Å lete etter ord for å beskrive Tom Wood-kolleksjonen denne sesongen er som å lete etter ord som skal beskrive smaken på god vin. Det er mange smaker. Jord, trespon, lime, kirsebær, et hint av stikkelsbær, litt sjokolade og nøtter… Men også Anh-Marthe Storheil bak klesmerket Iben er i ferd med å fyre opp smaksløkene i overført betydning. Det å beskrive dybden i klesdesign er vrient – vi prøver å finne ord som skal til. «Attitude» er ett.
Dynamikk og balanse
Bak Tom Wood står designduoen og ekteparet Mona Jensen og Morten Isachsen (introbildet). Det er raskt å hoppe på konklusjonen om at det er dynamikken mellom dem, personene, de forskjellige kjønnene og det faktum at de påvirkes av å selge merket internasjonalt, som gjør denne klesdesignen til ett av de mest besluttsomme av de kommersielle norske merkene.
LES OGSÅ: DEN NORSKE DESIGNIDENTITETEN
Glem detaljene et øyeblikk, det er helheten som teller – og at det står folk bak som virkelig forstår hva det vil si å tenke ut av boksen – og samtidig bevege seg innenfor grensen av hva som er gangbart. Tom Wood vet å smigre sitt publikum.
Kanskje skal man ikke ta seg selv så veldig høytidelig? Bare leve litt – ta på seg noe oransje? Snakk med Iben.
Dette er norsk klesdesign som er selvstendig, modig, smidig, rett på sak, balansert, estetisk, dristig i snitt og fargevalg, det har holdning og er et merke der det maskuline kler det feminine – eller var det omvendt. Kanskje kan vi si at Tom Wood er den nye norske vinen.
Jumpsuit i bredstripet cord
Visningen åpner med et kirsebærfarget svep i blomstermønster, vi kunne vært i Marokko eller Sør-Amerika. Dernest en rask landing på denim som en oppfølger fra forrige sesong. Så serverer de sitt publikum den deilige smaken av en plommefarget pilotdress i bredstripet cord – hold deg fast: for herre. Hadde ikke den pumpende musikken tatt over pulsslagene til de fremmøtte på Design-og arkitektursenteret DogA i Oslo, ville det hadde måttet gå et «wwwoooww» gjennom forsamlingen.
Så serverer de sitt publikum den deilige smaken av en plommefarget jumpsuit i bredstripet cord – hold deg fast: for herre.
Tøft på catwalk, men Tom Wood tøyser ikke. De utfordrer sitt publikum. Hvem er mann nok – hvem har mot til å vise seg i et antrekk som dette?
Høytravende motefilosofi og vinassosiasjoner til side: Respekt til den som bare gjør det, for det funker! Alibiet har de hentet i militære uniformer. Og forvandlet dem til Tom Wood-plagg.
Ikke helt fri for oransje
«Attitude» – eller holdning – tillegger vi også Iben, som også snakker til det temperamentsfulle i oss, til en typisk selvbevisst kvinne, til en som sier nei. Hun må like linjer, og å være urban og uten frykt for å vise omverdenen hvem hun er.
LES OGSÅ: RESTAURENTEN UNDER
Ble du klokere? For en utenforstående, vil man kunne si om designer Anh-Marthe Storheil, at hun er i ferd med å gi den norske kvinnen en bunnsolid selvtillit og en aldri så liten porsjon lekenhet.
Kanskje skal man ikke ta seg selv så veldig høytidelig? Bare leve det ut litt – bli handlekraftig – slutte å spørre om alt – ta på seg noe oransje? Snakk med Anh-Marthe Storheil.
Oslos arkitektur og lokaler
DogA, lokalene til Office of Contemporary Art ved Akerselva i Oslo, filmstudio på Myrens verksted – et sniff av gammel fabrikkarbeiderhistorie står i kontrast til dagens hippe visninger og ikke minst fremmøtte.
Flere av påvirkerne skifter antrekk mellom visningene for å holde seg aktuelle. Men ser vi bort fra moteshowet i moteshowet, ser vi at norsk klesdesign ikke bare har satt røtter, men står stødigere og stødigere, sesong for sesong.