Norsk Møbeldesign på Kartet - PLNTY | kulturmagasinet

Norsk Møbeldesign på Kartet

Why are you here? There is no such thing as Norwegian design! Dette utsagnet møtte Ove Rogne i Berlin våren 2017 hos en av Tysklands ledene interiørbutikker, hvis innehaver også er redaktør i ett av landets populære interørmagasiner. Han skulle presentere den nye møbelkolleksjonen som nå ser dagens lys. Reaksjonen og uttalelsen fikk ham til å ville endre måten verden ser på Norge.

– Vi er mer enn bare olje og fisk, sier han, som er en av gründerne bak Northern (tidligere Northern Lighting) og ønsker at vi skal ha en norsk nasjonalfølelse og identitet.
– Når jeg tenker på Japan tenker jeg med en gang på god design. Om man som utlending tenker på Norge bør det gi bilder av et tydelig formspråk og en sterk kultur.

– Vi skal åpne øynene til nordmenn og alle utenfor Norge for hva god, norsk design er, sier Ove Rogne fra Northern.

Nordmenn må bli flinkere til å selge seg

Ifølge Rogne må vi nordmenn bli flinkere til å løfte hodet, skryte av oss selv og selge produktene våre. Vi må få norsk design synlig internasjonalt. Dette gjelder så vel i små bedrifter, som på øverste politiske nivå. Vi kan ikke alle leve av å selge bord og lamper, men han ser at ferdigvareindustrien vil bli svært viktig for oss fremover. Da er norsk design som begrep, en nøkkel for å bli synlige.

There is no such thing as Norwegian design! Dette utsagnet møtte Ove Rogne da han skulle presentere den nye møbelkolleksjonen som nå ser dagens lys.

– I Danmark er ferdigvareindustrien like viktig for dem, som olje er for oss, sier den daglige lederen av Oslo-firmaet.

LES OGSÅ: DEN NORSKE DESIGNIDENTITETEN

Historisk møbellansering

Denne uken, under møbelmessen i Stockholm, lanserer Northern for første gang sin nye kolleksjon med møbler – og de leker ikke butikk: Dette er nemlig den største norske møbellanseringen noen gang!

Med hele 24 nye møbeldesign, som alle kommer i flere varianter, har de til sammen en kolleksjon på flere hundre produkter. Kolleksjonen består av alt fra isbitbrett, puter og knagger til lamper, sofaer og skap.

Norway Says satte Norge på designkartet i begynnelsen av 2000-tallet. De siste årene har Norge fått veldig mye positiv respons på design- og møbelmesser i utlandet.

– For at folk skal kjøpe norsk design må de selvsagt finne noe de liker, sier Ove. Derfor har Northern vært opptatt av å få til en bredde i kolleksjonen og fleksibiliteten til å tilpasse produktene til kundene.

Møblene vil bli laget på bestilling på fabrikker i Norge, Sverige, Latvia og Italia, og kan dermed raskt bli levert til de fleste land.

– Når jeg tenker på Japan tenker jeg med en gang på god design. Om man som utlending tenker på Norge bør det gi bilder av et tydelig formspråk og en sterk kultur.

Nordisk design – et konsept

Når Northern har utviklet sine nye produkter har de samarbeidet med et bredt utvalg av designere fra både inn- og utland.

– Om jeg har forstått det rett, så har dere valgt å samarbeide med designere også utenfor Norge. Er det en designer eller en produsent som gjør et produkt «norsk»?

Med hele 24 nye møbeldesign, som alle kommer i flere varianter, har Northern til sammen en kolleksjon på flere hundre produkter.

– For oss spiller det ingen roller om designeren er norsk eller afrikansk. Vi ber de tolke og bruke den nordiske designtradisjonen inn i sitt arbeid. Vi ser på det nordiske og skandinaviske mer som et konsept eller en filosofi enn geografi, sier Rogne.

– Norske merkevarer og møbelprodusenter har ikke vært flinke nok til å nå ut. Folk kjenner til produkter som Tripp trapp-stolen og norske navn som Daniel Rybakken og Andreas Engesvik, men ikke til Norge som produsenter.

For denne designfilosofien har de laget noen grunnleggende føringer som de ønsker skal gjenspeiles i deres produkter: Det skal være demokratisk tilgjengelig, har rene enkle linjer, gjerne et grafisk formspråk, være laget av miljøvennlige materialer og ha et godt håndverk.

LES OGSÅ: RESTAURANTEN UNDER

Ove Rogne sier at det er vanskelig å få nye kunder til å stole på oss som salgsnasjon, fordi de har svært lite erfaring med å handle møbler fra Norge.

Ikke gode på å selge produktene våre

– Norske merkevarer og møbelprodusenter har ikke vært flinke nok til å nå ut. Folk kjenner til produkter som Tripp trapp-stolen og norske navn som Daniel Rybakken og Andreas Engesvik, men ikke til Norge som produsenter. Det at det ikke tidligere har vært gjort forretninger med norske produsenter i utlandet er både utfordrende og gir oss samtidig muligheten til å definere en ny posisjon i markedet.

– Danskene har en designhistorie de husker på når de skal innrede hjemmene sine; det skal helst være dansk design, sier Rogne.

Et naturlig skritt videre

Norge er et dyrt land å kjøpe inn produkter fra for andre land, så av den grunn har Northern etablert lagre i EU, nærmere bestemt i Danmark. De har også egne selskaper med ansatte i både Sverige og Tyskland.

– Det er vanskelig å få nye kunder til å stole på oss som salgsnasjon, fordi de har svært lite erfaring med å handle møbler fra Norge. Men gjennom Northern Lighting har vi allerede etablert salgskanaler i over 50 land, og de som selger våre lamper selger som regel også møbler. For oss er dette derfor et naturlig skritt videre, som gjør at vi kan selge mer til de som allerede fører våre produkter.

Norsk design på verdenskartet

Norway Says satte Norge på designkartet i begynnelsen av 2000-tallet. De siste årene har Norge fått veldig mye positiv respons på design- og møbelmesser i utlandet – der det stort sett er unge talenter som stiller ut sine prototyper. Nå er det på tide at norske produsenter også kommer på banen internasjonalt. Northern ønsker å påvirke forbrukerne til å tenke norsk når de handler.

Ifølge Rogne må vi nordmenn bli flinkere til å løfte hodet, skryte av oss selv og selge produktene våre. Vi må få norsk design synlig internasjonalt.

– Dette koster kanskje litt mer enn det vi betaler for møbler hos billigkjeder i dag, men vi ønsker at forbrukerne skal velge norske produkter av god kvalitet som er varige. Dette krever en holdningsendring, som tar tid. Men vi har stor tro på at vi og generasjonene etter oss beveger seg i den retningen. Og vi i Northern skal være klare når forbrukerne vil handle!

Vil åpne øynene til nordmenn

– Danskene har en designhistorie de husker på når de skal innrede hjemmene sine; det skal helst være dansk design. Den nasjonalfølelsen skal vi bygge opp i Norge også, forteller Ove Rogne.

– Vi skal åpne øynene til nordmenn og alle utenfor Norge for hva god, norsk design er!

Close