– Ah!
Det kommer spontant. Tonje Fagerholm er en av initiativtakerne til messen og eier av Retrolykke Kaffebar på Grünerløkka. Hun er i ferd med å understreke hvor heldig man skal være for å finne en «Kayser» (møbeldesigner Fredrik A. Kayser, f. 15.04.24 – 19.08.68. Red. anm.) på loppemarked. Ifølge henne er det en utopisk tanke.
– Det kan kanskje skje én gang i livet, kalkulerer hun og sammenligner det med å vinne i lotto.
Ikke noe billig skrot
Designobjektene man finner på Norway Modern-messen er nemlig ikke noe billig skrot man før kunne finne på et loppemarked – som tilsidelagte og glemte gjenstander som hadde sett sine beste dager.
LES OGSÅ: FAM IRVOLL. PARTY PÅ CATWALKEN.
Generasjonen som har et forhold til disse objektene – enten som barndomsminner fra eget hjem eller fra besteforeldres hjem – har nå rundet 40 år og oppover. Nå er det folk i 20-årene som viser enorm interesse for gamle emaljerte skåler eller steingods fra 50, 60 og 70-tallet med naive dekorasjoner, og humoristiske uttrykk. 50-talls produktene spås å være de som vil holde stand lengst, fordi kvaliteten er ypperlig.
Samfunnet var interessert i design
Magnus Björklund fra Rertodesign Oslo er opptatt av å formidle at den populære designtrenden kommer fra et klassisk arbeidermiljø.
– Den historiske verdien kommer fra 40, 50 og 60-tallet, fra den tiden hvor folk hadde normale jobber, fikk litt penger og kunne kjøpe et servise bare fordi de likte designen eller fordi det var praktisk. Det fantes penger i kunstindustrien, og mange godt utdannede håndverkere jobbet der. Samfunnet hadde interesse av at folk med vanlige eller lave inntekter kunne kjøpe seg design, som tidligere hadde vært ekslusivt, forteller han.
– Nå må man spare for å ha råd til å kjøpe dem?
– Det ligger også mye arbeid i sakene som er presentert på Norway Modern-messen, særlig når det gjelder møblene. De skal pusses opp og polstres om. På messen er hvert enkelt møbel eller servise møysommelig plukket ut for å presenteres her. Så for endel ting må man nok grave dypt i lommene for å få kjøpt først, sier Fagerholm.
LES OGSÅ: DET ALLER ENKLESTE I TRONDHEIM
For lite fokus på norsk design
– Jeg har vokst opp med mange av disse tingene og ikke tenkt på hvilken verdi de har som designobjekter, sier Kim Noguera fra Skogen Design. Det er hans partner Brian som startet virksomheten, og som ble interessert i Scandinavian Mid Century design etter et besøk i New York for over tre år siden. Nå skal de to virksomhetene Skogen og Retrodesign Oslo samarbeide, og slå sammen den kompetansen de har om norsk design. Skogen har også utgitt to bøker på eget forlag om norsk design, for å skape et konsept rundt butikken.
– Det har vært alt for lite fokus på norsk design, sammenlignet med for eksempel hvordan Finland og Danmark har hatt fokus på sitt, sier Noguera.
Spennende vintage-produkter
Lokalene på Design- og arkitektursenteret rommer mange aktører som tilbyr spennende vintage-produkter, alle samlet fra et hjem der de engang var folkelig og banebrytende design. Mange av dem har tålt tidens tann, og mange besøkende tror de er nye produkter. Alle, bortsett fra Fjordfiesta, tilbyr originale produkter. Fjordfiesta har basert forretningsideen sin på å gjenskape gamle designskatter ved hjelp av norske designere, som produseres på Dokka. Her har også en utstilling til ære for Grete Prytz Kittelsen fått plass.
Norwegian Modern arrangeres på fjerde året
– De første to årene ble messen arrangert her på DogA, under navnet Nordic Design Fair. Vintage-selgerene ble invitert til å ha stands i lokalene, forklarer vintagedesign-spesialisten. Siden skulle DogA bytte profil og ønsket i hovedsak å fokusere på ny norsk design og ikke vintage. Nå har de snudd, og invitert til messe igjen.
Vintageforening
– Vi kom sammen, dannet en forening, leide Vulkan-området. Vi kalte messen Norwegian Modern. Det var høsten 2016. Det var en stor suksess med masse folk. Nå arrangerer vi messen i DogAs lokaler, men i egen regi, leier lokalene og sørger for egen markedsføring, forklarer Fagerholm.
Foreningen Norwegian Modern består av virksomhetene Form&Function, Retrolykke Kaffebar, Godagers, Glassmenageriet, Modern Tribute, Butikk Brocante, Retrorosa, RetrodesignOslo, Skogen Design, Midcentury Scandinavia, Utopia Retro Modern og Botanisk Hage Møbelforretning.
LES OGSÅ: PRIS TIL NORSK DESIGNSTUDENT
Presentasjon og kvalitet
Tonje Fargerholm er glad for å kunne presentere 50, 60 og 70-tallets designskatter i lokaler med skikkelig lys og ikke minst tilgang til elektrisitet, slik at lamper og annet kan vises frem på best mulig måte.
– De som kommer hit kjøper kvalitet – det forsvant noen dyre møbler her i løpet av helgen. Alt vi ser her er jo designobjekter, og dette er den beste messen i Norge på dette området, sier hun.
Scandinavian Mid Century – stort i utlandet
– Mange av disse produktene er vanskelige å få tak i – og koster mye mer i utlandet. Hvordan har det seg?
– Ja, de koster mye mer i amerikanske, franske og danske butikker enn det de gjør her i Norge, sier Fagerholm og legger trykk på det siste og mener at nordisk vintage bør kjøpes i Norge, og forklarer at det foregår en utrenskning av produkter her til lands.
– Lastebillass kjøres stadig vekk ut av landet og produktene selges for ti ganger prisen andre steder.
– Hva er det beste rådet du har til en som arver møbler eller annet fra denne tidsepoken?
– Hvis man ikke er interessert i å ha det selv, går det an å selge på Finn. Men det skal hardt gjøres å oppnå markedspris. Da må man ha tålmodighet. Det sier vi til alle vi er i kontakt med. Det enkleste kan være å selge alt under ett til en oppkjøper, om man vil rydde og bli ferdig med det.
Messen gir dyp innsikt i norsk design
Design- og arkitektursenteret stiller seg bak arrangementet. «På messen Norwegian Modern presenteres noe av det aller beste innen skandinavisk design fra perioden 1930-1980. Messen har som ambisjon å kunne gi folk flest dypere innsikt i norsk design og samtidig gi de besøkende en mulighet til å kjøpe unike objekter i et uformelt og hyggelig miljø», skriver de på nettsidene sine.