Når Tonje Sandberg og Constance Gaard Kristiansen i Odd Standard i Stavanger lager servise til de mest eksklusive restaurantene i verden, handler ikke så mye om hvilken oppgave serviset har; det handler om opplevelsen rundt måltidet.
Tekst: Julia Døhlen Edin Foto: Odd Standard
For privatpersoner kan en pen tallerken oppfylle de fleste behov rundt middagsbordet, men for de mest kreative kokkene skal rettene bli servert på nye, helt utradisjonelle måter.
– Når kokkene kommer hit til mikrofabrikken vår i Stavanger kan vi oppleve at de tar opp en bit av en materialprøve eller en test vi har laget.
– Det er ikke alle som klarer å bruke det vi lager, men det gjelder å finne den rette kokken til det rette produktet.
Tonje Sandberg
De begynner med en gang å se for seg hvordan de kunne servert mat, eller til og med en konkret rett, på gjenstanden, forteller Tonje Sandberg som sammen med Constance Gaard Kristiansen driver virksomheten Odd Standard.
LES OGSÅ: DESGINERFORTELLINGER
Prosessen for lang og resultatet perfekt
Produktdesigner-duoen fra Stavanger traff hverandre da de jobbet på Figgijo. Der var prosessen fra idé til ferdig produkt ofte lang og resultatet skulle være perfekt. Underveis ble de prototypene som ikke hadde perfekt form, kastet eller satt vekk. Selv synte de det var svært fascinerende med det som oppstod spontant i den keramiske prosessen.
Nå er det nettopp de litt rare og uregelmessige formene de fokuserer på.
Lager servise for restaurantbransjen
– Vi lager først og fremst servise for restaurantbransjen, forteller Sandberg. Der har det blitt svært viktig å skape gode opplevelser rundt måltid og de er i kontinuerlig utvikling.
– For oss som designer handler det om å lage et produkt som utfyller og utfylles av det som skal serveres. Vi sier ofte at produktet ikke er ferdig designet før det er mat i det.
Mest vanlig å være opptatt av serielikhet
Mens det er vanlig å være opptatt av serieproduksjon med likhet, er det få ting som er likt fra Odd Standard. Det har slått godt an hos restaurantbransjen, som setter stor pris på det unike, naturlige og genuine.
Hvorfor kaste det vi ikke ender opp med som sluttresultat, bare fordi det er litt uregelmessig
– Vi jobber i mange ulike materialer, som stein, glass, keramikk og papir. Ja, hva som helst egentlig, forteller Sandberg. De har blant annet har laget en tallerken i tyll.
– Det er ikke alle som klarer å bruke det vi lager, men det gjelder å finne den rette kokken til det rette produktet, sier hun.
Tyll-tallerkenen blir nå testet ut av en kokk i Washington og de håper det blir en match.
Mens noen håndverkere og designere er opptatt av å finne sitt materiale å jobbe ut i fra, er Stavanger-designerne mer opptatt av å kunne tilby nye muligheter og opplevelser for restaurantene.
– Noe, det keramiske, lager vi selv i vår mikrofabrikk, mens andre ting samarbeider vi med lokale håndverkere eller større produsenter om.
LES OGSÅ: RETT PÅ MED WADDELL
Keramikkinteresserte og «foodies» er nysgjerrige
Og det er ikke bare restaurantbransjen som ønsker seg en skjev tallerken, et tre til å henge kjøtt i, et keramisk kremmerhus eller en det som ser ut som et egg som har blitt knust, men er et liten bolle. Også keramikkinteresserte og «foodies» har fått øynene opp for Odd Standard. De har en nettbutikk der man kan kjøpe sett med produkter fra standardsortimentet, og også et eget utsalg for prøver: enkelte deler av et servise, eksperimenter og overskuddsvarer.
Underveis ble de prototypene som ikke hadde perfekt form, kastet eller satt vekk.
– Vi har den samme holdningen som du ofte finner blant kokker: at man skal bruke hele dyret. Hvorfor skal vi kaste det vi ikke ender opp med som sluttresultat, bare fordi det er litt uregelmessig eller fordi de ikke ligner på hverandre og kan selges som en serie identiske produkter? Det har alltid en verdi for noen.
Mikrofabrikk med verden som marked
Det kan høres beskjedent ut med to designere i en mikrofabrikk i Stavanger, men at de har hatt høye ambisjoner har vært tydelig helt siden de valgte et navn som skulle fungere både i Norge og internasjonalt. Hjemme har de slått godt an og levere til mange av de mest kjente restaurantene våre, og har også mange kunder i Sverige. Nå er det Storbritannia og USA som står for tur.
– Det er litt sprøtt at en restaurant i New York velger å kjøpe servise av oss, når de har så mye å velge mellom der. Da klyper man seg selv i armen og tar det som et stort kompliment, avslutter Sandberg.