Design og kunsthåndverk får som fortjent - PLNTY | kulturmagasinet

Design og kunsthåndverk får som fortjent

– Design og kunsthåndverk er to grener som ikke har fått nok oppmuntring og fortjent oppmerksomhet, sa prisutdeler og nestleder Birgitte Lange i Stiftelsen Scheibler. Så delte hun ut 200 000 kroner hver, til kunsthåndverker Jim Darbu og produktdesigner Kristine Five Melvær.

– Kan Jim Darbu komme opp og motta prisen…
– Det er fint å få følelsen av å bli sett for det man jobber med. Det å være kunsthåndverker handler ofte om at man sitter på verkstedet og jobber med skylapper. Man er utrolig inne i arbeidet sitt, takket kunsthåndverker Jim Darbu.

– Selv om man omgir seg med kolleger og har det sosialt på andre måter, så er det å være kunsthåndverker en ensom affære. Så å få en sånn pris bidrar til at man får vite at andre følger med på det man gjør. Det i seg selv har en styrke. Man får lyst til å fortsette med det man driver med, sa han.

– Med en narrativ tilnærming har han en forkjærlighet for å portrettere det vulgære og det underfundige, sa Birgitte Lange. Foto: Jim Darby.

Kan konsentrere seg om å lage kunst

Darbu tok master på Kunsthøyskolen i Oslo (KHIO) i 2009. Han har deltatt i en rekke utstillinger, er innkjøpt av Nasjonalmuseet og av KODE museum. Darbus kunstnerskap består i hovedsak av å lage figurative keramikk-skulpturer i forskjellige uttrykk og størrelser.

– Selv om man omgir seg med kolleger og har det sosialt på andre måter, så er det å være kunsthåndverker en ensom affære.

Han la ikke skul på at han var overveldet over å motta prisen, og at han verdsetter tilskuddet som vil bidra til at han kan konsentrere seg enda mer om å lage kunst. Det var prisene for 2017 som ble delt ut i Nasjonalmuseets aula.

Ikke nok oppmerksomhet: Designer Kristine Five Melvær og kunsthåndverker Jim Darbu mottok hver sin Scheiblerpris på henholdsvis 200 000 kroner.

Takk til tålmodig familie og venner

Kristine Five Melvær har en lang merittliste bak seg som designer innen møbler, lamper, husgeråd, grafiske objekter og tekstil. Med et målrettet blikk fra hun var ferdig med utdannelsen og kunne høste en master i industridesign fra Arkitektur- og designhøyskolen i 2008 før hun startet på enda en master i visuell kommunikasjon fra Westerdals, hvor hun avsluttet i 2012.

Scheiblerstiftelsens styre: f.v.: Nestleder Birgitte Lange, Elisabeth Gording Stang, Liv Hatland og styreleder Erik Garaas. Resten av styret, Sissel Benneche Osvold, Lars P. Fasting og Johannes Heggland var ikke tilstede da bildet ble tatt.  Foto: Ole Christian Eklund.

Deretter har det vært år med hardt arbeid for Kristine Five Melvær. I sin tale takker hun familie og venner som tålmodig måtte vente til senere for samvær og adspredelse, til fordel for designarbeidet som opptok all hennes tid.

Kristine Five Melvær har en lang merittliste bak seg som designer innen møbler, lamper, husgeråd, grafiske objekter og tekstil. Foto: Erik Five Melvær.

– Mitt prosjekt har også vært et stort samarbeidsprosjekt. Det startet med to jobber, som grafisk designer i Dinamo design på dagtid, og etter endt arbeidsdag var det bare å sette på musikk med høy bass og pumpe seg opp til en ny arbeidsdag på kvelden. Mange har vært involvert i mitt enmannsforetak, fortalte hun i takketalen fra talerstolen.

Videre har Melvær vært en stor bidragsyter hos Magnor glassverks vaser Dew, Seasons, Else, Marie og Liv for ikke å glemme pleddene Mikkel og Naturpledd, som har bidratt til å fornye Røros Tweeds kolleksjon. Foto: Erik Five Melvær.

Designer som fornyer og moderniserer

Helger og ferier har gått med til å danne grunnlaget for Melværs karriere. I det siste som designer for tekstiler hos Røros Tweed. Hun var den første norske skandinav som produserte for det belgiske When Objects Work med Soft Bowls og Soft Vases, hun mottok Reidel Award i 2014.

– I dag er det utøverne av fremtidens design og kunsthåndverk vi skal konsentrere oss om.

Videre har hun vært en stor bidragsyter hos Magnor glassverks vaser Dew, Seasons, Else, Marie og Liv for ikke å glemme pleddene Mikkel og Naturpledd, som har bidratt til å fornye Røros Tweeds kolleksjon.

Darbu varierer for eksempel figurenes uttrykk i sterke farger i spraylakk og ubehandlet høybrent leire. Foto: Jim Darby.

Forkjærlighet for det underfundige

– Med en narrativ tilnærming har han en forkjærlighet for å portrettere det vulgære og det underfundige. Han er også interessert i dekonstruksjon og stilisering av form – i en konstant søken etter den perfekte overflaten – varierer han figurenes uttrykk mellom sterke farger i spraylakk og ubehandlet høybrent leire. Han understreker ofte figurenes form og uttrykk med ornament eller ved å jobbe frem ulike teksturer i leirens overflate.

– Det er fint å få følelsen av å bli sett for det man jobber med. Det å være kunsthåndverker handler ofte om at man sitter på verkstedet og jobber med skylapper.
Jim Darbu

Nestleder i Scheibler-stiftelsen Birgitte Lange, ga de tilstedeværende i salen et grundig innblikk i Darbus kunshåndverk under prisutdelingen i Nasjonalmuseets aula den 7. mars.

Darbu jobber tematisk mye med elementer man kan finne innenfor dagens populærkultur. Foto: Jim Darbu.

Han jobber tematisk mye med elementer man kan finne innenfor dagens populærkultur og har alltid vært opptatt av film og tegneserier, noe skulpturene han lager i stor grad gjenspeiler.

To grener som fortjener oppmuntring

Scheiblers priser i design- og kunsthåndverk for 2017, deles ut i samarbeid med Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, hver på 200 000 kroner. Stiftelsen er av den oppfatning at sammenlignet med billedkunst, teater og andre kreative uttrykksformer, har ikke kunstnerne i disse to grenene fått den oppmuntring og oppmerksomhet de fortjener.

Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og designs førstekonservator Vidar Hallén speider etter talenter. Foto: Ole Christian Eklund.

Speider etter dagens talenter

– Vi er stolte av at Stiftelsen Scheibler. Gjennom vår støtte til ulike prosjekter og innstillinger har vi kunnet bidra til å kunne sette søkelyset på kunsthåndverk og designhistorie. Men i dag er det utøverne av fremtidens design og kunsthåndverk vi skal konsentrere oss om, sa Lange.

Hun utdypet at de uten hjelp fra Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og designs førstekonservator Vidar Hallén, ikke ville oppnå den innsikt og forståelse de har i dag – eller ville kommet særlig langt i letingen etter de verdifulle begavelsene stiftelsen mener fortjener stimulans.

– Mitt prosjekt har også vært et stort samarbeidsprosjekt. Mange har vært involvert i mitt enmannsforetak.
Kristine Five Melvær

– Vidar Hallén presenterer hvert år minimum tre kandidater i hver gruppe for styret og han deltar i styrets diskusjon om de forskjellige kandidatene og presenterer disse på en grundig måte for styret. Deretter foretar vi i styret et valg av prisvinnere, sa Birgitte Lange fra talerstolen.

Close