra 25. – 27. mai på Kunstnernes Hus,  kunstinstallasjoner langs Akerselva og workshops. Alt som en del av Oslo kommunes femårige handlingsplan for gatekunst.

– Før var vi bare Nuart Festivalen en gang i året i september, men nå jobber vi året rundt med gatekunst. Vi har prosjekter i Aberdeen, i Oslo og andre steder.

Inntar nye områder

Vi er i ferd med å innta områder hvor vi ikke gjorde oss bemerket før, sier daglig leder av Nurart Festival, James Finucane og sikter til at Nuart Festival skal være navet i Oslo kommunes handlingsplan for gatekunst i Oslo 2016-2020. Han kom til Norge for tre år siden utelukkende for å jobbe med gatekunst.

«New Orleans», gatekunstverk av Carousel.

Eldst i verden

Nuart Festival fra Stavanger er en av de eldste gatekunstfestivalene i verden i dag, og har vært arrangert regelmessig siden 2001. 

– Det viktigste med den delen av kulturen vi jobber med er at den kommer fra bunnen og opp. Og at den skal inspirere andre til å engasjere seg i kunst. For selv om det er en stor produksjon av kunst og kultur, er det fortsatt et stort publikum som ikke kjenner den, sier han. I de to kommende dagene blir han opptatt med arrangmentene Nuart Rad skal arrangere i Oslo. Han er vant med store produksjoner, men også mindre forhold i Stavanger.

Gatekunst av Carrie Reichardt.

En hommage til studentopprøret i Paris

Samfunnsengasjementet handler om å sende en hommage til studentopprøret i Paris i 1968, dra paralleller til punkrocken og DIY-tradisjonen. Utover det er formålet med gatekunst å senke terskelen for hva kunst er. Det kan være lett å tenke det med myndighetene tett innpå seg i et pilotprosjekt for gatekunst. Ifølge Finucane er utfordringen for Nuart at gatekunst nå ikke blir oppfattet som en ny form for offentlig kunst: 

– Før var vi bare Nuart Festivalen en gang i året i september, men nå jobber vi året rundt med gatekunst. Vi er i ferd med å innta områder hvor vi ikke gjorde oss bemerket før.
James Finucane, daglig leder, Nurart Festival.

– En offentlig kunst-institusjon i Bristol i England publiserte sitt manifest for et halvt år siden. De snakket blant annet om at man ikke skal bli for opptatt av permanente installasjoner og kunst. Og hvordan det skal skape et samfunn, ikke være passivt til for et samfunn.  

I 2016 etablerte Oslo kommune en handlingsplan for gatekunst i hovedstaden, som lovet å se på gjeldende ordninger for gatekunst og formidlingen av den. (Kunstverk av Hama Woods.)

Et rikt program om gatekunst

Solen steker på terrassen på Kunstnernes Hus når Plnty møter lederen for konferansen. Mye vil her på huset i dagene som kommer. Han mener stedet gjør innholdet i foredragene verdig, der både gatekunstnere og kommunerepresentanter skal delta på talerstolen. I løpet av de nærmeste dagene vil et rikt program engasjere gjennom flere tilnærminger om hva gatekunst er. «Hvem har retten på byen?» «Kunst som en urban avbrytelse» er titler å utforske, eller paneldebatt mellom Adrian Burnham (UK), Dr. Susan Hansen (AU/UK), Laima Nomeikaite (LT/NO) and Nipper (UK/NO) – det er et internasjonalt sus over arrangementet som antakelig er nødvendig for å finne ut hva perspektivet i gatekunst egentlig er – et fenomen som angår storbyer over hele verden.

– Det viktigste med den delen av kulturen vi jobber med er at den kommer fra bunnen og opp. Og at den skal inspirere andre til å engasjere seg i kunst.

Filmen vil «Shadowman» vises på Kunstnernes Hus fredag 25. mai klokken 1900, og tar for seg en av grunnleggerne av gatekunst-bevegelsen – den illusoriske og urolige amerikanske artisten Richard Hambleton. 

Nuart Rad-konferansen 2018 går av stabelen på Kunstnernes Hus. Det vil også arrangeres workshop for barn og turer i byen for å se gatekunst.

