400 kunstnere legger ned 10 000 frivillige timer for at nesten 10 000 Oslo-borgere skal få oppleve Oslo Open til helgen. Lederen for Oslo Open, Marianne Zamecznik kaller det en gave til Oslos befolkning.
I år 2000 var det sånn at daværende kurator ved Nasjonalgalleriet, Gavin Jantjes, fikk en idé: Hva med å åpne opp så mange atelierer som mulig i Oslo, og la publikum få et innblikk i kunstnerens arbeidsplass og kanskje gå i samtale med en kunstner der ikke et spørsmål er for dumt? (Introbilde: Cecilie Lind. Tittel: «What the fuck is wrong with VISUAL CANDY». Foto: Ida Borsand.)
I dag er Oslo Open vokst seg til en av Norges største kunstfestivaler som gir publikum mulighet til å se kunst i kunstnerens atelier en helg i april hvert år.
Arrangerer det 11. Oslo Open
Oslo Open er forankret i de regionale fagorganisasjonene Billedkunstnere i Oslo/Akershus og Norske Kunsthåndverkere Oslo og Akershus, samt en referansegruppe med kunstnerinstitusjoner som Tegneforbundet, Nasjonalgalleriet, Astrup Fearnley og UKS.
I fjord talte man 9000 besøkende på Oslo Open. I snitt rekker du 3-4 atelierer på en dag. Marianne Zamecznik, leder Oslo Open.
I år er det 11. gang Oslo forvandles til en kunstvandring fra atelier til atelier; på lørdag er det øst for Akerselva som holder åpent, søndag er det vestkanten. Plnty tok turen for å prate med daglig leder for Oslo Open noen dager før det braker løs etter ett års planlegging.
LES OGSÅ: DESIGNVIRKELIGHET PÅ TV. NRK har fulgt sju avgangsstudenter ved KHIO for å se hva de må gjennom i løpet av et år.
Kunst som er lett å oppleve
– Det er viktig å huske at vi faktisk har to målgrupper under Oslo Open; primærgruppen vår er det allmenne publikum, mannen i gata, som kanskje ikke har forkunnskap om kunst, eller er en bevisst kulturkonsument, men som søker et lavterskel-tilbud. Den sekundære: de 400 påmeldte kunstnerne som ikke får en rød øre i støtte, som hvert år legger ned til sammen 10 000 frivillige timer for at deres verden skal bli åpnet opp. Et kollegialt felleskap om at dette gjør vi bare.
En festival av høy kunstnerisk kvalitet
– Ja, de får markedsføring, og kanskje solgt et verk, de får mulighet til å gløde og møte sitt publikum, men jeg vet at mange jobber med andre utstillinger og gjør dette på egen fritid, forteller kurator og leder for Oslo Open, Marianne Zamecznik om årets festival.
Hun er selv utdannet kunstner fra metall-linja på Kunst- og håndverksholen og Kuratorstudiet fra Kunstfack i Stockholm, og har i mange år ledet Oslo Open fra det gamle Rådhuset ved Hansken i Oslo.
– Man har lignende arrangementer i Berlin, New York og Brussel, men der åpnes kun en bydel, aldri en hel by som her i Oslo.
– Derfor har vi utviklet et program for kunstnerne som deltar på Oslo Open, som en gulrot, for å gi noe tilbake slik at de har lyst til å bli med år etter år. Kriteriet vårt er at alle er profesjonelle, at de lever av kunsten, er medlem av en kunstnerorganisasjon eller kan vise til andre meritter.
Vi er ingen smaksdommer på hva god samtidskunst er. Et viktig underprogram er Besøksprogrammet for kunstnerne, der 40 kuratorer fra inn- og utland er satt opp på 300 individuelle atelierbesøk og ytterligere 300 er satt opp på mappevisning i speed-date format. Slik jobber vi med alt fra UD til kunstnerne – alle disse samtalene som vil foregå til helgen er veldig viktig for utviklingen av kunstfeltet i Norge, sier hun.
9000 besøkende i 2017
I fjord talte man 9000 besøkende på Oslo Open. De mange prikkene på kartet kan være nokså vrient å orientere seg i; hva skal man velge? I snitt rekker du 3-4 atelierer på en dag, mener Marianne Zamecznik. I år har Oslo Open også utviklet guidete turer, et satellitt-program med eventer, performanser og workshop i byens rom, og «BOO», der barna kan melde seg på 17 ulike produksjonsverksteder for alle aldre og genre. Alt er gratis!
Et tilfeldig møte med kunst
– Jeg tenker at du kan tilnærme deg Oslo Open på to måter; som fagpersonen som gjør research og med omhu velger kunstnerne du vil følge. Eller du kan dumpe innom et atelier tilfeldig når du går søndagsturen din forbi en dør merket med en Oslo Open-plakat, i din egen bakgård!
Og kanskje nettopp da får du en skjellsettende kunstopplevelse, et møte som kan endre livet ditt! Kanskje kommer du hjem og ser kunsten på veggen din på en ny måte? Eller du kan velge å utforske nye bydeler med utgangspunkt i atelierene der.
Motivasjonen til Oslo Open er å avmystifisere hva som er kunst ved å møte kunstnerne selv på sine egne arbeidsplasser.
Vil avmystifisere kunst
Marianne Zamecznik understreker at motivasjonen til Oslo Open er å avmystifisere hva som er kunst ved å møte kunstnerne selv på sine egne arbeidsplasser. Og er man engstelig for å spørre om man kan kjøpe et verk, har man utviklet en egen app der alle kunstverk er avbildet og kan kjøpes.
– Har du noen gode Oslo Open-tips for i år?
– Trafo og Frysja er klassiske kunstnerfelleskap, og de største vi har i Oslo. En ny spennende arena er Villa Romsli, som har vært et hjem for psykisk utviklingshemmede, og de åpner nå et fellesverksted i Oddvar Solbergsvei på Romsås. Kro-loftet er også å anbefale som ligger på Kjelsås, og i Oslo sentrum, som i Møllergaten, er det mange kunstnere å besøke. De guidete turene er på 1,5 time til 2,5 timer, der kanskje den beste er fra Rådhuset til Hovedøya! På Sagene kan man også bli med på PLOT-turene våre, der ungdom guider ungdom søndag kl 14.00. På Økern er det også PLOT på lørdag kl 15.00.
Oslo åpner hele byen
– Hva gjør Oslo Open unik sammenlignet med andre byer?
– Man har lignende arrangementer i Berlin, New York og Brussel, men der åpnes kun en bydel, aldri en hel by som her i Oslo, avslutter Zamecznik, før 400 kunstnere skal promoteres og gjør seg klare til å få besøk.