CONNIE RIISER BERGE OM REDESIGN: Den siste tiden har det blitt lite tid til veving. Det har imidlertid handlet mye om redesign. Sammen med Siri Berrefjord og Marianne Hildeng Vigneau har hun nylig lansert boken Redesign, som skal inspirere nordmenn til å bruke de ressursene som ligger  i gamle stoffer og tekstiler. Akkurat det er Berge svært opptatt av.

Connie Riiser Berges Kleseksperimenter

Jeg har alltid holdt på med gjenbruk, både med tekstiler og mye annet. Filleryer  er jo også gjenbruk, sier Connie, og peker på veven.

Arbeidsrommet hennes inneholder mildt sagt mye forskjellig. Alt fra ferdigsydde plagg, stoffer og bøker til det hun omtaler som et eget prøvelapp-bibliotek. Det huser også symaskiner, og en stor vev der nettopp filleryer blir til.

Designeren stortrives inne på arbeidsrommet, og er lidenskapelig opptatt av å skape kvalitetsplagg bestående av gode materialer.

Medforfatter av boken Redesign

Den siste tiden har det blitt lite tid til veving. Det har imidlertid handlet mye om redesign. Sammen med Siri Berrefjord og Marianne Hildeng Vigneau har hun nylig lansert boken Redesign, som skal inspirere nordmenn til å bruke de ressursene som ligger  i gamle stoffer og tekstiler. Akkurat det er Berge svært opptatt av.

– Det finnes så mange fantastiske gamle tekstiler.  De er ofte av mye høyere kvalitet enn det som produseres i dag, forklarer hun.

LES OGSÅ: INSPIRASJON TIL REDESIGN

Sammen med Siri Berrefjord og Marianne Hildeng Vigneau har hun nylig lansert boken Redesign.

Da designeren vokste opp var det vanlig å ta vare på klærne. Hvis en glidelås røk var det nærmest en selvfølge at den ble erstattet. Nå er det mye mer bruk og kast – og det synes hun er leit.

– Irriterte meg at jeg ikke kunne lage det jeg ville

Connie har en Cand. Mag-grad i kunsthistorie og etnologi, og hun har jobbet i tekstilatelieret ved Kunstindustrimuseet i Bergen. I tillegg har hun også arbeidet med magasinering av eldre tekstiler på gamle Bergen museum. Hun har alltid har holdt på med gamle håndverkstradisjoner i en eller annen form. Karrieren som designer lot vente på seg.

Sammen med Siri Berrefjord og Marianne Hildeng Vigneau har Connie Riiser Berge nylig lansert boken Redesign, som skal inspirere nordmenn til å bruke de ressursene som ligger  i gamle stoffer og tekstiler.

Jeg hadde hatt lyst til å begynne på Esmod i mange år, men det passet liksom aldri. Det irriterte meg at jeg ikke kunne lage akkurat det jeg ville. Jeg begynte der for å lære mønsterkonstruksjon og modellering. Designbiten kom med på kjøpet, og det var veldig spennende, forteller hun.

Connie Riiser Berge har også designet flere hodeplagg. Selve hatten er tovet, og dekorert med heklede blomster.

Ble designer i 50-årene

Connie begynte da hun var 53 år, og gikk der fra 2010-2013. På den ene endeveggen i arbeidsrommet henger det to innrammede diplomer fra Esmod. Det er ifølge henne selv ikke så mye å snakke om.  Det er tydelig at hun ikke er den som liker å stikke seg frem i mengden eller snakke så mye om seg selv. Det å fortelle om ulike materialer og håndverksteknikker gjør hun imidlertid med glede.

– Jeg har alltid holdt på med gjenbruk, både med tekstiler og mye annet, sier Connie Riiser Berge.

Liker å teste ut nye teknikker 

Jeg synes det er gøy å prøve ut nye ting. Farging og manipulering av stoffer. Det å teste ut nye teknikker, forklarer Connie.

Hun finner gjerne frem eksempler på det, og viser blant annet strikkeplagg der den samme strikkeoppskriften har fått helt forskjellige uttrykk fordi hun benyttet ulike etterbehandlinger og garntyper.

– Genserne faller ulikt, og du ser hvordan boblene også blir forskjellige, konstaterer hun.

Fra idé til ferdig klesplagg blir det lagd mange prøvelapper. For Connie kommer designet ut fra disse.  Hun starter alltid med stoffet, materialene og teknikkene. Det ligger mange undersøkelser bak prosjektene, og det blir  mye prøving og feiling før hun har en løsning som fungerer optimalt.

