Bunadsøljer til Milano - PLNTY | kulturmagasinet

Bunadsøljer til Milano

– Sannheten er at jeg gleder meg helt vilt til Milano! Jeg er jo så stolt. Jeg har jobbet veldig hardt i mange år, sier hun.

Og nå skal designene stilles ut i Milano under den italienske moteukens eget smykkedesign-event: Artistar Jewels, 22. – 25. februar 2018. Dedikasjonen til arbeidet har åpnet uventede dører for smeden. Artistar Jewels Milano gjør en utvelgelse av innkommede bidrag og inviterer de som kvalifiserer.

Gry Marie Grindbakken skal til Milano på Artistar Jewels, 22. – 25. februar 2018 og vise frem smykker inspirert av bunadsøljer.

– Det er veldig spennende å bli invitert som smykkedesigner til Milano. Men litt rart også, er det jo veldig stort!

Tradisjonsbundne regler for bunadsølv

Det svært så tradisjonsbundne filigransølvsmedfaget, der man lager bunadsølv, er oppfattet som strengt og konservativt. Kravene til søljene er klare selv om ulike smeder kan ha sin personlige vri.

Artistar Jewels Milano gjør en utvelgelse av innkommede bidrag og inviterer de som kvalifiserer.

I tillegg til sin egen kolleksjon innen tradisjonelt draktsølv, har Grindbakken gradvis utviklet en egen designlinje av eksperimentelle smykker som er inspirert av eldre filigransarbeid. Det er blant annet dette Milano er interessert i å se nærmere på.

Grindbakken har gradvis utviklet en egen designlinje av eksperimentelle smykker som er inspirert av eldre filigransarbeid.

Grensesprengende arbeid

– Jeg arbeider grensesprengende  i forhold til det tradisjonelle, men holder meg samtidig innenfor de tekniske rammene for filigranshåndverket, forklarer hun som har mottatt flere priser og utmerkelser for sine moderne tolkninger: 1.premie med serien Akantus i konkurransen «Identitet – ide i tet», Norges Husflidslag og David Andersens jubileumspris i 2016 med et smykke som er forløperen til de som skal til Milano.

Kunstverkene med en detaljrikdom som lyser presisjon og teknisk kompetanse.

Kunstverk med detaljrikdom

Filigransølvsmed  er en spesifikk retning under gullsmedfagene, et håndverk som mest forbindes med tradisjonelle bunadsøljer – de sagnomsuste kunstverkene med en detaljrikdom som lyser presisjon og teknisk kompetanse. Grindbakken, som kommer fra Bamle i Telemark, tilhører en eksklusiv gruppe som av noen svært få som har mesterbrev som filigransølvsmed.

Hun har også gått i dybden av håndverket der hun selv har røtter. Grindbakken forteller at folkekunsten i Telemark har vært og er, svært levende og rik.

Grindbakken har studert de gamle søljene, bygget opp kompetansen på mønstre og fremgangsmåter som har holdt på å gå tapt. Kunnskapen formidler hun gjennom foredrag og undervisning. I tillegg bruker Gry Marie Grindbakken sosiale medier flittig:

– Det er en viktig og god måte å drive folkeopplysning på i dag, sier hun.

– Sannheten er at jeg gleder meg helt vilt til Milano! Jeg er jo så stolt. Jeg har jobbet veldig hardt i mange år, sier Gry Marie Grindbakken.

Engasjert i stipendiat

Det hele startet med et filigranskurs for 20 år siden. Begeistringen kom momentant, og siden har det ikke vært noen vei tilbake. «Fili» er navnet på smykkebedriften hennes. For tiden er Grindbakken engasjert i et treårig stipendiat fra Norsk Håndverksinstitutt – en periode hun blant annet har brukt til å studere tilsvarende teknikker på Island, i Portugal, Italia og Spania.

Hver smie har sitt eget signaturdesign på søljene, men håndverkstradisjonen har samtidig vært sårbar.

Hver sølvsmie sin signatur

Hun har også gått i dybden av håndverket der hun selv har røtter. Grindbakken forteller at folkekunsten i Telemark har vært og er, svært levende og rik. Men det tradisjonelle filigransarbeidet har i liten grad vært dokumentert i form av nedtegnede mønster og oppskrifter.

Vil flytte: – Det finnes nesten ingen lærlingplasser i filigransølvsmedfaget, og jeg vil bidra til å bevare det! sier Grindbakken.

Man kunne kanskje, hvis man var en dyktig lærling, bli opplært i og arve mønsteret av sin læremester. På den måten har hver smie hatt sitt eget signaturdesign på søljene, men håndverkstradisjonen rundt de eksklusive Telemarkssøljene har samtidig vært sårbar.

Prøver ut nye formløsninger

Fordypningen har også gitt mesteren et solid grunnlag til å prøve ut nye formløsninger innen filigransteknikken. Gry forteller at hun er nysgjerrig, liker å forske og  eksprimentere . Slik har nye, originale og moderne smykker kommet til fra roseinnlegg og andre tradisjonelle sølje- komponenter.

Fremtidsplaner for designen

Grindbakken har fremtidsplaner for «Fili». Hun vurderer å flytte verkstedet  til et større sted, hun håper å kunne ta inn en lærling.

– Det finnes nesten ingen lærlingplasser i filigransølvsmedfaget, og jeg vil bidra til å bevare det!

Close