– Hva gjør det for norske produsenter og designere å være i Milano?
– Først og fremst så gjør det oss mer synlig, sier møbelgründer Ove Rogne i Northern på standen i Via Tortona 31 i Milano, omgitt av norske produsenter som Elementa, Objekt og Vestre. Standen er en del av utstillingen Norwegian Presence, kuratert av DogA for Salone del Mobile 2018.
I skandinavisk design er man mer opptatt av miljøaspektet, at det er enkelt, ikke for dyrt, tilgjengelig, varig, redusert.
Ove Rogne, gründer Northern.
– Bransjen vi jobber i er egentlig veldig liten internasjonalt, fortsetter han, – er man her, når man faktisk ut til en global designverden. Så det ene er å få vist det man har bredt, men det andre er at norsk, skandinavisk, nordisk design er så populært som det faktisk er. Jeg tror kanskje vi har glemt det litt – at vi tenker at vi ikke er så flinke eller har gode nok produkter eller sterke nok produsenter.
Kunsten å fornye seg
Men det tror absolutt Ove Rogne.
– De er ikke så store produsentene i andre land heller. Men de tør å dra hit for å vise frem det vi gjør.
– Har vi en tradisjon for å synes at det de skaper andre steder er mer spennende enn det vi lager selv?
– Ja, men så kan du si at de store italienske og europeiske møbelprodusentene begynner å bli litt gamle, de som gjorde det stort på 60-70-80 og 90-tallet. Så har det gått litt nedover med dem. Snakket med en stor arkitekt i Tyskland som har jobbet mye internasjonalt. Han sa at det er den skandinaviske trenden som gjelder. Italienerne, for eksempel, har ikke klart å fornye seg. Den yngre forbrukergenerasjonen velger ikke det glamorøse og luksuriøse. De hadde et mer demokratisk design tidligere, og de var mer tilgjengelige da de startet.
Skandinavisk design vekker interesse
– Hva er det med skandinavisk og norsk design som appellerer til europeere?
– Det er vel kanskje en reaksjon på luksuriøst, tungt, stort, dyrt, eksklusivt og fremmedgjørende søreuropeisk design. Verdensbildet med miljøproblemer og finanskrise har gjort noe med folk i forhold til hva det er akseptabelt å bruke penger på, forbruke og vise at man støtter. I skandinavisk design er man mer opptatt av miljøaspektet, at det er enkelt, ikke for dyrt, tilgjengelig, varig, redusert. Det henvender seg kanskje mer til folk som har kommet etter overflodsperioden på 80- og 90-tallet, sier Rogne.
Internasjonale forventninger til Norweigan Presence
Det har vært store forventninger knyttet til den norske presentasjonen Norwegian Presence, som har fått mye oppmerksomhet allerede før Salone del Mobile. Utstillingen er et samarbeid mellom DogA, Klubben (norske designeres forening) og Norwegian Crafts og er støttet av Utenriksdepartentet. Designerne Silje Nesdal, Sverre Uhnger og Bjørn van den Berg har stått for utstillingsdesignet, og standene er stylet av Kirsten Visdal.
Norske produsenter i Milano
På den andre standen med produsenter finner vi Flokk og Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. Flokk eier merkene HÅG fra Norge, svenske RH og RBM fra Danmark, samt Oecct og Giroflex. Anette Kittelsaa er brand- og produktmanager for HÅG:
– Vi er veldig stolte av å være en del av Norwegian Presence her, og vi får veldig mye drahjelp fra de nye designerne som er presentert her på kunstnerisk nivå og våre kolleger på «hjemmemøbel» og samarbeidet vi har med Gudbrandsdalen Uldvarefabrikk er stas. Vi har sammen tatt frem et Norwegian Room-tekstil som tar i bruk den norske saueulla mot New Zealand-ull – et tankekors for alle norske forbrukere, mener vi.
Kuraterte stander
Kittelsaa forklarer at standen er designet, og berømmer kuratorene for fargepalletten som er valgt for standen de deler med Gudbrandsdalens Uldvarefrabrikk.
– Vi trives godt i omgivelsene, som knytter de tre frittstående standene sammen i et tydelig visuelt språk, sier hun.
– Det er en klar sammenheng her, selv om standene fremstår litt ulike, og når du først kommer inn så gir det deg en varm opplevelse.
Alt henger sammen
Fargepalletten på standen er utvalgt sammen med elementer som søyler og bølger, som er et gjennomgangstema på alle stander, sammen med aluminiumsflater. Paletten er lagt i rosatoner her, mot en grønn palett hos Northern, Elementa, Objekt og Vestre.
130 år i ull vekker oppmerksomhet
– Vår produksjon foregår i sin helhet på Lillehammer og har gjort det i 130 år, forteller Bjørn Bergan fra Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. – Vi kjøper inn ull, lager garn, farger garnet og holder hånd på produktet til det er ferdig. Og så gjør vi naturligvis arbeid sammen med designere, også eksterne. Akkurat nå sammen med Christiane Muller som er verdenskjent i vår bransje. Vi ser at vi får gode tilbakemeldinger både fra folk som kjenner oss og de som ikke kjenner oss enda.
«Hemsedal»
De tidligere grunnleggerne av designgruppen Norway Says, Torbjørn Anderssen og Espen Voll har designet stoffet «Hemsedal» for GU, som for øvrig kan vise frem flotte ullstoffer – også på kontorstolene til Håg. På disse standene kan det ikke bli mer norsk, mer kvalitet eller mer moderne design, som opplever en strøm av internasjonale, nysgjerrige gjester.