Artister som deltar på konferansen Nuart Rad er Carrie Reinhart fra England, Isaac Cordal fra Spania, Julien de Casabianca fra Frankrike, Jussi TwoSeven fra Finland og Hama Woods og Martin Whatson fra Norge.

Gatekunst på skillelinjen

Du vil kunne nyte kunst langs Akerselva, som anses som det fysiske skillet i byen mellom øst og vest, et skille som også representerer sosialøkonomi og raseskille. Her er området forvandlet til en offentlig kunstarena, der tanken er at kunst skal være noe hverdagslig. Målet med denne delen av prosjektet er å feire nabolagene som elven renner gjennom.

«Power to the people» av Carrie Reichardt.

Kommunal handlingsplan for gatekunst

I Oslo har man lenge hatt en tradisjon for å sette gatekunst i bås og hatt nulltoleranse for grafittikunst. I 2016 etablerte Oslo kommune en handlingsplan for gatekunst i hovedstaden, som lovet å se på gjeldende ordninger for gatekunst og formidlingen av den. Her er det også etablert en pilotordning for gatekunstprosjekter etter modell fra Bergen, der man ser på mulighet for å skape gatekunst i underganger, nedstigningstårn, gategulv, og så videre. 

Den store forskjellen mellom gatekunst og offentlig kunst er stedet. Definisjonen på offentlig kunst er at den eksisterer på et offentlig sted. Når man snakker om gatekunst handler det i hovedsak publikumet, hvor kunstformen er sekundær.

– Vi i Kulturetaten håper Nuart Rad kan inspirere både profesjonelle og amatører til å se gatekunsten med nye øyne. Handlingsplanen for gatekunst i Oslo 2016-2020 fremholder at kommunen skal legge til rette for og anerkjenne gatekunst som urban kunstform på lik linje med andre kunstformer og gi et mer mangfoldige kunstuttrykk i byens offentlige rom. I den forbindelse har Kulturetaten, ved Oslo kommunes kunstordning, samarbeidet med Nuart om dette kunstprosjektet og om konferansen. Vi gleder oss til å se de nye veggmaleriene som blir avduket langs Akerselva i ukene fremover, sier Kulturetatens direktør, Stein Slyngstad.

Gatekunstneren Jussi TwoSeven kommenterer ulvedebatten.

På spørsmål om hva gatekunst egentlig er, svarer James Finucane:  

– Det spørsmålet får jeg ofte. Det kan være kunst i eller på gaten, det kan være et maleri på veggen, med det kan også være en forestilling, en installasjon, et klistremerke, en stensil, noe som eksisterer i det offentlige rom. 

– Men den store forskjellen mellom gatekunst og offentlig kunst er stedet. Definisjonen på offentlig kunst er at den eksisterer på et offentlig sted. Når man snakker om gatekunst handler det i hovedsak publikumet, hvor kunstformen er sekundær. Så mange mennesker misforstår gatekunst som sjanger. Det er en bevegelse mer enn noe annet, sier han.

Kunstverk av Carousel. Foto: VisitOslo / Didrick Stenersen

Musikk til arbeidet

Teknomusikken er en nær følgesvenn til gatekunstmiljøet. Grunnleggeren av Nuart Festivalen, Martyn Reed ankommer også hovedstaden som DJ og under fanen F***Art Let’s Dance, og skal spille på Verkstedet sammen med DJ Amo. Reed er kjent som en av Norges tidlige pionerer innen klubbkulturen og fra Cafe Sting i Stavanger. Han startet i tillegg den nå den legendariske Numusic Festivalen, en scene for artister som Carl Craig, Jeff Mills, Trevor Jackson og Røyksopp, Underground Resistance, Kool Herc, med flere. Her vil man kunne oppleve å danse til ren vinyl og ren og ærlig house-musikk.

Gatekunst av Isaac Cordial.

Gatekunst med kritt eller gatekunst-tur

Og for de aller minste er krittet første steget inn i gatekunstens verden. På søndag arrangeres workshopen «Chalk don’t chalk» på Kuba Betongpark, der de minste og de litt større barna kan lage egen kunst, veiledet av profesjonelle kunstnere. Her vil man kunne bli inspirert til å tegne som både Picasso og Banksy, eller opplev en 90-minutters guidet gatekunst tur med levende leksikon av Oslos gatekunst, Viktor Gjengaar fra Urban Samtidskunst.

Close