LES OGSÅ: BUGGELICIOUS: KVINNER OG EYE CANDY

– Jeg synes det er gøy å prøve ut nye ting. Farging og manipulering av stoffer. Det å teste ut nye teknikker, forklarer Connie.

Stor fordel å kjenne til materialene 

Det å lage egne stoffer og ikke minst manipulere dem er noe Connie har hatt stor nytte av som designer.

Connie Riiser Berge liker seg når hun prøver ut nye ting, som farging og manipulering av stoffer. Det å teste ut nye teknikker.

– Jeg tror det er en stor fordel å vite hvordan ulike materialer er lagd og hvordan de oppfører seg under bearbeiding når man skal designe, forklarer hun.

Vi vet ikke forskjell på materialer

Designeren tror også det er viktig at dagens barn og unge lærer mer om ulike materialer og grunnleggende håndverkstradisjoner på et tidlig tidspunkt. Mange av dagens unge vet ikke forskjell på ull, bomull, lin og syntetiske stoffer.

Hun har allikevel lagt merke til at det er en positiv utvikling.

Berge er opptatt av detaljer, og er veldig glad i å bearbeide materialer for å skape et helt spesielt uttrykk.

Yngre kvinner mer interessert i håndverk

– Mitt inntrykk er at yngre begynner å bli mer interessert  i håndverk og håndverkstradisjoner. Det er kjempeflott. Jeg synes det er viktig at tekstiler og klær får  verdi igjen, forklarer Connie, som påpeker at det er viktig med arenaer der unge kan lære mer om de ulike teknikkene og materialene.

Høyprofilerte designprosjekter 

Selv om det ikke er så mange år siden Connie Riiser Berge havnet i designbransjen har hun vært delaktig i flere spennende og store prosjekter. Hun ble blant annet plukket ut til å delta i VikingGull prosjektet, som gikk ut på å fremme høykvalitets designprodukter av norsk ull, basert på inspirasjon fra vikingenes tekstiler. Hun var også en av designerne som lagde en kolleksjon i forbindelse med 200-årsjubileet for Grunnloven.

Designeren bruker mange ulike teknikker når hun bearbeider stoffet. Det gir mange interessante resultater.

– Både prosjektet i forbindelse med grunnlovsjubileet, og VikingGull-prosjektet var veldig spennende å jobbe med. Det var to helt forskjellige måter å tenke på, sier hun.

Design: form og funksjon

Inspirasjonen til grunnlovsprosjektet var fiskernes klær, som  i størst mulig grad skulle være varme og vannavstøtende. Med utgangspunkt i denne tankegangen falt valget blant annet på store strikkegensere som ble tovet for å holde kulden unna.

– Jeg hadde hatt lyst til å begynne på Esmod i mange år, men det passet liksom aldri. Det irriterte meg at jeg ikke kunne lage akkurat det jeg ville.

– Da jeg jobbet med VikingGull-prosjektet var utgangspunktet et stoff som var rekonstruert ut fra Lendebrekjortelen. Et fantastisk ullstoff som var kostbart i produksjon. Jeg ønsket derfor å lage plagg der hele stoffet ble utnyttet uten materialsvinn. Mønsteret ble konstruert ut fra bredden på stoffet, forklarer designeren.

Hun ønsket dessuten at ett plagg skulle ha flere bruksområder, slik at det var mulig å bruke som både skjørt, kjole og cape.

LES OGSÅ: VANNBÅREN HEDER

Hun har fått flere utmerkelser grunnet godt design i løpet av sin fartstid som designer. På veggen henger diplomer fra Esmod.

Liker å tenke og teste ut løsninger 

Til tross for at Berge har stått bak flere kolleksjoner har hun ikke igangsatt noen produksjon.

– Jeg liker å jobbe med prosjekter der jeg må tenke ut gode løsninger på ulike problemer, forteller designeren.

For øyeblikket er hun i full gang med å sy om gamle dressbukser til lange skjørt før Designernes eget julemarked som går av stabelen den første helgen i desember.

Strikkegenserne til grunnlovsjubileet

Connie vet også at flere har vist interesse for strikkegenserne fra kolleksjonen som ble lagd i forbindelse med grunnlovsjubileet.

–  Jeg kunne godt tenke meg å lage noen strikkemønstre. Vise noen teknikker og modeller som kan brukes slik at man kan strikke disse hjemme, men det å få tiden til å strekke til er det vanskeligste. Jeg får se hva det blir til, forklarer designeren, som ser for seg at det kan bli flere spennende prosjekter i tiden som kommer.

Close